Ska fixa till grovköksdörren av typ altandörr! Den behöver tvättas, skrapas litegrann bara där det sitter lös färg nertill, och sen målas. Men vad ska jag tvätta med? Räcker grumme-såpa eller måste det vara typ algtvätt? Ska ju bara måla på ett lager färg för att det ska bli lite snyggare o täppa till lite sprickor i färg. Måste man tvätta med målartvätt te.x?
 
Hej!

Varför kan du inte tvätta med målartvätt?
Kaustiksoda fungerar också ungefär som målartvätt och är betydligt billigare om du hellre vill använda det. Tricket är ju att smus och fett ska bort för att färgen ska fästa. Antar att Vim eller Yes också skulle lösa det problemet skapligt. Själv vill jag gärna vara rätt noga med att tvätta innan jag målar. Speciellt om ytorna kan ha fett på sig. Det är ju inte så kul om den nya färgen lossnar direkt.

/pinebar
 
Nä precis! Det är så klart noga att det blir rent, men undrade mest för att det är ju lite trixit att inte få det på fönstret i dörren ,målartvätt etsar ju lätt , och så, men det spelar väl ingen större roll eg!
Har båda flaskorna hemma så det är väl bara att köra ;D

En fråga till då; bör jag grundmåla? Utanpå den gamla färgen? Fäster målarfärgen bättre då?
Tacksam för svar ;)
 
Hej igen!

Jag skulle slipa det gamla målade och dutta på grundfärg där färgen är helt borta.

:) pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.