Har ett fritidshus som inte är speciellt bra isolerad, men man kan vara där på vintern utan problem med oljeelementen igång. Frågan är om det skulle hjälpa att montera frigolitskivor på undersidan av golvet (från krypgrunden)? Eller kan detta ställa till med andra problem. Nu är det i princip öppen krypgrund, har inte stängt med annat än några brädor (med mellanrum) från fasaden och ner till marken.
 
Går jättebra att isolera undertill med cellplast..dock mindre bra mellan golvreglarna eftersom de inte flexar ut som mineralull gör. Däremot att fästa cellplast som trossbotten tvärs över reglarna är perfekt.
Sen gör ju tyvärr inte golvisolering så jättemycket för husets energiåtgång, värmen stiger ju mest uppåt som bekant, men någon liten grad varmare om fötterna blir det ju:)
 
Om jag förstår rätt så kan man montera denna direkt från krypgrunden, alltså under hela golvet? Och den är såpass hållbar att den kan vara helt oskyddat?
 
Javisst, bara ta en som är tjock nog att den håller för lite nedböjning/vikt från isoleringen den håller uppe... Helst 100mm, men mindre går också. Ta dubbla lager av en t.ex. 50mm som sätts med förskjutna skarvar, så blir det tätt. (Alternativt hitta skivor som är falsade.)
 
Möss äter frigolit, men inte så gärna styrofoam
 
Från krypgrunden sett så ligger det redan brädor (först golvet inne, sen isolering och sen brädor igen. jag tänkte i såna fall lägga cellplast under dessa brädor igen, om ni förstår vad jag menar :)
Hur håller man cellplasten på plats?
 
Ett tips: Har man kalla golv beror det ofta på att isoleringen sjunkit ihop och att drar kalluft mellan isoleringen och innergolvet. Lösningen är då att se till att få till isoleringen vid ytterväggarna. Går ofta att göra underfrån genom att lossa blindbotten och fylla på med isolering. Eventuellt skulle man kunna "injicera" med byggskum i borrade hål.

Använder man glas/stenfiberskivor skall isloeringen skäras till remsor som "står" utmed ytterväggarna, då sjunker den inte ihop
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.