Ja nu är jag inte helt säker om jag skriver på rätt avdelning men men:(
Jo vars sitter här och fundera på olika uppvärmning system har varit inne på att sätta i hop ett system med en ackumulator tank i centrum som skulle vara kopplad mot en pellets/el panna och solfångare. Tittat efter lite priser på pannor och annan utrustning sedan tittade ag på vad ett ton pellets kostar för jag har ganska små utrymmen i källare pannrum vilket begränsar valet av system och leverantör som sagt surfar in på agroenergis hemsida och börjar läsa vad de olika leverans alternative kostar till min förvåning är kWh priset högre för pellets än i mitt nytecknade el avtal (bundet 3 år) betalar 52,50öre kWh för elen emedan pellets i storsäck kostar 68öre kWh vid beställning av minst 3 storsäckar :S
I vårt tidigare boende värmde vi upp med pellets el och var nöjda men kollade aldrig upp priset på vad pelletsen kostade kWh då hade vi det dyrare alternativet småsäckar på pall :blushing:
Som de verkar nu med el pris kontra pellets pris blir el/olje panna kvar och kör med olja när det blir riktigt kallt för det lönar sig inte för oss att gå över till ett mer miljömässigt alternativ med tanke på investeringskostnaden för nytt system ca 50 000 kr för panna och ackumulator tank och då är inte priset för pellets brännaren och solfångare med räknad .
 
Öhhh.... Betalar du 52,5 kwh för elen inklusive alla märkliga dubbelskatter o hittepå avgifter?
Ca hälften av vad jag betalar iaf.
 
Och jag betalar 112 öre + fasta avgifter :(
 
52,50 låter för bra för att vara sant. Kan man köpa el vid sidan om "utan kvitto"? ;)
 
kulle
Om du räknar med alla avgifter så måste du ligga över 1 kr / kwh för elen.
Du bör ha samma som BigGitt ungefär
 
Jag betalar 1,56 kr/kWh och då är elpriset 0,49 kr/kWh resten skatter och avgifter.....
Bara att räkna på elfakturan kr/kWh=kostnad el
Kollade Stora Enso och där kostade pellets ca 55-57 öre/ kWh ink moms
För mig skulle det altså bli ca 1kr/kWh billigare om jag eldade med pellets, men nu eldar jag med ved så det blir lite billigare ändå.
 
Heh döm av min besvikelse jag fick det skriftliga el avtalet idag ... och ja jag betalar med skatter 101öre/kWh
SÅ jag säger bara att jag inte kommer att teckna elavtal via elskling.se i gen för enl dem skulle det ge hela kostnaden/totalpriset för elen ... suck suck
Jag mins bara inte vd den saijten hette som jag använde sist till att teckna elavtal för den gav det faktiska priset med skatter och andra små avgifter....
SÅ nu får jag fortsätta och försöka o lura ut hur i helafridens namn jag skall få till ett magasin för pellets på en brant tomt eller i en liten källare ??
 
lordi skrev:
52,50 låter för bra för att vara sant. Kan man köpa el vid sidan om "utan kvitto"? ;)
Känner iofs sig en som har ett vatten kraftverk :cool:
 
Mick13 skrev:
SÅ jag säger bara att jag inte kommer att teckna elavtal via elskling.se i gen för enl dem skulle det ge hela kostnaden/totalpriset för elen ... suck suck
Jag mins bara inte vd den saijten hette som jag använde sist till att teckna elavtal för den gav det faktiska priset med skatter och andra små avgifter....
Använde själv elskling för ett tag sedan och provade nu precis elskling igen för att verifiera. De anger ju totalpriset inkl. alla avgifter. Kanske hade du fått något virus på din kabel till datorskärmen så att den började skämta med dig?
 
Nåja jag läste väl inte tillräckligt noga :blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.