Jag har haft problem med mitt telejack sen jag flyttade in i min lägenhet.
Det har varit glappkontakt hela tiden men jag har lyckats lösa det provisoriskt. Saken är den att min provisoriska lösning inte duger längre och jag behöver veta i vilken ordning de fyra sladdarna skall kopplas in i telejacket. Om det är så att det inte behöver vara någon speciell ordning så får jag helt enkelt kontakta hyresvärden men annars går det nog snabbare att fixa själv.
 
Inkommade 2 kablarna på undersidan dom 2 andra på ovansidan
 
se till att köpa telejack som har skruvanslutningar för kablarna. de med instickskontakter blir fort glappa. det fanns tidigare sådana som var lite bredare upptill och lite runda i formen, televerkets orginal, de är helt i en klass för sig själva. de kanske finns än i dag men jag har ett eget lite lager så jag har inte köpt på ett tag.
 
skruvade isär 4 av våra 4 telefonjack i huset å märkte en konstig sak...

Nedre våningen:

I hallen där kabel kommer in från gatan: alla 4 ledningar från telekabeln sitter fast i jacket... blå på nr1 vit på nr 2, lila på nr3 och grön (turkos?? ja jag är lite färgblind ;) ) på nr4.

TV rummet, här finns 2 kablar med vardera 4 ledningar: Vita på nr 1 - 3 och blåa på nr 2 - 4 (alltså tvärtom mot hallen, galet???) dom andra 2 färgerna sitter i en skarvklämma färg mot färg.


Övre våning:

Övre rummet 1 : Bara en kabel... Blå på nr 1 och vit på nr 2 precis som i hallen... dom andra 2 färgerna hänger löst.

Övre rummet 2: 2 kablar 4 ledningar... blåa på nr 1 - 3 och vita på 2 - 4. dom andra 2 färgerna sitter i skarvklämma färg mot färg.

Frågor:

1. Varför sitter alla färgerna på samma sätt i 3 av rummen men inte i tv rummet?
Dom som bodde här innan sa att 1 jacket sitter i tv rummet... är det därför dom är annorlunda kopplade??

2. Varför är alla 4 ledningar inkopplade i hallen i jacket? vad jag förstått så räcker det med blå och vit inkopplade.

3. Gör det nått att dom andra färgerna inte är i skarvklämma i övre rummet 1?

tacksam för svar :)
 
Johankp skrev:
skruvade isär 4 av våra 4 telefonjack i huset å märkte en konstig sak...

Nedre våningen:

I hallen där kabel kommer in från gatan: alla 4 ledningar från telekabeln sitter fast i jacket... blå på nr1 vit på nr 2, lila på nr3 och grön (turkos?? ja jag är lite färgblind ;) ) på nr4.

TV rummet, här finns 2 kablar med vardera 4 ledningar: Vita på nr 1 - 3 och blåa på nr 2 - 4 (alltså tvärtom mot hallen, galet???) dom andra 2 färgerna sitter i en skarvklämma färg mot färg.


Övre våning:

Övre rummet 1 : Bara en kabel... Blå på nr 1 och vit på nr 2 precis som i hallen... dom andra 2 färgerna hänger löst.

Övre rummet 2: 2 kablar 4 ledningar... blåa på nr 1 - 3 och vita på 2 - 4. dom andra 2 färgerna sitter i skarvklämma färg mot färg.

Frågor:

1. Varför sitter alla färgerna på samma sätt i 3 av rummen men inte i tv rummet?
Dom som bodde här innan sa att 1 jacket sitter i tv rummet... är det därför dom är annorlunda kopplade??

2. Varför är alla 4 ledningar inkopplade i hallen i jacket? vad jag förstått så räcker det med blå och vit inkopplade.

3. Gör det nått att dom andra färgerna inte är i skarvklämma i övre rummet 1?

tacksam för svar :)
Dina jack är parallell kopplade, vilket är helt ok. Dock kan man lyssna på varandras samtal om man lyfter olika lurar i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.