Hej,

Under mitt första år med renovering har jag lärt mig några nördiga eller korrekta ord. Tex.

Radiator (andra kallar det element)
Armatur (som man sätter en lampa i)
Trycke (andra kallar det handtag)

Kan ni fler ord som ni använder, där "vanliga mänskor" har andra ord?
Alltid kul att kunna nördiga ord
 
Cellplast (Många säger Frigolit men det är namnet på en tillverkare av cellplast).
Likadant med Masonit. Kallas väl board rent generellt. Säger dock Masonit själv.
 
Tretex, som är vanligt i lite äldre hus. Också egentligen porös board, Tretex är tillverkaren vill jag minnas.

Underlagstak (råspont säger de flesta även om det kanske inte ens är råspont som är underlagstak)

Dörrblad (med dörr brukar de flesta mena hela tjofräset inkl karm
 
Mikael_L
Strömställare heter det, inte strömbrytare ... :D

Fast när folk säker sådär lite lagom svävande "kontakt" så har man ju ingen aning om vad dom menar, det beror helt på vem som nämnde ordet men kan alltså betyda vilken del av elanläggningen som helst. Det kan t.o.m betyda olika saker fast ordet lämnar samma mun, lite beroende på vad personen råkar tänka på för tillfället. ;)

Sen irriterar jag mig på "överhandsfräs", som man t.o.m kan se som stavning i butikers kataloger.
Detta ord betyder ordagrant "en fräs som man fräser över sina händer med"
Det heter "handöverfräs", dvs en handhållen överfräs. :cool:

Sen gillar jag lite distinktionerna som finns mellan olika slag av nästan samma sak, ex
list, läkt, bräda, regel, bjälke osv
sand, grus, sten, block osv

Fast jag medger att jag inte riktigt kan dessa distinktioner själv, men någon dag ska jag lära mig även detta så jag kan utöka mitt besserwisser-område. :D

edit:
Igår tänkte jag att det nog heter handfat, inte tvättställ ...
Upptäcktes då jag skulle hitta en tvättställskons... ehh ursäkta, handfatskonsoll. ;)
 
Redigerat:
Spillvatten, dvs avlopp.
Tappvatten, dvs "kranvatten".
Dagvatten, dvs "trädgårdsochtakavlopp" :blushing: Tar gärna emot en bättre förklaring....
 
Vet inte om det passar, men det stämmer i alla fall in på beskrivningen:
"Kan ni fler ord som ni använder, där "vanliga mänskor" har andra ord?" :D

Tjomong, Tjofräs eller Mojäng, används till lite vad somhelst när man inte riktigt får fram, eller kan den riktiga benämningen. :blushing:
 
Har börjat kalla strömställare och uttag för apparater.
"Dikt an", "Liva" och "Sala" är ju uttryck som ibland genererar frågetecken i folks ansikten, även "Not" och "Fjäder". Nu kanske det inte finns så mer vanliga uttryck för dessa så de kanske inte passar i din lista
 
Hängränna och stuprör lärde jag mig i späd ålder, farsan var plåtslagare. Stör mig en del på när folk blandar ihop det till "stupränna".
 
Jag tycker att användandet av ordet FÄSTELEMENT är lite sådär märkvärdigt, på nått vis....
 
AnneFi
Jag bor med en murare så folk förstår oftast inte vad jag snacka om när jag berättar om vad han gör här hemma.
Kratsar och filtar är ord som andra nog sagt putsa om,
 
Talmeter
Fogsvans
Diverse olika tänger
 
Jojx81 skrev:
Armatur (som man sätter en lampa i)
Med risk för att bli språkpolis så heter det inte lampa utan ljuskälla, lite som bilhjul som består av däck och fälg :D
 
AnneFi
Sparkz skrev:
Hängränna och stuprör lärde jag mig i späd ålder, farsan var plåtslagare. Stör mig en del på när folk blandar ihop det till "stupränna".
jag har fått träna upp det där eftersom jag har fått hur många anmärkningar som helst om att jag säger fel :)

jag ska ju inte klaga egentligen, det är samma med mig om vi ska ta upp ett exempel från icke byggvärlden.
Hur svårt kan det vara att skilja på döpa och namnge liksom...
 
Med tanke på att bättre hälften är arkitekt och vi håller på att renovera/planera för tillbyggnad blir det en hel del disskuterande där vi oftast pratar om samma sak fast med olika ord. Att jag själv har varit till sjöss och har ytteliggare en eller ett par benämningar för samma sak kan röra till det ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.