???Någon som har erfarenhet av följande problematik. Jag äger en fastighet idag med ett hus. Jag vill stycka av tomten på sidan och bygga ett nytt hus. Jag kommer efter bygget att äga båda fastigheterna..(vilket dock är oväsentligt). Enl kommunen så ska det "alltid" vara 4,5 m från tomtgräns till huset. Eftersom min tomt är lång och smal, totalt 18m på bredden, så gör det att det endast blir 4,5 m kvar för huset. 18-(4,5*3)=4,5m. Avdrag således 4,5 från nuvarande hus till ny tomtgräns. 4,5 till nya huset och 4,5 till min snälla granne. Det blir således inte mkt kvar att bygga på. Går det inte på något sätt att få dispens för att minska detta krav. 2 meter till skulle räcka alldeles utmärkt. Känns lite märkligt för i vissa stadsmiljöer ligger ju husena väldigt tätt. Snälla! Kom med positiva och kreativ förslag.
 
Vet att det i vissa områden går att få dispans.

Men om man skall lägga upp argumentationen så gäller det at tförstå bakgrunden till kravet.

Det handlar om brandskydd. Dvs om man ex. bygger radhus så krävs det en brandvägg mellan husdelarna. Om väggen på ditt nuvarande hus och tak osv. byggs i rätt brandklass och det nya huset likaså. Så kanske det går lättare att få dispens.

En släkting bor i ett hus med putsad fasad där det inte är mer än 2 meter till grannen, grannens tomt styckades av i slutet på 80 talet. Grannhuset däremot ser ut att ligga på 4,5 m från gränsen.

Ett annat tips som kan vara värt att undersöka: Jag har hört att dispenser delas ut mer lättvindigt för både det ena och det andra om ägaren till den nya fastigheten är nära släkt med ägaren till "huvudfastigheten". Motivet till denna ordning förstår jag inte och det kan vara en skröna (eller så var det nära släkt med handläggaren som gällde). Men det kan vara värt att undersöka försiktigt.
 
Om det är utanför detaljplan får du sätta huset på tomtgränsen, med grannens goda minne. 18 meter tillgodo m.a.o. ;)

Inna jag köpte min tomt var jag och tittade på en annan som visade sig vara 73x15 m (idiotiskt). Den hade av någon anledning hamnat innanför detaljplanen från 80-talet och gick i praktiken inte att använda för byggnation. Ett ev. hus skulle dock kunna byggas om man satte det på tomtgränsen. Detta eftersom kringliggande byggnader låg betydligt längre bort än 9m från 73x15-tomten.
Backade dock ur eftersom jag såg pappersarbetet med kommunen framför mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.