Ja, då ska vi flytta på torsdag. Men frågan är vad snickarna/målarna brukar använda för att dölja småfel, lättare repareringar m.m.

"Felen" som är i lägenheten:

  • Hål efter plugg i svarta samt vita väggar.
  • Katten har hoppat upp på balkongdörren vilket har resulterat i rivmärken på sina ställen.
Vi har färg till det mesta, även om det är tapetserat. Allt är i stort sett antikvitt.


Är det latexfog snickarna använder för att rätta till småglipor (kanske går att använda på altandörren?)


Enkla tips mottages! I övrigt är lägenheten i fint skick med nästan nya tapeter. Så om vi lyckas rätta till dom små felen så kommer näst intill vara felfri.

:rolleyes:

Tack på förhand,
Christian
 
Faller det inte under "normal förslitning" eller har du fått anmärkningar på detta i besiktningen?

/Janne
(Skickat från min mobil)
 
Om du måste åtgärda så tag vitt Ardex gipsspackel till plugghålen (sjunker inte och går att slipa), och snickerispackel till balkongdörren.
 
Jag tycker det låter som normalt slitage. En del värdar accepterar inte att tapeter målas över, så det är kanske bäst att kolla först.
 
Jag ville snarare fylla i de små håligheterna. Katten har även lämnat en del rivmärken här och där som man inte har sett tidigare.

Vi ska ju bara måla till och dölja småskadorna lite.

Osäker på dom räknar kattrivmärken på väggen som normalt slitage. Den har klättrat över en tunn tavla och klorna har gått igenom lite..

/G
 
Om ni ska flytta på torsdag så borde värden redan ha haft en besiktning för att ge er tid att åtgärda eventuella skador. Plugghålen tycker jag du kan lämna som de är.
 
Rivmärken vet jag inte hur dom ser på, men vad gäller skruv- och plugghål så räknas det definitivt som "normalt slitage". Du skall nog heller inte försöka spackla igen dessa eller snygga till dom på något sätt, jag gjorde precis det när jag flyttade en gång för många år sedan, och då räknades det inte längre som "normalt slitage" och jag blev ersättningsskyldig för omtapetsering...:(

/fth
 
joflopp skrev:
Om ni ska flytta på torsdag så borde värden redan ha haft en besiktning för att ge er tid att åtgärda eventuella skador. Plugghålen tycker jag du kan lämna som de är.
Är fredag också sista dagen lägenheten står på er?
 
fth skrev:
Rivmärken vet jag inte hur dom ser på, men vad gäller skruv- och plugghål så räknas det definitivt som "normalt slitage". Du skall nog heller inte försöka spackla igen dessa eller snygga till dom på något sätt, jag gjorde precis det när jag flyttade en gång för många år sedan, och då räknades det inte längre som "normalt slitage" och jag blev ersättningsskyldig för omtapetsering...:(

/fth
Höll också på att bli ersättningsskyldig när vi flyttade från vår hyresrätt.
 
fth skrev:
Rivmärken vet jag inte hur dom ser på, men vad gäller skruv- och plugghål så räknas det definitivt som "normalt slitage". Du skall nog heller inte försöka spackla igen dessa eller snygga till dom på något sätt, jag gjorde precis det när jag flyttade en gång för många år sedan, och då räknades det inte längre som "normalt slitage" och jag blev ersättningsskyldig för omtapetsering...:(

/fth
Hmm, det var intressant att höra.
 
gadu^ skrev:
Höll också på att bli ersättningsskyldig när vi flyttade från vår hyresrätt.
Vad orsakade kravet? Hade du försökt spackla hål?
 
Raceman skrev:
Vad orsakade kravet? Hade du försökt spackla hål?
Jopp, tydligen godkände besiktningsmannen inte spacklingen trots att det bara var över borrhålen (inget spackel i övrigt på väggen). Visst, vita små prickar på en annars grå vägg sticker kanske i ögonen men han hävdade att det hade blivit godkänt om vi inte spacklade igen hålen.
 
gadu^ skrev:
men han hävdade att det hade blivit godkänt om vi inte spacklade igen hålen.
Då är det väl bara att borra bort spacklet så att "alla" blir nöjda...:cool:
 
Alfredo skrev:
Då är det väl bara att borra bort spacklet så att "alla" blir nöjda...:cool:
Njae, vid det tillfället var det nyckelavlämning samtidigt då det blev lite brådis med nya hyresgästen som skulle in. Vilket var anledningen till vi slapp bli ersättningsskyldiga tydligen...

/Janne
(Skickat från min mobil)
 
Ja, på fredag är det sista dagen. Ingen besiktning har skett.

Tack för alla svar! :)

Rivmärkena är dock på balkongdörren och syns väldigt bra om jag inte gör något åt dem. Jag har en färg som är likadan och tänkte dra lite vit... vad det nu heter? HJÄLP! Vad heter det som snickarna brukar rätta till småfel med? Fogsillikon? För att rätta till småglipor och liknande.. vitt och lätt att måla över.


/Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.