Hej alla glada läsare,
har en bärande HEA 260 stålbalk som bär upp bjälklag till övervåningen och ska
enligt ritningar vila på 2 pelare som ska limmas ihop av 4 stk. 145x45 reglar.
Nu undrar jag vilken sorts lim jag behöver, om jag bara ska limma eller ochså
skruva - - - och så vidare
Eller kanske bara köpa en färdig limträpelare på Bauhaus för att vara på säkra sidan
:S
http://www.bauhaus.se/webshop/bygg/tra/limtra/limtra-pelare-rund-1114.html
MvH
Hobbit
 
Jag skulle köpt den färdiga pelaren, om ekonomin tillåter, och sedan sovit gott på natten när det stormar;)
Annars duger det säkert med trälim och några skruv. Välj brädorna du använder med omsorg(lite kvist och täta årsringar, gärna kärnvirke) och montera årsringarna tvärtemot varandra.
Går ju också att handla K30-virke, men då vet jag inte om det är så stor ekonomisk fördel mot färdiga pelare.

Sen frågar jag mig varför du hänvisar till 210x210 när det enligt mitt tycke borde räcka med 160x160 eller 190x195 när jag jämför med måttet det blir på de limmade reglarna.
 
Sen frågar jag mig varför du hänvisar till 210x210 när det enligt mitt tycke borde räcka med 160x160 eller 190x195 när jag jämför med måttet det blir på de limmade reglarna.
jo du - - - musen slant helt enkelt ;-))
 
Mikael_L
Ja 160x160 borde väl klara sig ...

Eller hur j** stora krafter har du annars?
En 160x160 med 3 meters knäcklängd, ledad infästning gissar jag ligger på ca 300kN i maxlast.

Min värsta pelare har 70kN på sig, då bär den ett bjälklag med ca 7 meters spännvidd som bärs upp av limträbalk med tre stöd cc 3,5 meter. Och detta är då mittpelaren, de andra två har ungefär halva kraften.
Så jag kör med 115x115 pelare i 2,3 meters knäcklängd.

Vill du limma så tar du vanlig casco vinterlim (eller motsvarande av annat märke), lägger på lim relativt flödigt, det ska tränga ut på sidorna sen. Skruvar sen med 6x80mm skruv med försänkt skalle så hela skallen försvinner ner i träytan. En skruv i mitten med ca 300mm cc. Sen lägger du på lim på nästa regel och fortsätter med att skruva den på samma vis. Flytta skruvpositionerna lite mellan varje nytt lager.
 
Redigerat:
Eller hur j** stora krafter har du annars
Övervåning till garaget med 6,4 x 8,2 (8,2m spännvidd altså) samt en HEA 260 som sagt.
Allt ligger på två stödpunkt (pelare)
 
Om pealren skall stå utomhus så bör du nog använda vattenfast lim. Finns ex. polyuretanlim.
 
Mikael_L
Eller åtminstone trälim - ute .. :)

Men i bifogad PDF är det ganska uppenbart inomhus ...


Och ja, vad jag kan se av din PDF så måste 160x160 klara sig, om inte pelaren är väldigt hög. Men den är väl inte mer än ca 250-300 cm.

Balken stödjer bara mellanbjälklaget mot nedböjning, fast lastdel samt tillfällig olägenhet som är dimensionerande. Och har du inte tänkt ha en massa pianon, akvarier eller tunga metallsvarvar där så är väl lasterna i häraden 60-100kN på pelarna.

Förresten, har du förstärkt betongplattan där pelarna ska vila?
Vid 70kN räknade jag ut att jag behövde 200mm tjock betong, kraftigt dubbelarmerad i både överkant och underkant och S200 cellplast under. Men även sprida ut lasten från pelaren på 300 cm2.
 
Redigerat:
Förresten, har du förstärkt betongplattan där pelarna ska vila?
Vid 70kN räknade jag ut att jag behövde 200mm tjock betong, kraftigt dubbelarmerad i både överkant och underkant och S200 cellplast under. Men även sprida ut lasten från pelaren på 300 cm2
Dubbelarmerad 150mm på ett ställe, direkt på kantbalken på den andra ...........
Det där med pianon ligger inte i mina händer - kanske får pojken för sig att börja med piano ....:D

Hobbit
 
En sista fråga kanske som inte berör dimension utan längd.
Hur skulle ni kapa ner en 2900 lång 160x160 till önskad längd.
Gersåg kanske bara klarar 75mm max.
Vanliga reglar är det ju inga problem med. Hittils har jag inte haft att göra med
så grova dimension.
MvH
Hobbit
 
Vanlig fogsvans funkar utmärkt, beställ stolpen 10cm längre så har du lite att öva på om du är osäker på att få det vinkelrät.
 
Mikael_L
Jag mätte och ritade med blyerts noggrant, med hjälp av måttbandet samt vinkelhake.

Sen började jag med att kapa med handcirkelsågen så djupt den nådde från bägge sidorna. Sen det som var kvar i mitten drog jag bort med fogsvansen.
Det blev jättebra, men det var kanske ett onödigt besvärligt sätt ... :x vad vet jag ... ;)
 
Är man riktigt osäker kan man sätta ihop en jigg av 2 st 45x120 reglar i vinkel som sedan läggs runt stolpen, sedan låter man sågen styras av jiggen. Och det är betydligt lättare att såga rakt om sågen är vass.
 
Jag skulle också använt fogsvansen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.