Håller på att bygga en L-trappa av furu som blir vitmålad med lackade trappsteg. Jag kommer att fräsa in trappstegen i vangerna. Vilket lim ska man använda då jag limmar trappstegen i de urfrästa spåren?Jag vill ju undvika att stegen börjar knarra? Stegen kommer också att skruvas fast.

Hur har ni gjort?

Själv har jag funderat på något elastiskt lim, men det kan ju hända att jag tänkt helt fel.
 
  • Gilla
Björnbärg
  • Laddar…
hej
tror inte det är bra o limma trappstegen dom brukar ligga ´´lösa´´ i vagnstyckena, det behöver kunna glida lite när trappsteget sviktar
 
Skall limmas enligt instruktionerna till den trätrappa jag köpte....med ett "speciallim"...som de från fabriken givetvis glömde lägga med och fick skicka separat...hade inte tid att vänta, så jag limmade med ett MS-polymerbaserat lim (Tremco Byggfog)...och när jag fick limmet på anonyma tuber från fabriken så var det samma doft och utseende på det limmet. Inget knarr i trappan är det iallafall.

Vanligt trälim eller liknande är big no-no iallafall:)
 
Forbo skrev:
Skall limmas enligt instruktionerna till den trätrappa jag köpte....med ett "speciallim"...som de från fabriken givetvis glömde lägga med och fick skicka separat...hade inte tid att vänta, så jag limmade med ett MS-polymerbaserat lim (Tremco Byggfog)...och när jag fick limmet på anonyma tuber från fabriken så var det samma doft och utseende på det limmet. Inget knarr i trappan är det iallafall.

Vanligt trälim eller liknande är big no-no iallafall:)
Om bredden du limmar är över 10 centimeter krävs det ett väldigt elastiskt lim. Det borde stå någonstans att du inte skall limma mer än i mitten eller i ena sidan till och med med ett elastiskt lim..

--- Mats ---
 
Bredden på stegen är 26cm, tjockleken är 38mm och längden 74,8cm. I vangstyckena hade jag tänk fräsa ut 10mm djupa och 32mm höga "hål" där stegen kommer att passas in genom fräsa bort några mm av kanterna i ändan.
 
Den vanligaste konstruktionen av trappor tror jag är att man fräser för hela trappstegets tjocklek och bredd i vangnstycket så det kan röra sig utan att det uppstår en springa,denna konstruktion fick vi lära oss på gymnasiet och alla trappor jag har demonterat på olika byggjobb har varit ihopsatta utan lim.

Jag brukar fräsa 12 mm djupt men det räcker säkert med 10mm .jag har gjort en mall av två paralella lister som överhandsfräsen går emellan men lagom glapp för att tex 38 mm ska passa.
 
När jag bygger trappor så använder jag mig av 10mm rund järnstång som tapp ca 10 cm. Räcker med två på varje sida av varje trappsteg och så två skruvar för att dra ihop som pluggas om det inte är väldigt breda trappsteg som i svängda trappor då får man ta flera. Fördelen med att använda mettal pluggar är att man slipper att fräsa ur i vagnsstyckerna. Är det raka trappor funkar det väl men när det börjar bli svängda trappor så måste man vara sjukt noga om man skallfräsa ur i vagnsstyckerna.
Ändträt på varje trappsteg som möter vagnsstycket så limmar jag en bit tunn filt så har jag lärt mig av en trappbyggare. Gör man så kommer det aldrig att knarra sa han med hundratals trappor på meritlistan i över tretio år . Men som med allt annat så finns det många rätt.

Mvh Pär
 
Redigerat:
Tack larsbj och Pär h för att ni delar med er av era erfarenheter. Får se hur jag gör när jag kommer så långt att jag ska montera trappstegen om det blir olimmat eller elastiskt lim. Det där med lite tunn filt tror jag är ett bra knep, det ska prövas.
 
Jag använder aldrig lim, skruvar enbart och det funkar.
 
Jag tänkte på det larsbj skrev att man skall fräsa ur i vagnsstyckerna för trappstegets hela bredd och tjocklek. Jag tycker att det inte riktigt låter så bra för det blir väldigt svårt att få det snyggt och framför allt tätt. För det utfrästa spårets bred bör vara lite bredare än trappstegs bredd för lite rörelse mån och då får man en liten glipa och det är inte snyggt.
Tunn filt funkar bara om trappsteget inte är infräst i vagnsstycket.

Mvh Pär H
 
Immobil, fräser du ur för trappsteget? För HELA steget eller.... Hur undviker du att trappan börjar knarra?

Pär H jo jag var inne på samma tankebanor som du beskriver. Har också en trappa här hemma där det är urfräst för hela trappsteget och det är inte snyggt gjort vid alla steg. För att få det snyggare hade jag tänkt fräsa ur några mm mindre i vagnstyckena än själva trappstegen är och fräsa lite av ändan på trappstegen så att den smalare delen passar in i vagnsstyckena och den tjockare delen täcker det urfrästa så det inte blir någon glipa om ni förstår hur jag menar.
 
Tack krijo1! Kanonlänk!
 
fhjulfor skrev:
Immobil, fräser du ur för trappsteget? För HELA steget eller.... Hur undviker du att trappan börjar knarra?
Japp, för hela steget. Riktigt monterad med Torx-skruv har det aldrig varit något problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.