Hej!

Råkade i helgen ut för ett märkligt problem som jag inte har haft under de 30 år vi bott i området.

Mot ena granntomten har vi planterat en stor brudspireahäck, den står ca 70 cm in på våran tomt. Därefter är det en liten backe där det ligger täckbark, lutning kanske 20 grader. Och därefter har grannen anlagt en "mur" med slipers och därefter kommer deras garageuppfart. Det är nya grannar, de var väl bott där i 6 månader och vi känner dem inte så väl. Nu i söndags skulle jag klippa vår häck som jag alltid gör, på vår sida har vi gräsmatta så där går det bra, och på sidan mot granne går jag på den täckbarksbeklädda slänten (som vi har bekostat och anlagt då slänten är på vår tomt). Då märker jag att grannen har lagt resterna av en lekstuga som är riven, alltså byggavfall med rostiga spikar etc i en hög i hörnan så att många brädor ligger in på vår tomt och gör det omöjligt att klippa ca 4 m av häcken då jag helt enkelt inte kan gå där. Efter en stund kommer de nya grannarna ut och jag ber dem väldigt att flytta på de brädor som ligger och hindrar mig att klippa häcken. Då påstår han att den förra granne som anlade slipersen medvetet utan att meddela oss hade anlagt dem så att slipersen just där inte alls går i tomtgräsen som var avtalat då vi för 30 år sedan gjorde detta, utan ca 30 av slänten där tydligen då tillhör grannen. Så han hade inga planer alls på att flytta några brädor, och brydde sig inte alls om att jag inte kunde klippa häcken. Har ingen lust att tappa balansen och trilla på rostiga 12 tums spik.

Vad säger lagen här? Låt oss säga att man av någon anledning för 30 år sedan lade slipersen lite snett utan att meddela oss, och vi sedan lade täckbark där i tron att allt på vår sida hela vägen tillhör oss. Slipersmuren ser för ögat helt rak ut så det är inget uppenbart. Denna "gången" mellan häcken och slipers används inte till något alls än just som underhållsväg vid häck-klippning. Har grannen då rätt att dumpa farligt avfall där som omöjliggör det för oss att klippa vår häck? han var inte alls intresserad av att resonera, när jag frågade om han inte själv förstod att vi omöjigt kan klippa häcken när han gör så, oavsett om tomtgränsen går 30 cm hitan eller ditan...

Vad säger experterna om detta? Kan jag påtala att han måste flytta sina grejor så att jag kommer fram och kan klippa häcken, eller kan grejorna ligga kvar oavsett häckklippning om han nu har rätt och slipersen svänger in så pass att halva slänten de sista 4 metrarna där tillhör honom? Jag har ingen lust att ringa lantmäteriet för en sån här sak, trodde man kunde prata med sina grannar men så icke...

Hörnmarkering är försvunnen sedan länge... tyvärr.

Jag är inte intresserad av att bråka med dem, jag vill bara kunna klippa vår häck på ett säkert vis, som man gjort de senaste 25 åren. Det enda alternativet verkar ju annas vara att antingen plantera om häcken, vilket är helt omöjligt, eller strunta i att klippa de 4 metrarna där skräpet ligger. Något jag inte är så sugen på, då vi är måna om att vårda våran trädgård. Och det kommer att se väldigt konstigt ut från gatan sett...

vänligen
Steve
 
ta dit lantmäteriet så blir det en snabb o smidig lösning på problemet och inte "jag tror" "vi tycker"....
 
Jag tror dessutom att grannen då får dela på kostnaden (vare sig han vill eller inte).

Historien från grannen låter lite påhittad. Visst skulle det kunna ligga till så som han säger, men varför skulle säljaren berätta om det?

Du bör ju själv kunna göra en lite amatörmässig inmätning, om du mäter med ditt hus som utgångspunkt, och antar att huset ligger där det skall.
 
Nu har vi bara din (TS) version av det hela, men utifrån din berättelse har du fått en granne med väldigt dålig attityd.
Har ni gjort något för att reta upp er nya granne? som kan förklara deras agerande?

Alternativet är väl att vänta med att klippa resten av häcken tills grannen kört bort byggavfallet till tippen, för h*n menar väl inte att det är en permanent avstjälpningsplats för hans byggavfall?
 
Ring din gamla granne och fråga hur det ligger till.

(Om det är så att din gamla granne också är en idiot så kanske du ska ta dig en funderare. Det kanske är du som är idioten. ;))
 
Redigerat:
Har man tomtkarta, bör det inte vara problem med att mäta. I övrigt tycker jag att tips, om att ringa tidigare ägare är ok.
 
Kanske hadde grannen bara en dålig dag. och tar sitt förnuft till fånga

Om ni inte får någon klarhet vart tomtgränsen går och inte vill ringa lantmäteriet kan du ju erbjuda dig att flytta skiten själv så du kommer åt häcken. eller varför inte fråga om du får ta med det till tippen nästa gång du skall dit.
Man skall ju inte behöva göra grannens jobb men det kan ju vara en konstruktiv lösning om ni kört fast.

