Via en internetauktion blev vi stolta ägare till ett 1900-talsskåp, modell större. I beskrivningen stod det "visst renoveringsbehov" och det var nog en liten underdrift... :S

Mitt största bekymmer är att jag inte får dörrarna på plats och "fungera" då det verkar fattas något. Inga problem att passa i "piggen" på dörrens överdel i "innertaket" men då det inte finns något i nederdelen så har ju dörren inget att rotera kring... Samma på samtliga sex dörrar.

Några frågor:

Vad saknas? Vad heter det på fackspråk? Var kan jag köpa det i Stockholmsområdet? Finns det någon fungerande "ful-lösning"?
 
  • Beslag skåpdörrar till forumet liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en gissning är att du ska ha ett lika beslag både uppe o nere på dörren? + ev en mässingbricka som distans på det nedre gångjärnet. förmodligen får man sätta i skruven när dörren är på plats. bara o prova
 
Jag ser inga skruvhål i spåret på övre högra bilden där någon form av gångjärn suttit.
Och efter som spåret är öppet i sidan på dörren så undrar jag om gångjärnet på något sätt suttit löst?


Pär
 
Pår,

du ser helt rätt - det finns inga skruvhål i någon av de sex dörrarnas spår, så antingen har de suttit löst eller kanske varit limmade/kilade på något vis.

Vi mailade firman vi köpte skåpet på (Lauritz) och någon dag senare kom det sex beslag med posten, med skruvhål och "pigg" - av lite varierande storlek och troligen inte de som satt där tidigare. Efter en del pyssel sitter dörrarna nu i alla fall fast.
 
Vad roligt att ni fick tag på gångjärn. Jag skulle gärna vilja se hur dom nya ser ut. Hur monterade ni dörrarna med tanke på att alla gångjärn skruvades fast om jag förstod rätt. Var det bara att svänga ut dörrarna så att det vart fritt att skruva fast gångjärnen

Pär
 
Redigerat:
Är det inte en lång "pigg" upptill och en kort "pigg" nertill, så att man vid montering av dörren börjar med att skjuta i den övre/långa piggen och sedan sänker ner dörren på den nedre/korta "piggen"? Eftersom den övre piggen är längre trillar inte dörren ut när man sänkt ner den.
 
Kan vara så bygga_bo men jag tror inte det för då blir det onödigt stor glipa upptill mellan dörr och skåp för jag tror dörrarna är infällda.

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Kan vara så bygga_bo men jag tror inte det för då blir det onödigt stor glipa upptill mellan dörr och skåp för jag tror dörrarna är infällda.

Mvh Pär H
Jag vet givetvis inte hur det är gjort på detta skåp, men jag har sett lösningen med lång/kort "pigg" och tänkte därför att det var värt att nämna det som ett alternativ. Med en distansbricka på den nedre piggen (som daugaard är inne på) kan man få lika stor springa upp- och nertill. Om den nedre piggen är förhållandevis kort blir inte springorna speciellt stora.
 
Anders_Roslagen skrev:
Hej! Nu kanske du funnit en lösning men ett sätt att "fuska" med, och vad jag tror är en tidsenlig lösning, att montera ett kullås...
[länk]
Men den löser väl inte gångjärnsproblemet? Kullås används för att "låsa" dörren i stängt läge, ungefär som ett magnetlås på modernare skåp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.