Håller på att bygga en altan, för att senare om någon vecka sätta upp ett uterum från Willab garden.
Nu är jag i funderingarna om att isolera golvet, har läst ett flertal trådar om detta på Byggahus.
Men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska lättast kan göra.
Alla verkar ha sitt sätt att isolera altangolvet.
Det jag är ute efter, är inte att fullisolera då det endast är ett uterum med enklare glaspartier och tak.
Utan jag vill hålla ute det värsta kalldraget underifrån.

Kan jag göra så här?

Lägga EPS cellplast mellan reglarna.
Trall på detta.
Sedan en smuts och vattentålig matta med "knoppar" som man kan ha i entrèer.

Är detta ett ok sätt att göra?
Eller ska man lägga typ plast eller vindpapp mellan cellplasten och trallen?
 
Kom du fram till någon bra lösning? Jag är i samma dilemma nu...
Tacksam för svar.
 
Har byggt ett inglasat uterum i sommar och isolerat med 50mm tjocka EPS skivor mellan reglarna och ovan på dessa lagt svart vindpapp och trall ovan på det.
Tycker subjektivt att golvet känns varmt och helt drag fritt. Vindpappen gör att man slipper se den vita EPS skivan när trallen torkar ihop och det blir springor.

Tror det gör mycket för ett behagligt klimat och "mys faktorn" när golv kylan försvinner.

//Jante
 
Tack för infon! EPS skivor - heter det så eller har de annat namn (om man kollar på tex byggmax hemsida)?

Jag kommer sätta en heltäckningsmatta på trallen så tror nog jag kan skippa vindpappen iom det.
 
EPS, eller vanlig vit frigolit, finns på bl.a. Bygg Max

//Jante
 
Tusen tack!
 
Hur blir det med event lukt från vindpappen?

Jag rullade ut Byggmaxs variant nu men är osäker på om jag törs lägga på trallen då det luktar lite asfalt om pappen....


Jante387180 skrev:
Har byggt ett inglasat uterum i sommar och isolerat med 50mm tjocka EPS skivor mellan reglarna och ovan på dessa lagt svart vindpapp och trall ovan på det.
Tycker subjektivt att golvet känns varmt och helt drag fritt. Vindpappen gör att man slipper se den vita EPS skivan när trallen torkar ihop och det blir springor.

Tror det gör mycket för ett behagligt klimat och "mys faktorn" när golv kylan försvinner.

//Jante
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.