Hej!

Sedan hösten 2008 har jag i varierande grad ägnat mig åt mitt hittills största projekt: att på egen hand bygga ett helg- och fritidshus modell något större. För tre år sedan visste jag inte ens vad råspont är och hade knappt slagit i en spik eller dragit i en skruv sedan träslöjden i högstadiet. Det hela började med att jag fick tag på en tomt till ett mycket bra pris, vad som skulle byggas där fick bli en senare fråga. Tomten/fastigheten är på ca 2000 kvm och ligger på en liten ö med fast broförbindelse i södra Bohuslän (vid Tjörn/Orust). Ca 200 meter från havet, men än så länge ingen havsutsikt förutom på vintern.

Det första halvåret, från hösten 2008 till våren 2009, ägnades varje helg åt att frilägga en vacker bergshäll från mossa, humus, rötter, buskar osv. Detta gav mig även god tid att fundera på vad jag egentligen skulle bygga. Under denna tid ägnades även många timmar åt faktainsamling om allt som har med husbygge att göra; från grund- & markarbeten till konstruktionslösningar och arkitektur. Här på forumet har jag spenderat mycket tid, ni vet hur det är...

Fastigheten ligger i ett litet detaljplanerat område och var den sista som varit obebyggd sedan avstyckningen och fastighetsbildningen var klar 1972. Faktum var att endast två obebyggda fastigheter bildades, de övriga hade tidigare stått på arrende. Trots detta var det väldigt krångligt att få bygglov. Man är extremt restriktiv med att ge lov för nybyggnation på ön, och på större delen av ön som ej är detaljplanderd tillåts ingen nybyggnation över huvud taget annat än på redan bebyggda fastigheter. Efter sex från varandra vitt skilda förslag fick jag till slut bygglov i slutet av juli 2009. Men under resans gång stod det klart att vad som var min första tanke, att bygga ett prefab-hus, skulle bli svårt. Jag blev till slut tvungen att helt anpassa huset efter omgivningarna för att få igenom mitt bygglov. I slutändan ritade jag det helt själv och tog då det ganska läskiga beslutet att också bygga det helt själv. Resultatet blev ett hus med en hel del spännande vinklar och tak. På samma gång en smärre mardröm att bygga...

Under sensommaren och hösten 2009 schaktades för grunden och jag byggde en gjutform inkl. armering, golvvärme, avlopp osv. I oktober gjöts plattan och sedan var det tänkt att jag skulle mura upp bottenvåningen under vinterhalvåret för att kunna påbörja med trästommen på övervåningen under våren. Sedan kom snön och kylan...ni kommer säkert ihåg all snö den vintern. Såldes fick bygget skjutas upp helt fram tills april 2010. Sedan dess har jag byggt på heltid och nu är huset i stora drag klart, åtminstone på utsidan. Inomhus återstår en hel del, men klimatskalet är helt klart. Nu kommer jag så småningom börja jobba igen och inredningen kommer jag att slutföra på kvällar och helger.

Lite fakta om huset:

Två plan med 90 kvm bottenplatta, 150 kvm boyta
Bottenvåning i iso-leca (350mm) och övervåning i trästomme
Isolering: väggar på öv: 335 mm, tak: 500-700 mm lösull, väggar bv: iso-leca + 90 mm mineralull
Fönster: Orama, 32 enheter, stomme helt i aluminium, inre karm i glasfiberarmerad polyester
Fasad: liggande enkelfasspont 145 mm, vit
Tak: Benders exklusiv brilliant (enkupig)
Uppvärmning: L/V (Nibe Split) samt golvvärme

Jag har valt att skruva hela stommen och allt jag kan. Enda spiken sitter i råsponten samt fasaden på övervåningen.

Ja, det var lite om mitt "vansinnesprojekt". Men nu är det i stort sett i hamn och jag tänkte det var dax att dela med mig. Under byggets hela gång har jag bloggat flitigt. För er som funderar på att bygga själva finns här en hel del matnyttigt att läsa; allt från konstruktionslösningar till tankar om arkitektur och en självbyggares tankar. Bloggen hittar ni här:

http://fritidshuset.wordpress.com/

//Jonas
 
  • P9242580-640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P9242575-640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P9242569-640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P9242565-640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P9242559-640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P9242555-640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
stice och 1 till
  • Laddar…
Vilket fint hus :) ! Det blev mycket bra, intressant läsning. Bra jobbat

// Alexander
 
Imponerande! Och ännu mer imponerande när det är gjort av en "rookie". 10/10!
 
