R
Skulle gärna vilja ha lite tips på en sladdlös skruvdragare också. Jag har redan en rejäl slagborr, om än en äldre Hitachi, så denna funktion behöver nog inte ingå i det jag söker nu. Men jag har ingen mindre och mer lätthanterlig borrmaskin, utan bara denna slagborr.

Använingsområdet är att just dra i/ur skruv, både i trä och förborrat hål i betong (där man fäster träreglar i betongen). Bosch blå verkar vara bra grejer, men finns olika styrkor som GSR 10.8, 14.4, 18, 36... Vad kan jag tänkas behöva?

Hade tänkt att beställa denna på samma gång som vinkelslipen vi diskuterade i en annan tråd :)
 
S
prisklass du tänkt dig då?
 
R
SBH skrev:
prisklass du tänkt dig då?
Det viktigaste är att den klarar av det jag hade tänkt att göra med den; att kunna dra skuvar in i betongplugg (genom träreglar) m.m. :)
Har dock ingen aning om vad de olika styrkorna i maskinerna klarar av. Priset gör det samma, typ..
 
Någon av Hitachis maskiner skulle jag nog rekommendera, dom brukar vara väldigt råstarka.

Gärna den DSAL:en som länkas till ovan. Finns även som 18v, men jag vill påstå att 14v räcker gott.
 
R
Ja, jag har läst om DSAL:en och fick ett fint intryck av den. Tycker mig ha fastnat för detta verktyg! Det jag nu funderar på är borrning och skruvdragning i hörnen där det kan vara ont om plats. Till exempel vi användning av 90graders vinkelbeslag för att sammanfoga "korsande" balkar. Går det att komma åt med DSAL:en vid sådana jobb? Jag ska ju ha den till bygget av friggebo, nytt badrum, etc.. :)

Protool hade en käck "böj". Finns det liknande tillbehör till Hitachin?

Har sökt lite mer prisinfo och det billigaste jag hittat hittills är;
http://www.normax.de/shop.php?kat=e...=akku_bohrschrauber&produkt=hitabsds14dsal15l
 
Redigerat:
Det finns separata vinklar med bitsfäste som passar alla maskiner, bla AEG och Bohrcraft har bra modeller.

Jag har använt både Protool/Festooooools vinkelchuckar och tillbehörs vinkelchuckar och jag kan inte säga att den ena är bättre eller sämre än den andra.
Protooools chuck monteras ju på maskinen men blir ganska klumpig enligt mig.
 
R
Tack för tipsen. Om jag vänder på frågan; vad klarar man med en 18v som man inte klarar med en på 14v? Vad klarar inte en 14v? :)
 
Om man nöjer sig med Bosch gröna serie så har K-rauta 25% på dessa vilket gör att man med Bauhaus prisgaranti får ytterligare 12% rabatt. K-rautas kampanj gäller till tisdag 27/9.
 
R
Jag har visserligen redan köpt både handöverfräs och vinkelslip, och letar efter en borr/skruvdragare också. Men jag fyller ju år... Känner dock inte riktigt att jag hittar rätt, för det är så mycket att välja mellan. Och en Hitachi DS14DSAL känns nog lite för dyr ändå.

Axminster har lite rabatt på en "Bosch GSB 18V-LI Cordless Combi Drill - (3.0Ah)"
http://www.axminster.co.uk/makita-bhp452rfwx-18v-combi-drill-prod715072/

Och "Makita BHP452RFWX 18V Combi Drill" ser både snygg ut och är billig.
http://www.axminster.co.uk/makita-bhp452rfwx-18v-combi-drill-prod715072/

Men frågan är hur mycket borr/skruvdragare man får för pengarna? Och de går åt båda håll båda två, så man även kan dra ut skruvarna?
 
Redigerat:
Bästa svaret är att åka till din maskinhandlare och "känna" på maskinerna Hitachi DSAL'n ligger otroligt bra i handen om man jämför mot Boch Milwaukee Makita osv..
 
Peterrr skrev:
Bästa svaret är att åka till din maskinhandlare och "känna" på maskinerna Hitachi DSAL'n ligger otroligt bra i handen om man jämför mot Boch Milwaukee Makita osv..
Rådet att åka o känna på maskinerna är helt rätt, däremot att påstå att hitachi ligger otroligt bra i handen är en rent subjektiv observation från din sida. I mina händer så känns tex boschen mycket bättre medans Makita o hitachi inte alls känns bra.
 
R
Jag ska åka till något varuhus för att känna på maskinerna. Efter att ha kikat runt på nätet, så verkar DS14DSAL attraktiv, inte minst pga den låga vikten. Är maskinen tung så är det ju inte lika roligt att använda den. Många maskiner i denna storleken/styrkan ligger runt 2kg inkl batteri, men denna tillhör de lättare.

Men nu hittar jag inte just denna modell varken i UK eller Tyskland. Har kikat runt på Shop-Seltmann, Toolstop, Axminster, Lawson-His, Miles.. Hittade DS14DSL, vilken är aningen tyngre. Finns inte DS14DSAL i utlandet!?

Om man kikar på Hitachi så finns det olika beteckningar; DS14, DV14, DSL, DSAL, etc.. Vad är det för skillnad och vad står begreppen för? Känner viss begreppsförvirring. :(
 
Jo DSAL finns i bla Tyskland och i USA fast under ett annat namn, i USA heter den nånting med DV....
Den har dock väldigt bra pris hos Toolab i Sverige.

DSL är den dyrare serien som märkligt nog verkar sämre än DSAL som är den halvdyra serien.
Sedan har du t.ex DS14DBL som är en borstlös värsting som dock är både stor och tung.
Angående maskinernas vikter så kolla vilken Ah dom har, DSL brukar vara 3,0 därav är den tyngre än DSAL som oftast har 1,5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.