Vi ska isolera och dränera vårt enplanshus med källare.

Vi har även ett garage där tyvärr garageplattan ligger dikt mot ena kortsidan av huset.
Således kommer vi endast åt att dränera kring tre sidor av huset på ett djup som ligger under källarens bottenplatta.

Till saken hör den att vi idag har problem med vatteninträngning på den kortsida
som ligger under garageplattan, så vetskapen att vi aldrig kommer att kunna lägga dräneringsrör där känns mindre bra.

Min lösning, som jag presenterade för en markentreprenör, var att även gräva runt hela
garageplattan fast på samma djup som källarplattan.
Detta sågades av Markentrprenören med hanvisning att "så gör man inte".
Han ville istället att vi skulle gräva runt garaget och lägga rör strax under garageplattan.

Jag förstod dock aldrig hur denna lösning skulle dränera bort vattnet som ligger under garageplattan och under denna nivå, och som idag läcker in i vår källare.

Till saken hör att jag inte riktigt litar på kompetensen hos alla Markentrprenörer.

Vi letar därför lösningar, och min förhoppnings står till att få lite tips på detta forum.
 
Menar du att det läcker in vatten genom källarvägg/golv och att de problemen är på den sida garaget är? Om det är så att det riktigt läcker in vatten så kanske inte dränering är tillräckligt, utan ni behöver sätta en pump under golvet i källaren som pumpar undan grundvattnet. Men jag gissar att du inte menar riktigt det du skriver utan snarare fukten?!

Om ni ordnar med bra takavvattning på garaget och leder bort det bra samt lägger en grundare dränering runt garaget så borde du räcka för att hålla undan vattnet från källaren. Jorden under garaget kommer såklart bära fukt, men det stora problemet är när mkt vatten kommer i jorden. Jag tror heller inte på den lösning du skissar på. Skulle ni då sätta platonmatta på jordväggen? Om inte så kommer ju fukten att vandra in i jorden under garaget ändå.

Nu har jag inte en susning hur det ser ut i er källare, men ibland överdrivs nödvändigheten av att dränera källaren.
 
Tack för svar.

Jo, det läcker in vatten i skarven mellan vägg och golv i källaren på den kortsida som ligger under garageplattan. I juni öste jag bort 20 liter med öskar. Det brukar dock inte vara så illa. Det var första gången jag öste, oftast brukar det räcka med svamp.
Nu när jag rivit innerväggarna ser jag att det läcker in vatten på fler ställen, så en ny dränering är mycket nödvändig. Fukt har vi klarat att hålla stången med bra ventilation.

En dräneringsbrunn i källargolvet kring problemområdet får vara en tänkbra lösning och problemet skulle kvarstå även efter omdränering.
 
  • Gilla
Nijo89
  • Laddar…
Det lät inte som ngt roligt problem. Har en kollega som precis efter de flyttat in i sitt hus fick vattenskada pga att tanten som bodde innan hade stängt av elementet i garaget mitt i smällkalla vintern med följd att det frös och när det sen tinade så läckte det en hel del. Det var också ett vidbyggt garage på huset och vattnet rann in i husväggen ovanpå källarväggarna förstod jag det som. Så skadan blev ganska stor.

Inte så bra idé med andra ord att bygga ihop en garageplatta med huset.
 
Jag skulle vilja höra ett genomtänkt skäl till att INTE gräva på det sätt du föreslagit runt garaget, förutom att man "inte brukar göra så".

Just att "göra som man alltid gjort" är en garant för att ingen tänker till och anpassar sig till aktuella omständigheter.

I mitt huvud så lägger man dränrören på den nivå till vilken man vill sänka vattennivån. Var detta är i förhållande till något betongfundament som kallas garageplatta är ju irrelevant.

Jag kan ju se vissa praktiska utmaningar med att gräva så djupt under plattan, speciellt om marken är väldigt blöt. Risken för sättningar borde vara signifikant och du behöver säkerligen ta hänsyn till detta när du gräver och återfyller.

Varifrån kommer vattnet? Är det yt/takvatten som rinner tokigt eller är det bara blött i marken?
 
Jag tror inte det är något problem med takvatten. Allt takvatten är kopplat så att det rinner till dagvattenbrunnen. Jag har kollat att det rinner vatten i dessa rör så det verkar helt.