Herr Hatt
 
Hej!

Tack för svaren. Nej vi har inte hunnit umgås så mycket då de är relativt nyinflyttade, mest bara hälsat och så. Och vare sig frugan eller jag har oss veterligen gjort något för att reta upp grannen.

Igår kväll efter att jag varit iväg hos en bekant och kom tillbaka hem såg jag att avfallet var flyttat, det mesta i alla fall. Jag frågade frugan vad som hänt, och tydligen hade grannen, som frugan beskrev det, en "ursinnig blick och röd i ansiktet" flytat det själv under ca 20 minuter. Jag förstår inte riktigt hur han orkade flytta det själv då det var ganska tunga saker, Hon hade sett det från sovrumsfönstret, det förde tydligen lite oväsen.

Konstig attityd bara, att börja bråka för en sån sak. Jag rigde dessutom grannen som bodde innan, han bor på ett serviceboende. Han hade inget minne av att lägga slipersen snett, och tyckte det lät väldigt dumt. Och han är klar i huvudet i övrigt.

Så tydligen krävs det inte mycket för att göra andra människor ursinniga...

Några andra av våra bekanta bor i ett annat villaområde byggt på 70 talet, som har börjat föryngras då de lite äldre har sålt och flyttat till lägenhet eller boende. De fick mitt emot nya grannar, en familj med tre barn. Våra bekanta är i 50 års åldern och frun är mycket trädgårdsintresserad och har en riktigt fin framsida med olika rosor, buskar och sånt. Det är dessutom ett staket där.

Tydligen så brukade grannpappan och hans son mer eller mindre varje kväll gå ut och spela nån slags tennis på gatan och minst 5-6 gånger kom bollen in i rabatten eller fastnade i någon an de välklippta prydnadsbuskar som våra bekanta har. Och varje gång klampade antingen sonen (13 år) eller pappan in och bröt av kvistar, och trampade på som elefanter. Och vid flera tillfällen när bollen kom i en buske slog de med tennisracket på busken så att bollen ska komma ut. Jag bevittnade detta själv en gång. Till sist blev måttet rågat för min bekante och han gick ut på framsidan och frågade vad de håller på med, se ni inte att rabatterna är nykrattade och att man inte slår så på buskarna. Han fick till svar "är du dum eller, vi måste ju få hämta bollen".

Vi hade barn födda i slutet på 70 talet, och vi uppfostrade dem som så att för det första går man inte in på andras tomter utan tillåtelse, och för det andra, om någon boll råkade komma in på tomten går man och knackar på och berättar vad som hänt, så kan man anitngen själv eller personen som bor där hämta bollen. Om ingen är hemma så får man försiktigt hämta bollen själv, utan att göra nån åverkan. Tydligen gäller inte såna regler idag, inte ens för vuxna.

Vänligen
S
 
Jag är inte jurist men vill minnas att häckar, staket, plank och annat skall anläggas så att de kan underhållas från den egna tomten.

När det gäller tomtgränsens verkliga sträckning så hade jag kollat upp detta själv först. I det fall din granne har rätt vore det kanske onödigt att få detta påpekat av en lantmätare.
 
Hur man har lagt slipers för 30 år sedan hör inte hit, tomtgränsen går där den går ändå. Varför inte ta reda på var gränsen går innan det blir mer bråk? Grannen kanske hade rätt, du kanske hade fel? Inte så troligt iofs, men man vet ju aldrig.
 
Verkar som om din nya grnne är medlem på byggahus.se :D Och läst denna tråden och insett att det inte var en bra start på grannsämjan. Alternativt att frun i huset är medlem och beordrat sin man att flytta på det för att hon inte vill ha frostiga relationer med sina nya grannar....

Angående din vän och trädgården, deras grannar har säkert en helt annan syn på en trädgård, och sätter inget som helst värde på buskar och blommor, och anser därmed att allt sådant medst är till besvär och i vägen.
 
AnneFi
Jag har problem som är tvärt emot din väns.
jag försöker gång på gång förklara att grannarna får lov att gå in i trädgården och hämta sina saker bara dom inte medvetet förstör något och ändå har jag dom på ringklockan flera gånger om dagen.
 
Zixten skrev:
Verkar som om din nya grnne är medlem på byggahus.se :D Och läst denna tråden och insett att det inte var en bra start på grannsämjan. Alternativt att frun i huset är medlem och beordrat sin man att flytta på det för att hon inte vill ha frostiga relationer med sina nya grannar....
Jag tror också på frun, men hon behöver inte ha läst här. Det räcker så bra med normal tankeförmåga, empati, social intelligens och inte så mycket testosteron. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.