Funkar spisen?
 
snaggletooth skrev:
Se till att få omläggningen till 2-fas gjord snarast, med tanke på att spismatningen är gjord för 2-fas och i nuläget bara matas med 1-fas gör att noll-ledaren får ta dubbla strömmen den är dimensionerad för!
Det är draget två fastrådar till spisen, den var dock kopplad på enfas, köpte lägenheten för att totalrenovera den, så spisen blev aldrig startad och står på skroten nu =)

Rikard Ågren skrev:
Jag Fattar inte riktigt hur du menar. Har du 1 fas upp nu men kommer att få 2 faser upp om en vecka? Varför inte 3 fas? Du har ju de fyra trådarna upp från mätaren som behövs för att fixa detta
Ja, tanken är att få bytt till en trefas mätare och koppla in ytterligare en fas till mätaren. Matningen till mätaren består av(till de övriga lägenheterna) två stycken 20A säkringar.

Här är en bild på centralen just nu, tråd nummer 4 som inte används är vikt och tejpad, ser ut att ha varit så sedan huset byggdes, elen är i alla fall aldrig omdragen, ingen plastisolering på stammen, tyvärr är det ju föreningens jobb men jag flaggar för att det bör bli gjort innan vi byter fönster överallt d^_^b I övrigt är all el i lägenheten nydragen, det är draget jord fram till alla eluttag men ingen har bytt till jordade uttag... xD
central.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mikael_L skrev:
Kanske inte 10mm2 ...
edit:
Fast nu såg jag att TS skrev "en PEN" så då får man väl förmoda att den är 10mm2
10mm2? Min PEN är verkligen inte 10mm, snarare 6mm2. Förklara vad du menar =)
Patrik_Hed skrev:
Även om du har badrummet på en egen fas så är det fortfarande en tvåfasgrupp med samma nolla och vid arbete ska samtliga säkringar brytas.
//Patrik
Funderade på det där tidigare idag och det är ju givet att man måste det iom. att de har samma nolla, tror jag drar nya rör till badrummet istället så får jag det som jag vill, gillar inte att kompromissa genom att ha rummen på samma säkring
Enk Projektet skrev:
2-fas abonnemang har jag aldrig hört talas om, hur ser mätaren ut?
Just nu är det en 1fas mätare, skall byta till en 3fas mätare.
Bild på mätaren, min till höger, till vänster är en 3fas mätare som jag skall få installerad, tyvärr är inte matningen med på bilden men de säkringarna sitter i ett eget litet metallskåp under mätar"skåpet".
mätare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det ser ut att vara OVIR från mätaren till centralen, det brukar man byta ut när man gör om.
BRF vill säker inte att du gör det men kolla om det inte är möjligt.
Med en 3-fas mätare så kommer du ha en 3-fas central och då kommer problemen att lösa sig.
Glöm inte JFB om du ska hålla på själv med centralen.
 
Enk Projektet skrev:
Det ser ut att vara OVIR från mätaren till centralen, det brukar man byta ut när man gör om.
BRF vill säker inte att du gör det men kolla om det inte är möjligt.
Med en 3-fas mätare så kommer du ha en 3-fas central och då kommer problemen att lösa sig.
Glöm inte JFB om du ska hålla på själv med centralen.
OVIR? Det får du gärna förklara vidare. Är föreningen som står för omkopplingen i källaren.
JFB är redan inköpt och kopplat i den nya centralen, den skall bara upp på väggen snart också.
Vad menar du med att jag får en trefas central? Vad jag vet får jag väl fortfarande bara två faser? Givetvis är centralen byggd med trefas JFB och huvudbrytare men jag har fått tag i en tvåfas skena till dvärgarna.
 
Enk Projektet skrev:
2-fas abonnemang har jag aldrig hört talas om, hur ser mätaren ut?
Tvåfas till lägenheter är väl rätt vanligt. Iaf här på västkusten. I en av mina lägenheter är det två-fas. Mätaren ser likadan ut som trefasmätaren, men på displayen indikeras bara L1 och L3.
 
