Ja det verkar juh bra. Fick reda på idag att det ingår 150 meter, men kalkylen säger 130. Jag kommer ta vad jag har rätt till plus 20-30 meter. Räcker detta tro?

MN
 
Med en kalkyl som säger att du kommer ha under nollan på brinetemp i medel så är det läge att ifrågasätta den firman.... Du ska borra så djupt att du helst inte går under 0 grader någon gång på året, dvs med en medeltemp klart överstigande 0 grader... Be om nya kalkyler med olika borrdjup så du kan se skillanderna. Du bör ha i vart fall minst 150 meter aktivt till en 9kw pump.

Om du dessutom tror att det kommer tillkomma yta att värma (garage etc) i framtiden så ta höjd för detta redan nu.

Ps.
Sk. moduler för värmeåtervinning av ventilationsluften till bergvärmen är en negativ investering vid nyinstallationer. De kan endast komma i fråga för att "rädda" ett tidigare borrat hål som är för grunt.

Frånluftsåtervinning med FTX är däremot en annan femma.
Ds.
 
Redigerat:
Frågan är också hur korrekt det är med 9kwh pump till ett nytt hus.

"Räcker" gör ju borran, det man inte får från backen får man från Vattenfall så varmt blir det =)

Sen bor ju du lite längre söderut än en annan, vilket också minskar energi uttaget.
 
abrovink skrev:
Frågan är också hur korrekt det är med 9kwh pump till ett nytt hus.

"Räcker" gör ju borran, det man inte får från backen får man från Vattenfall så varmt blir det =)

Sen bor ju du lite längre söderut än en annan, vilket också minskar energi uttaget.
Ja, jag tycker också att motiveringen att det behövs en så stor pump för att det är stort vv-behov är minst sagt knepig. Då är det ju större beredare de ska ha - inte en större pump per automatik...

Det är, som jag påpekade i mitt förra inlägg, idag inte att rekomendera att göra en BV-installation som inte har i princip 100% effekt och energitäckningsgrad med anledning av de energipriser vi har.
 
Glömde att lägga till att det också kommer att kopplas på en kombiberedare från IVT vid sidan om. Med andra ord så kommer man ha varmvatten så det räcker å blir över.
 
Har en IVT HE E9 med 196m borra.
Hus från -38 (160m2) som är ombyggt och tillbyggt, samt garage och förråd från -08 på 78m2
Landar under 10000kWh på helåret (från 1a okt räknat då pumpen driftades).
 
chalmeristen skrev:
Glömde att lägga till att det också kommer att kopplas på en kombiberedare från IVT vid sidan om. Med andra ord så kommer man ha varmvatten så det räcker å blir över.
Vet du vad? Ta och registera dig på www.varmepumpsforum.com och ställ en fråga till experterna där så får du en rätt dimensionerad anläggning.
 
Ja det verkar juh onekligen som att detta med bergvärme är ett riktigt bra alternativ till att spara energi och pengar.
Sedan är det juh givetvis väldigt användar beroende också.
Jag tex. är riktigt energi medveten då jag arbetar som sjöingenjör och vänder å vrider på allt som drar för mycket. Dels så kommer jag att ha installet LED i princip hela huset, kommer inte att ha mer än max 21 grader i huset osv.....
Visserligen så kostar alla installation och utrustning, men det är juh som man säger i min branch "olika konton" Vilket känns bra :)
 
Mexitegel>> Jag registrerade mig igår och har fått en del svar. Dock mycket liknande detta forum. Tror att den rätta vägen att gå är neråt he he.

MN
 
220 kvm hus från 1920 tillbyggt 1973. med pool. borrhål 220meter Nibe F1145
 
Vi har precis byggt nytt. Runt 200kvm. Blev en 8kW pump med 210m hål, 100liter utjämningskärl samt FTX.

Enligt beräkningen behövdes ca 6kW och 140m (utan FTX hade 9kW behövts), men vi ska koppla på ett garage sen så vi valde en 8kW pump. Med väl tilltaget borrhål ökar tempen där och så även effekten från pumpen. Den kommer nog ge runt 9kW till värmesystemet.

Utjämningskärlet gör att pumpen får större volym att jobba emot och behöver inte "dutta" så mycket med sin överkapacitet. Färre start/stopp= längre livslängd.

Värt att tänka på är också att ett djupare hål är vettigt om du vill ha frikyla i ditt nybyggda hus. Det kan annars bli stekhett pga all isolering. Frikyla kräver djupare hål om man vill ha ut nån vettig kyleffekt. Vårt hål ska räcka till runt 5kW kyleffekt enligt en säljare på Nibe.

Att man inte ska borra onödigt djupt pga att det kostar energi att dra runt brinen tror jag inte riktigt på, men jag kan ha fel. Magkänslan säger att den lilla ökningen i el till circpumpen kompenseras med råge av högre verkningsgrad från pumpen. Säg att du borrar djupare och tempen i hålet stiger en grad, då vinner man 5% verkningsgrad sägs det. Det blir i stroleksordningen ett par hundra watt mindre. Jag tror inte circpumpen behöver ett par hundra watt mer... Vår circpump är på 150W max har jag för mig.

Borra så djupt du har råd (inom rimliga gränser förstås) så kan du skratta åt elräkningen och vill du bygga ut i framtiden eller skaffa pool finns kapaciteten redan i hålet.
 
Ja en alternativ utbyggnad är aldrig fel. Funderar på att slänga in golvärme i garaget också. Men då måste slangarna dit gå ut genom en vägg på sutereng delen, vilket kanske inte är så bra. Skulle haft detta från början, men tänkte inte så långt då he he.

Effekten vill jag ända skall finnas där så att man slipper sätta igång en massa byggfläktar och eller element för att få lite värme där inne.

MN
 
Okej.

När det nu är bestämt att jag skall ha 180meter. Så tänkte jag kolla upp detta med installation av frikyla på övervåningen.
Vad skall man ha och funkar det rent praktiskt?

MN
 
Du behöver först och främst en fläktkonvektor. Kan inte ge några tips direkt annat än att det finns en modell (tror det är Eveco) som man sätter på vinden som ska vara poppis för nybyggen. Grannen satte in en sån och vi kanske gör det nästa sommar. Det som är bra med den är att det är en dold installation. Den suger luft tex i taket vid trappen eller allrummet, kyler ned luften, och blåser ut den i sovrummen via separata ventilationsrör.

På rörsidan skickas vid behov det kalla vattnet från kollektorn upp till fläktkonvektorn och går sedan tillbaka ner till värmepumpen. Om den gör varmvatten samtidigt eller värmer en pool så kommer den ge högre effekt och få bättre verkningsgrad eftersom vattnet in till pumpen blir varmare när du kör frikylan. Annars går värmen ner i hålet och hjälper i bästa fall till att ladda det inför vintern.
 
Jag har för mig att man kan ta ut ca: 40w/m hål men sedan kommer ca: 30% av energin från bergvärmepumpen så (9kWx0.7)/40=157,5m är lagom till din pump. Fast själv la vi på ca: 40m för att kunna driva t.ex. ett garage, pool eller växthus, man vet ju inte vad man får för sig i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.