Man tackar :)
 
Åh vad fint och vad DUKTIG du har varit!! Nu är man allt lite sugen på att få kika in i huset också, bilder? :cool:

Helene
 
Insidan är tyvärr inte lika trevlig som utsidan. Än saknas gips på väggar och i tak mm mm, så det är ett typiskt nybygge under färdigställande. Om ett halvår kanske det är dax för bilder ;)

Hur som helst så är det lite upp och nervända huset. Sovrummen samt stort badrum är på bottenvåningen och kök samt umgängesutrymme är på övervåningen. Övervåningen har f.ö. helt öppen planlösning, ett stort utrymme med trappen i mitten. Där blir den stora terrassen en naturlig förlängning av övervåningen, ett förlängt vardagsrum under bar himmel. Så är tanken i alla fall.
 
Bokmärkt! Efter att ha gjort den här resan själv (pågår fortfarande...) så vet jag hur otroligt mycket arbete det är nerlagt. Vad har du för budget på det hela?

Ska skapa en liknande tråd snart...men det får ens eget futtiga 100m2 på tight budget att kännas lite fattigt...men vi är inne och bor där varje helg nu iallafall:)

Snyggt jobbat!
 
Jag hade budgeterat för 1.2 Mkr men det kommer inte att hålla. Det kommer nog att landa på 1.4, men då är precis allt inkluderat, även verktyg mm. Jag har sparat varenda litet kvitto för att kunna göra en sammanställning på vad som köpts in.

Under byggets gång har jag tagit några beslut som gjort det hela lite dyrare än planerat. Bla. blev takpannorna dubbelt så dyra som budgeterat med den variant jag till slut valde tillsammans med löjligt dyra falsade nockpannor. Inte oväntat blev terrassen dyrare än jag tänkt. Osv osv.

Ser fram emot er tråd!

//Jonas
 
Otroligt snyggt!
 
Otroligt imponerande, ännu mer imponerande med tanke på din "okunskap" när du satte igång.
Där ser man att det går om man vill och skyndar långsamt.
 
1,2, oräknat tomten alltså? Det är bra jobbat. Speciellt som du inte verkar ha snålat på material, och det är ju inte en helt okomplicerad design med vinklar och vrår och olika material i stommen osv.

Imponerande!
 
Ja, oräknat tomten men inklusive allt annat, även borrad brunn osv. Men som sagt, 1,4 kommer det nog landa på. Utöver detta skall ju sedan tomten anläggas, och det blir ju en hel historia för sig själv. Jag har inte snålat på material till stommen och själva konstruktionen, det är sant. Tom plattan är av anläggningsbetong. Däremot har jag lagt ner mycket tid på att få bra priser och göra noggranna jämförelser. Här har jag sparat mycket pengar. Tex. höll jag på att förhandla om fönstren och fönsterdörrarna i flera veckor, men i slutändan fick jag ett mycket bra pris. Innan schaktningen för grunden hade jag fyra olika entreprenörer här. Jag fick ett superbra jobb gjort (inklusive infart) med sammanlagt 250 ton material för 87.000, ett jobb en annan entreprenör skulle ha 150.000 för. Nog finns det pengar att spara om man har tålamod och tid.

@chip: helt rätt, har man bara tid och tålamod kan vem som helst fixa det
 
Jepp, som självbyggare blir man ju expert på att båda förhandla och att leta kampanjpriser...har haft fönster, kakel, målarfärg, golvplankor och annat förvarat lite varstans månader i förväg:)
 
Otroligt snyggt! Jag håller på själv o bygger ett fritidshus, men tänkte mura/limma i lättbetong. Var har du hittat de snygga höga fönstren o dörrarna?
 
Bra jobbat med snyggt resultat! :) Får man fråga vilken ö i anslutning till Tjörn/Orust som bygget ligger på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.