Köpte en ny vattenkokare, Bodum, 1 liter, 450kr.

Reagerade på att efter uppkok så kokar den i ca 38-42(!) sekunder innan det slår av, vilket inte min gamla Krups gjorde. Kokar jag vatten igen en stund efter så slår den av efter kanske 15 sekunder vilket är vettigare. Läste nyss ett test i råd & rön där min Bodum är med samt andra modeller i linande prisklasser o billigare, en kommentar va just att de alla modeller kokade väldigt länge innan de slår av, detta förbrukar inte bara el utan man får väldigt mkt vattenånga på sina köksskåp. (skall tilläggas att på just min modell så går det inte att slå av "knappen" i förtid eller när man själv vill - man måste vänta ut den)

Vad är det som slår av kokaren, är det ånga som är kokarens indikator eller är det temperatur? Sedan undrar jag hur ni har det på era där hemma vad gäller tiden :)
 
Jag fick lära mig nyligen att våran inte stänger av sig om man kokar för lite vatten. Fyll på lite mer och prova om det funkar bättre.
 
Det är inget problem, vatten blir inte varmare än 100 grader även om det kokar längre (det bara ångar bort fortare), så temperaturen är ändå korrekt.
 
>Vad är det som slår av kokaren, är det ånga som är kokarens indikator

Det är ånga som letar sig ner i handtaget och värmer upp en termobrytare, i alla fall på de kokare jag har sett. Minimimängden vatten bestäms av vid vilken ångmängd man får säker avstängning (och elementens höjd över botten, förstås).
 
skall tilläggas att på just min modell så går det inte att slå av "knappen" i förtid eller när man själv vill - man måste vänta ut den
Lyfta den av basplattan? (Detta då om det är varianten med en basplatta som man sätter kannan på, och kannan matas induktivt från plattan)
 
Köpte samma som TS, inget fel på den gamla men tyckte bodum var snygg. Tycker den är långsam, kokar extra och stör mig att den inte går att stänga av i förtur. Hjälper inte att lyfta bort den, sätter du tillbaka så fortsätter den. Kontaktade bodum och frågade, dom tyckte jag skulle dra ur sladden...
Form och funktion går inte alltid ihop.
 
Men sätt inte tillbaka den på plattan då?
 
Troberg skrev:
Men sätt inte tillbaka den på plattan då?
Gammal vana, gick med den förra :)
 
Jag lämnade tillbaka den dyra o dåliga Bodum, dock snygg. Fyndade verkligen en annan på Jula :) 129kr(!) för en snygg i stål, 1500watt, 1liter (fanns 1,5 o 2 liter också) Stänger av direkt efter uppkok(3-4sek), o det bästa av allt är det fiffiga poppupp-locket...som väldigt få kokare har, vilket gör att man slipper använda båda händerna när man skall hälla ut/fylla på vatten :)) Så nöjd! Äckligt billigt o bäst :)
 
kysan skrev:
Gammal vana, gick med den förra :)
Ja, av vana, o det farliga är att finns det inget vatten i kokaren så kommer den bli gå på ändå o kokar torrt med vad allt det innebär. :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.