Hjälp mig drömma lite :)

Jag vill bygga ett hus och klara av att betala det på min egen lön. Är sambo nu men jag vill vara säker på att oavsett vad som händer ska jag ha huset kvar. Har en lön på 21.000kr idag men vill klara detta även om jag skulle tjäna 18.000kr. Min sambo är självklart med och betalar hyra eller liknande men skulle något hända ska jag klara att ha huset kvar. (Tomt ligger på mark som jag får av min familj)

Om jag lånar 1.1miljoner och slantar 200.000 kontant och har egen tomt gratis. Gör större delen av allt tomtarbete med egen maskin med gratis diesel. Har visst fyllningsmaterial, sand, grus. En del material behöver nog köpas. Gräver för jordvärme själv. Bygger ett byggsatshus i stil med Fiskarhedenvillan ca 130-150kvm. Köper egna vitvaror osv. Ev så kan jag tänka mig att inte inreda övervåningen i första skedet om ekonomin inte räcker till.

Tar tjänstledigt från jobbet ca 6månader + några månader semester och går tillsammans med en snickare och bygger huset. Har två personer som kan hjälpa till med byggandet några timmar då och då. Dom finns tillhands på dagtid om jag är på jobbet och snickaren vid huset behöver hjälp/inhandla material osv t.ex.

Kan ordna grund, måleri och el till ett "inte-blanda-in-Göran-Persson-pris". Kan även dra mycket el själv och sedan låta elektriken göra det "svåra" jobbet. Klarar jag mig på 1.3milj?

Ska alltså bygga ett hus jag ska bo i resten av livet. Ligger ca 10mil från Stockholm och några mil från större stad. Vad kommer jag ha för månadskostnad för huset? Vad kommer driftkostnader och sånt hammna på? Fastighetsskatt? Kan inte ett smack om det.

/Hjälp en drömmare som SKA uppfylla sin dröm en dag

tack på förhand
 
Bara att börja räkna på räntan på 1,1 mille. 5% i genomsnitt ger ca 3200:- i räntekostnader efter skattered, 6% i snitt ger 3850. Driften beror väl lite på uppvämningssystem, taxor för sophämtning mm, men strax under 2000 borde väl vara rimligt, har du tur kanske ännu lite lägre. Sen tillkommer amortering. Ingen fastighetsskatt första fem åren, halva år fem till tio (enl nuvarande regler). Skatten beror ju naturligtvis på taxeringsvärdet på huset.

Om du sedan klarar att bygga för 1,3 vet inte jag, det beror ju alltid på vad man ska ha i och på huset (kakel, klinker/plast/trä på golv, fasad av trä/puts/tegel, mängd isolering, grundläggningstyp mmmmm)
 
Pillan skrev:
Bara att börja räkna på räntan på 1,1 mille. 5% i genomsnitt ger ca 3200:- i räntekostnader efter skattered, 6% i snitt ger 3850. Driften beror väl lite på uppvämningssystem, taxor för sophämtning mm, men strax under 2000 borde väl vara rimligt, har du tur kanske ännu lite lägre. Sen tillkommer amortering. Ingen fastighetsskatt första fem åren, halva år  fem till tio (enl nuvarande regler). Skatten beror ju naturligtvis på taxeringsvärdet på huset.

Om du sedan klarar att bygga för 1,3 vet inte jag, det beror ju alltid på vad man ska ha i och på huset (kakel, klinker/plast/trä på golv, fasad av trä/puts/tegel, mängd isolering, grundläggningstyp mmmmm)
STORT TACK!

Mera mera.

Jordvärme är det tänkt. En kamin som eldas med gratis ved när det behövs. Självklart kakel i badrum och så men jag är ekonomisk så inget "bling-bling" för att skryta för kompisarna. Trä fasad, bra isolerat och riktiga fönster.

Som sagt större delen av markarbetet gör jag själv. I stort sett kommer allt arbete ske med minsta möjliga inblandning av hantverkare. Exempelvis så att stå och skruva upp gips är inget jag kommer låta en snickare göra utan han får ta dom mer viktiga och kritiska grejerna. Samma sak med spackling av väggar. Grov jobbet kan jag göra osv.
 
WestW skrev:
Jag vill bygga ett hus och klara av att betala det på min egen lön. Är sambo nu men jag vill vara säker på att oavsett vad som händer ska jag ha huset kvar. Har en lön på 21.000kr idag men vill klara detta även om jag skulle tjäna 18.000kr. Min sambo är självklart med och betalar hyra eller liknande men skulle något hända ska jag klara att ha huset kvar. (Tomt ligger på mark som jag får av min familj)
Mitt inlägg handlar inte så mycket om ett svar på dina frågor, men, glöm inte bort att skriva papper på att huset är ditt.
Det låter som om du tänkte behålla huset längre än din sambo :-X och då kan det vara lämpligt att kontrollera exv. sambolagen. Marken är ju inget krux eftersom den är en gåva till dig från dina föräldrar. Frågan är hur det skulle bli med huset eftersom det ändå byggs under ert förhållande och eftersom ni ska bo där gemensamt. Värt att tänka på, särskilt om det finns barn med i bilden och ni inte är gifta.
Bara tänkte...utifall att....menar inget illa..... :)
 
Ploppan skrev:
Mitt inlägg handlar inte så mycket om ett svar på dina frågor, men, glöm inte bort att skriva papper på att huset är ditt.
Det låter som om du tänkte behålla huset längre än din sambo  :-X och då kan det vara lämpligt att kontrollera exv. sambolagen. Marken är ju inget krux eftersom den är en gåva till dig från dina föräldrar. Frågan är hur det skulle bli med huset eftersom det ändå byggs under ert förhållande och eftersom ni ska bo där gemensamt. Värt att tänka på, särskilt om det finns barn med i bilden och ni inte är gifta.
Bara tänkte...utifall att....menar inget illa.....  :)
Jag kommer vara väldigt noga med "utifall att" senariot. Som det känns nu kommer jag vara tillsammans med min sambo resten av livet men om något skulle hända ska huset vara kvar i min ägo. Borde väl inte vara några problem om jag betalar huset och har lånet själv samt har papper skrivet? Min sambo kan betala hyra till mig eller liknande.
 
WestW skrev:
Jag kommer vara väldigt noga med "utifall att" senariot. Som det känns nu kommer jag vara tillsammans med min sambo resten av livet men om något skulle hända ska huset vara kvar i min ägo. Borde väl inte vara några problem om jag betalar huset och har lånet själv samt har papper skrivet? Min sambo kan betala hyra till mig eller liknande.
Ni måste skriva ett papper på att huset är din enskilda egendom! Bostad som införskaffat UNDER förhållandet är gemensam bostad enligt sambolagen. Om du tex. har en bostadsrätt INNANA ni träffas, och så flyttar ni ihop och sen separerar, så är bostadsrätten din. Men om ni under förhållandet säljer samma bostadsrätt och köper en ny bostad för de pengarna, så är bostaden införskaffad gemensamt, oavsett att den är inköpt för dina pengar, och ni skall alltså dela på bostaden om ni gör slut.

Vad sm är ännu värre är att var och en står för sina egna skulder, dvs. om enbart du står för lånen så kan du hama i situationen att ni äge huset gemensamt, men du är ensam ansvarig för skulderna. Kolla upp detta noggrannt med någom som "kan" sådana saker för säkerhets skull.

Lycka till!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.