Som jag skrev tidigare så har jag börjat ta ned inneväggar runt hela huset i källaren. På vissa ställen läcker det in vatten mellan väggen och plattan. Jag tolkar det som att grundvattennivån ligger för högt. Om det endast gäller "lokalt" eller om det är så att huset är tätare på övriga ställen vet jag ännu inte.

En annan faktor är att ca 4 meter från "problemområdet" borrades ett hål för bergvärme hösten 2004.
Detta kan vara en orsak till de problem vi har nu.

I mitt huvud tänker jag också så att man "ringar in" det område man vill sänka grundvattennivån.
Att det i mitt fall kan resultera i sättningar på garageplattan är ett problem att beakta. Jag fick dock inte detta som en förklaring på att undvika gräva runt plattan på samma djup som källardräneringen. De hade ingen förklaring utom just den "att man inte brukar göra så".
 
G
Kan inget om dräneringar, men det är väll så att ska du gräva djupt kring plattan måste du gräva ganska långt ut från plattan så att inte materialet under plattan rasar in i dräneringsdiket.
 
Det är det jag menar med att tänka lite när man gräver och återfyller. Om man ändå ska gräva 2m djupare än garagets platta så spelar det ju ingen roll om man gräver 1m utanför plattan. Då minskar rasrisken. Man borde också kunna återfylla med material som går att packa och faktiskt packa det med padda så att det inte blir löst i marken runt garaget.
 
Y
Isåfall, gräv bara en sida i taget!
Nog tror jag ditt eget förslag kommer funka utmärkt, och gräv isäfall en bit ut från plattan, någon förslog en meter och det är nog det minsta avstånd man gräva på.
Lycka till:)
 
1m var inte ett förslag utan ett exempel. Hur långt ut man gräver måste styras av hur djupt man ska gräva och vad det är för material i backen.
 
Hej igen

Tack för alla kommentarer.

Angående hur långt jag kan gräva (nåväl, han som faktiskt kommer att gräva) från garageväggen begränsas av min tomtgräns. Det är 2,30 m mellan väggen och häcken som delar min och grannens tomt. Gissar att häcken ligger i riskzonen om man ska låta gräva mer än 1 meter från garageväggen :).

Underlaget är mycket troligt hård lera, om jag får tro något.
En annan faktor som understyrker varför jag vill ha en djup dräneringsledning är den att mellan min och grannens tomt ligger kommunens dräneringledning från diket på vår baksida. Denna ledning ligger uppskattningsvis på 1,5 meters djup.
Det är ju väl känt hur bra Kommunerna är på att underhålla sitt ledningsnät. I samband med att vår källare vattenfylldes bad jag dem kolla bl.a denna ledning, vilket de gjorde genom att skicka ut en gubbe som öppnade locket i gatan och kikade ned att det rann vatten från röret. Därmed funkar det tyckte han. Mao kommer inget mer att göras.

Så det är inte osannolikt att röret ligger och småläcker. Avståndet från detta rör till det område jag har mest problem med är endast 5 meter, så ett kraftigt läckage från detta rör blir svårt att dränera bort om garagedräneringen ligger 1 meter upp i höjdled som Markentreprenören vill lägga det idag.
 
Hej!

Vi har precis samma problem som er. Vore jätteintressant att höra om ni löst problemet och hur ni i så fall gick till väga...
 
Har också garaget byggt precis mot huset och ska dränera till våren är det tänkt.
Jag kommer göra så att jag bilar bort 1.5/2 meter av plattan ut från husets vägg och sen hela vägen där husväggen går + en meter till då garaget är djupare än huset. Sen gräva ut och dränera på rätt sätt.

Visst det är en del extrajobb men tror det kommer löna sig i längden, grävaren som var här och kollade trodde t om att dom skulle kunna komma åt med minigrävaren men annars får jag dra ihop ett par polare och gräva en helg :)

Sen är det inte alltför mycket jobb att återställa och gjuta på plattan som är där inne. Ev kommer jag ta bort hela plattan men beror lite på om jag ska isolera under på en gång eller om jag ger fan i det. Isåfall blir det bara att jag gjuter på den bit som jag tar bort. :)

Att dränera runt garaget hjälper säkert, men man får ändå inte samma effekt som att man kan sätta på platon/isodrän/pordrän eller dyl på väggen och ev isolera samt lägga dränerslangen mot plattan.

För en lite bättre förklaring, klicka på bilden nedanför!
 
vilken bild?
 
Det ska vara en liten bild längst ner i mitt inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.