Behöver ett expansionskärl till mitt värmesystem på 750l ackumulatortank och runt 15 st element av modern, tunn typ. Kommer värma tanken med solpaneler (separat system med eget expansionskärl), luft/vattenpump, elpatron och braskamin. Hur stort expansionskärl behöver jag?
 
Jag är ingen expert, men en standardrekomendation är väl 10% av volymen för ett slutet system och 5% i ett öppet system ( expansionskärlet på vinden)
Så i ditt fall hade jag som glad amatör räknt med 1000 L i systemvolym, altså ett kärl på 100 L
Sen säger dom nog som så, hellre ett för stort kärl än för litet...
 
Det låter väl galet mycket, vi pratar väl om att ta upp volymskillnaden mellan 0-99 gradigt vatten? Vid extremfallet då det börjar förångas så skall väl accumulatortankens säkerhetsventil börja släppa?
 
Googla lite på "expansionskärl storlek" så hittar du kanske en del svar...

På detta http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/VedpannorModeller.pdf infoblad kan du läsa...


Om det är möjligt ser vi i första hand att öppna expansionssystem installeras. Detta för att såväl storlek på kärlet som underhållskostnad blir lägre. Vid öppna expansionskärl gäller att volymen aldrig får understiga 5% av den totala vattenvolymen.
Ett större kärl är ingen nackdel då det innebär att man mer sällan behöver återfylla den vattenmängd som avdunstar. Observera att såväl tankvolym, radiatorvolym, pannvattenvolym och volymen i samtliga rörledningar skall tas med i beräkningen.
Om man har en ackumulatortank på 2 000 liter så kan man räkna med att den ”övriga vattenvolymen” är ungefär 350 liter. Det gör totalt 2 350 liter i beräkningsvolym och ett expansionskärl på minst 120L
Siffran för ett slutet kärl brukar vara 10%
Så för din del hade jag fortfarande räknat på 1000 L i total volym (kanske mer beroende på volym i luft/vattenpump, elpatron och braskaminen. så 50 L respektive 100L minst, men hade nog garderat mig med något större enligt teorin "Ett större kärl är ingen nackdel"

Men som sagt, jag är en glad amatör....
 
  • Gilla
Bullper
  • Laddar…
Jag har 2250 liter + panna + golvslingor och lite radiatorer, har ett 300 liters och trycket pendlar mellan 0.6-1.0 bar vid eldning 30 grader till ca 85-90 grader.
Räkna på minst 10 % så blir det bra.
 
Satsa på ett öppet kärl om du ska elda med ved då ska volymen på kärlet vara ca 5% av totala vatten volymen.
 
Vattnets volymsutvidgning är starkt temperaturberoende. I intervallet 0 - +4 oC är den negativ, det vill säga att vattnet krymper med ökande temperatur. Över 4 grader är den positiv. Vid 20 grader är den 0.207, vid 50 grader är den 0.457 och vid 100 grader är den 0.752. Alla siffror ska multipliceras med 10-3.
 
Krilleman
Vedeldarens bästa vän är det öppna expansionskärlet, andra värmesystem är inte lika känsliga och klarar slutna kärl lite bättre.

Personligen har jag 3,6m³ ack och 250L öppet kärl svetsat av ett 600 RFR rör. Skulle vilja ha större men plats finns ej till mer.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.