Hej!

Ska köpa ett nytt oljeelement och läste lite om att det kan vara bra med termostat som går att dag och natt kontrollera, dvs det är lite kallar på natten.

Det enda elementet jag hittat är på bauhaus "gnosjö" men där måste man ca 4 timmar innan natten trycka på en knapp för att få natt-temperatur.

Det man vill ha är ju en termostat med en klocka där jag kan ställa in olika temp på olika tider.

Bauhaus sa att det enda som motsvarar detta är nog ett centralstyrt värmesystem.

Men det känns som en rätt enkel grej, så om någon vet någon producent och köpställe som har denna funktion så får ni gärna tipsa mig.

Mvh
Fredrik
 
Tror att LVI har nattsänkning på sina, de ska tydligen va bra, hade ett tidigar när jag körde el,
 
Det finns dom som räknat på det där och säger att besparingen är minimal om ens någon för när de slår på för dagstemp så går det betydligt mer ström igen än om det står på samma temp dygnet runt. Jag tror det är så små pengar man pratar om så man bör lägga sin energi på annat :)
 
Nja kan det verkligen stämma? Värmeförlusterna är ju en linjär funktion med innetemperaturen.

Jag har ett konvektorelement medtermostat i källaren som jag kopplat till en timer. Klockan nio på kvällen säger timern godnatt och klockan fem slår den på igen.
 
Hej! danfoss har olika typer av nattsänkning,Du kan väll testa en och se hur det blev och om du tycker det är värt pengarna.:)
 
växelventil skrev:
Hej! danfoss har olika typer av nattsänkning,
Rätta mig om jag har fel, men är inte Danfoss prylar avsedda för vattenburet?
 
Perfaus skrev:
Nja kan det verkligen stämma? Värmeförlusterna är ju en linjär funktion med innetemperaturen.
Det linjära, ja inom det här området.

Men, elementet måste ju köra "ikapp". Ett lätt hus är nog bäst för detta.

Sänkning under längre tid lönar sig, knappast över natten. Tycker det här med nattsänkning är överreklamerat.
 
Hej!

Tack för tipsen!

Tyvärr verkar detta inte finnas.
Jag har prata med LVI, Gnosjö direkt och de har bara produkter som styrs via 0-ledare.

Borde ju vara en ganska enkel grej att fixa en termostat med klocka tycker jag.

Centralstyrning känns lite väl påkostat. För mig är det enklare att gå in i t ex 3 rum en gång per år och ställa in klocka och temp.

Jag har dock fått tips om Adexo NEO siom verkar ha denna funktion men det är ett direktverkande element, jag vill ha ett oljeelement.

Så om någon har tips så får ni gärna höra av er.

Mvh
Fredrik
 
PS Danfoss har bara för vattenburna system.
 
rca1959 skrev:
Det linjära, ja inom det här området.

Men, elementet måste ju köra "ikapp". Ett lätt hus är nog bäst för detta.

Sänkning under längre tid lönar sig, knappast över natten. Tycker det här med nattsänkning är överreklamerat.
Köra ikapp ?
Ett hus som har lägre temperatur läcker naturligtvis mindre värme. Fast det blir nog inte många kronor man sparar.
Jag natt sänker mest för att jag sover bättre
 
Andreas_Hansson skrev:
Ett hus som har lägre temperatur läcker naturligtvis mindre värme. Fast det blir nog inte många kronor man sparar.
En lägre dygnsmedeltemperatur inomhus måste rimligen medföra lägre kostnader för uppvärmning. Har dock ingen aning om hur mycket man kan spara.
 
Hej!

Syftet med nattsänkning jag är ute efter är också på att sova bättre.
Att spara in el på detta var inte mitt huvudsyfte.

Mvh
Fredrik
 
Bricco skrev:
Det finns dom som räknat på det där och säger att besparingen är minimal om ens någon för när de slår på för dagstemp så går det betydligt mer ström igen än om det står på samma temp dygnet runt. Jag tror det är så små pengar man pratar om så man bör lägga sin energi på annat :)
Det där argumentet kommer fram titt som tätt här på forumet. Skulle vara intressant att få se en källa på det, så att man kan bilda sig en bättre uppfattning.
 
Hej danfoss har till el-radiatorer med.Men är det något du har tänkt satsa på att köra med oljefyllda element eller tänker du satsa på LL-pump som komlement för framtiden.Har för mig att om du tänkt köra med tidur så kostar det ca 900kr/st.
Annars finns det danfoss rmt-230 med natt sänkning kostar 448kr utan 412kr.
 
Redigerat:
fredand44 skrev:
Hej!

Syftet med nattsänkning jag är ute efter är också på att sova bättre.
Att spara in el på detta var inte mitt huvudsyfte.

Mvh
Fredrik
Ah! Det var nånting helt annat! Sorry, trodde det var energibesparing du var ute efter.

Själva skulle vi behöva ett sovrum som en modern bil, dvs olika värme på höger och vänster sida. Fast ibland förstår jag inte varför hon inte bara sover på balkongen istället;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.