Hej!

Noterar att ni iom bytet till "nya siten" tvingar forumet till att vara tändstickssmalt. Jag förstår att ni vill pusha ut blänkare i kolumnen till höger men i det tjugoförsta århundradet är de flesta skärmar i 16:9-format och tappar oändligt med skärmyta på denna statiska bredd. Även jag som sitter på en skärm med upplösningen 1280x1024 tycker att det är otroligt irriterande med dels den smala kolumnen för foruminläggen, dels den stora tomma vita ytan till höger. Visst är det tjusigt med design och icke-flödande layout men det ska ju gärna vara användbart oxo...
 
Till höger? Sitter med en skärm med upplösning 1680 x 1050 och får ett tomt, vitt fält till vänster. Scrollar jag däremot ner förbi reklamen så blir det lika vitt till höger ser jag nu.

Något som redan stör mig och riskerar att bli ett problem för mig är att reklamen tar upp ganska mkt plats och iom att den är animerad (eller vad ni som kan kallar det) så tar den väldigt mycket uppmärksamhet.
 
Är väl ingen förändring av reklamen från tidigare version vad jag kan se Cederbrusch? Ser ut att vara 250x360px annonser som det även var innan. En topbanner har dom också haft sedan tidigare.
 
Ok, det stämmer säkert. Men jag upplever reklamen mer störande nu av någon anledning. Kanske just för att själva forumdelen blivit smalare?!
 
Jobbar själv med onlinereklam och det är inte speciellt ovanligt att man börjar störa sig på sånt som redan funnits där hela tiden när en layout förändras. Efter ett par timmar här kommer du troligen ha vant dig vid hur annonserna är placerade igen och helt glömt av att de "känns" mer störande.
 
Det verkar som om jag får anmäla en avvikande åsikt då. Jag tycker inte om när text jag skall läsa blir för bred. Det blir jobbigt att läsa rader som är för långa. Nuvarande bredd om ca 125 tecken är ungefär vad som är bekvämt. (Sedan behöver jag börja vrida på huvudet för att följa raderna.)

Jag sitter med två skärmar om 1920 x 1080 vardera och skulle kunna dra ut läsaren över hela bredden om jag ville. Men jag maximerar ytterst sällan några fönster på bredden. Jag vill hellre utnyttja skärmytan till att lägga fler fönster bredvid varandra.

Nuvarande bredd på inläggen tycker jag är ganska lagom för att få en bra läsbarhet.

EDIT: Och som några säger, det som ligger utanför själva diskussionstråden ser jag knappt inte alls. Fokus ligger helt på texten i tråden. (Men det är kanske dumt att påpeka det för reklamskaparna ;))
 
Redigerat:
Jag stör mig snarare på (som jag nämnt i den andra tråden om nya sajten) att om jag inte har fönstret i fullskärmsläge, så låser sidan (oftast) mot högermarginalen, dvs alla annonser syns men forumet måste jag scrolla åt vänster för att kunna läsa! Jag vill hellre ha det tvärtom, foruminläggen är viktigare än annonserna i min mening. Men jag förstår ju att det är en kommersiell sajt... ;-)
 
Det finns en anledning till att man har smala kolumner i tidningar - det är väldigt jobbigt, tröttande och oergonomiskt i största allmänhet att ha för breda textrader. Vi ligger faktiskt över den rekommenderade radbredden i forumet, något som jag har varit emot. Det ska vara lättläst!

Om ni får skärmar som är en meter breda, ska ni ha textrader som är en meter då? Nej, det funkar inte så.
 
Ah, insåg precis att jag kunde minska fönstret och därmed helt stänga ute reklamen. Wunderbar! Tack jac.
 
b8q skrev:
Jag stör mig snarare på (som jag nämnt i den andra tråden om nya sajten) att om jag inte har fönstret i fullskärmsläge, så låser sidan (oftast) mot högermarginalen, dvs alla annonser syns men forumet måste jag scrolla åt vänster för att kunna läsa! Jag vill hellre ha det tvärtom, foruminläggen är viktigare än annonserna i min mening. Men jag förstår ju att det är en kommersiell sajt... ;-)
Nu sprutar jag visst inlägg, sorry. Men jag får tvärtom i min webbläsare (chrome), den låser sig mot vänster marginal och jag kan alltså helt utesluta reklamen.
 
Ni kan titta på Flashback också, de gjorde väl om sin sida för något år sedan? Även detta stora forum är medvetet om optimal bredd på en textrad för läsvänlighetens skull.
 
Vill bara flika in att på Flashback kan man välja olika sidbredder. Men de allra allra flesta kör nog vidare med det som är standard.
 
Varför inte göra det valbart? Vissa gillar långa rader för att få mer överblick och andra gilla korta rader.
 
Bra förslag och relativt lättimplementerat på Flashback som bara har ett forum. Tyvärr lite trixigare för oss som både har forum och redaktionella sidor som är invävda i varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.