OVIR är det som fanns innan RK/MK och slutades att användas i mitten på 50-talet.
Varför har man 2-fas överhuvudtaget?
Kan ju inte finnas några fördelar...eller?
 
En stor, spisar matas ofta med tvåfas för att få ut 400V =)
Aha, då förstår jag vad du menar, det ligger sån "tyg" kabel hela vägen upp till lägenheten, hade gärna bytt ut allt det när jag ändå är igång, men skall föreningen stå för det skall det bytas till samtliga lägenheter och då blir det genast en kostnad =/ Det är det lite läskigt att sträcka i dessa kablar i centralen i lägenheten, känns som om höljet skall spricka om man knäcker för mycket :p
 
En vanlig spis är kopplad 3-fas, dom allra flesta el abonnemang från elverket är 3-fas, servismatningen som kommer utifrån och in i fastigheten är 3-fas....därför undrar jag varför man gör om till 2-fas?

Var försiktig när du håller på med OVIR, den kan vara väldigt torr och kan spricka när man håller på med den och då kommer du få problem.
 
.., men den kan även vara väldigt färsk och inte alls gå sönder/spricka när man böjer på den.

Det fanns OVIR med både röd och svart ton. Var det för att kunna skilja på fas och nolla, må tro?/

/Patrik
 
2-fas låter ju heltokigt. Hur stor besparing gör man gentemot att dra in 3-fas direkt? Kan ju inte vara många kronor
 
Rikard Ågren skrev:
2-fas låter ju heltokigt. Hur stor besparing gör man gentemot att dra in 3-fas direkt? Kan ju inte vara många kronor
Vet faktiskt inte, men det är ganska vanligt i äldre flerfamiljshus och lite mindre hyreshus här omkring. Nåt måste de ha sparat på den tiden det begav sig.
 
Tvåfas är väl ett arv från installationer som hade 220V mellan faserna (och 127V till skyddsjorden, man hade ingen nolla på den tiden). De konverterades till 380V mellan faserna och den befintliga skyddsjorden fick bli PEN-ledare.

I en annan tråd har någon visat bild på en mätartavla med just två faser, som inte hade plats för en tredje säkring.

Men om nu mätaren är enfas och ska bytas till trefas så lär det väl knappast ha varit tvåfas från början?!?
 
Det sitter en förhållandevis ny(tillverkad 2008) mätare just nu, vet inte varför det är enfas just nu men är övertygad om att det har varit tvåfas till lägenheten tidigare, hela centralen är kopplad så, tror bara att det behöver sättas en sockel i den ena säkringshållaren som matar mätaren i källaren samt dra fram lite kablar så har jag 2fas upp =)
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
.., men den kan även vara väldigt färsk och inte alls gå sönder/spricka när man böjer på den.

Det fanns OVIR med både röd och svart ton. Var det för att kunna skilja på fas och nolla, må tro?/

/Patrik
Tror inte mina är så illa, den smulas i alla fall inte sönder, men kommer vara oerhört försiktig med att dra i dem ändå.

Det går bara svarta OVIR in i lägenheten, men PEN har en röd markering i toppen.
 
yxis skrev:
Tvåfas är väl ett arv från installationer som hade 220V mellan faserna (och 127V till skyddsjorden, man hade ingen nolla på den tiden). De konverterades till 380V mellan faserna och den befintliga skyddsjorden fick bli PEN-ledare.

I en annan tråd har någon visat bild på en mätartavla med just två faser, som inte hade plats för en tredje säkring.

Men om nu mätaren är enfas och ska bytas till trefas så lär det väl knappast ha varit tvåfas från början?!?
Det där var rolig information tycker jag =)


Mätaren är nu enfas men som sagt, alla andra har trefas mätare matade med tvåfas så jag skall se till att få det samma. Matningen är som sagt endast två proppar vilket jag blev förbryllad över när jag först såg det, aldrig stött på annat än 1 eller 3 fas in, men man skall väl alltid lära sig något nytt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.