goldfish1977 skrev:
Källare i hus innebär normalt sett en riskkonstruktion med risk för förhöjd fukt samt därmed mögel.
Källare är inte alls en riskkonstruktion. Däremot är uppreglade golv och väggar i källare en riskkonstruktion om de består av organiska material. Organiska material bör man överlag undvika i källare, speciellt om dräneringen börjar bli dålig.

En källare i sten (utan organiska material) kan du i princip vattenfylla och sedan låta torka utan att det behöver innebära "bestående men" för huset.

Jag tycker att källare är praktiskt och när vi letade hus ville vi faktiskt ha ett med källare. Däremot har jag ingen avsikt att inreda källaren som bostadsyta. Källaren vill jag använda till saker som: tvättstuga, central för el och fjärrvärme (eller vad man nu använder), förråd, vinkällare, etc.

Självklart finns det en del att tänka på när man har källare. T.ex. att se över dräneringen vid behov, val av färg på väggar och golv (ej diffusionstäta), osv. Men så komplicerat är det faktiskt inte... :)
 
Redigerat:
Man läser ibland om hur överraskande mycket en platta har kostat i grävning och återfyllning med lämpligare material. Återfyllningskostnad grus +transport skulle man kunna slippa om man byggde på en källargrund.
Det skall dock vara på rätt plats där man inte riskerar översvämningar av och till .
Hustillverkare producerar och säljer enbart husets ovandel så dom är inte alls intresserade att erbjuda hus med källare. Plattan är enkel och snabbt fixat. Ibland gräver man djupt till fast mark så kan man ju passa på och utnyttja hållet till något vettigare än att bara fylla på massvis med grus och padda som också kostar pengar .... och man får inte mer för pengarna än en dyrare platta :). Byggde jag på en sandkulle så skulle valet vara enkelt - med källare!
gaia
 
Jag vill påstå att även elcentraler och tvättmaskiner mår ganska dåligt av vatten, speciellt om vattnet innehåller stora mängder fekalier.
 
Vår källare är långt ifrån idealisk. Vi har ett tillbyggt tjugotalshus där tidigare ägare har lagt vattenburen golvvärme utan att isolera nedåt. Vi får därför omvänd fuktvandring när värmen stängs av. Det blir inte bättre av att dräneringen ligger litet för högt och det är riktig lerjord omkring. Så här års, med kanske ett par-tre veckor tills vi slår på värmen igen, är det som fuktigast - tvätt tar c:a två dygn på sig att torka där nere och då är den mer "stryktorr" än "skåptorr".

Ändå uppfattar jag faktiskt inte källaren som ett problem. De som lade golvvärmen hade också vett att inreda med puts och klinker. Vi har tvättstuga och bad där nere och det funkar det bra för, liksom lekrum, förråd, alternativ tevehörna och liknande. Det är trots allt inte så fuktigt att saker möglar där nere. Det är ingen källare att bygga sovrum i men källarsovrum är ändå inte särskilt trevliga, tycker jag.
 
Vi har en oinredd källare med en liten toalett, en bastu, förvaring av alla verktyg och maskiner och en vinhörna.
I förra huset så fanns det en inredd källare med två sovrum med varsin klädkammare, gillestuga, toalett, duschhörna, tvättstuga, pannrum och bastu.
Jag gillar källare och skulle inte vilja ha ett hus utan!
 
L. Mäkinen skrev:
Jag vill påstå att även elcentraler och tvättmaskiner mår ganska dåligt av vatten, speciellt om vattnet innehåller stora mängder fekalier.
Ja, det finns väl inga elektriska produkter/komponenter som mår bra av bajsvatten?
 
  • Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
Köpte hus med källare för ca 5 år sedan, 1,5 plan med källare.

I källaren, med 2,3 m i takhöjd, har vi;
Tvättstuga
TV-rum
Bastu
Toalett
Förråd
Atelje
Verkstad (där står även bergvärmepump och varmvattenberedare)

I tvättstugan har vi en luftavfuktare.
Vi har sex fläktkonvektorer och ett element i källaren.
Huset byggt 1970 och vi har börjat prata om att dränera om.
Färgen har släppt på något enstaka ställe men det är ingen dåligt lukt eller så i källaren utan torrt och fint. En gång har vi upptäkt lite fukt i ett rum i källaren efter ett par dagars häftigt regn men vi har inte sett det efter tex snösmältningen eller annars.
Behovet av dränering hänger lite ihop med att vi vill bygga en ny altan och det vill vi inte göra förräns vi har en ny dränering.

Sammanfattningsvis så ser inte jag källaren som något problem utan som ett plus.
 
loffes skrev:
I källaren, med 2,3 m i takhöjd
Takhöjden verkar vara en stor grej när man berättar om sin källare. Är 2,3 meter mycket eller lite?
 
Det får nog anses som mycket i en källare. I alla fall på gamla hus.
 
Har ett hus med källare byggt 1961. Det har varit ett riktigt problemhus med alla de problem trådskaparen beskriver. Fukt och mögel - inte bara i källaren. Vi fick det ganska billigt kan jag ju säga.

Steg för steg så får man rätta till problemen och då infinner sig ett trevligare klimat i källaren.

Källargrund är en problemkonstruktion, särskilt i slutet av dräneringens livslängd men i en korrekt utförd och konstruerad källargrund går det att få precis lika fint inomhusklimat som ovan mark.

Sen är det med gamla hus som med gamla bilar - alla är olika och har sina egna problem.

För att svara på TS fråga:
Ja, jag skulle köpa ett "källarhus" igen. Jag skulle heller inte tveka att bygga nytt med källare.
 
Nyfniken skrev:
Takhöjden verkar vara en stor grej när man berättar om sin källare. Är 2,3 meter mycket eller lite?
Helt uppenbart har du inte läst hela tråden så jag besparar dig det och hänvisar till inlägg 8 där låg takhöjd skulle vara ett argument mot källare.
 
loffes skrev:
Helt uppenbart har du inte läst hela tråden så jag besparar dig det och hänvisar till inlägg 8 där låg takhöjd skulle vara ett argument mot källare.
Se där!

(Jodå, jag har läst hela tråden. :blushing: Dock så är jag mer än lätt disträ. Till mitt försvar så var ju just den posten en vecka gammal.)
 
Skulle inte köpa ett hus med källare. OM dränering och bygge är bra gjort så funkar det säkert bra, men man vet ju aldrig. Det är en risk hur man än vänder och vrider på det. Sedan skulle jag inte veta vad man skulle ha en hel våning till som inte har fönster eller bara har små sådana.
 
Bor i lgh idag men skulle välja ett hus med källare 11 dagar av 10. Ett hus med källare kostar lika mycket som ett hus utan källare men man får en massa extrautrymmen. Tvättstuga, förråd, matkällare, verkstad, gästrum, relax/dusch/bastu/, svalt och skönt sommarsovrum.. finns massor av möjligheter. Och växer familjen så går det att inreda ett källarrum till lägre kostnad än att bygga ut.

Jag tycker att det är OK att en källare ser ut som en källare med rör och ledningar i taket och betongväggar/betonggolv. Med lite diffusionsöppen färg och/eller klinker, en avfuktare och kanske några textilmattor som andas där man går mest så blir det riktigt mysigt. Vill man lyxa till det kan man dränera.
 
Jag letar källarhus för fullt och hoppas att jag blir med ett snart :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.