Håller på och funderar på lämpliga placeringar av till- och frånluftsdon i mitt om- tillbyggda 1-1/2-plans hus.

Några synpunkter på placeringarna?

Kök matplats är ca 24 m2. Bör jag ha tilluft någon stans vid matbordet och i så fall var? Kanske mellan matbord och trappan?

Vart sätter jag lämpligast frånluft i köket, med hänsyn till takfläkt?

Tilluftsdon på övervåningen i Allrum och ett av Sovrummen kommer att bli väggmonterade, därav placeringen.

Tacksam för alla synpunkter jag kan få.

/PC
 
Det är inte så förtvivlat viktig exakt var de hamnar. Sätt dem så de inte krockar med lamputtag. Man får låta det styras en del av konstruktionsmässiga hänsyn, var takstolar etc finns.
 
Tack för ditt svar,

Vad tror ni om till och frånluft i samma utrymme, kök/matplats?
 
Tilluften la jag så långt ifrån dörren till aktuellt rum som möjligt (dock ca 1 m från vägg). Luften ska ju ut från tilluftsventilen och vidare till dörrhålet (jag kapade dörrarna i underkant). Jag misstänker att luften tar den "närmsta vägen".
Tilluften i allrummet på ovanvåningen fyller i min mening ingen funktion då den ligger alldeles för nära toaletten (o trappan. Bättre med en ventil 1 m från fönstren där.
Sovrumsventilerna skulle jag flyttat ut till hörn i resp rum.
Jag tror inte du behöver tillluft i köket. Luften kommer nog ner från trappan och köket får del att lufombytet den vägen. Jag skulle kanske flyttet frånluften i köket lite uppåt i bilden ("mitt i huset" till vänster) samt flyttat den nedre tilluften i allrummet (i bilden alltså) ännu "längre ned".
Men jag förstår att man får placera detaljer där det är möjligt ...
 
Snailman
har för mig att man brukar lägga frånluftsventilen i duschutrymmet i badrummen...
 
Jag skulle ta bort tilluftsventilen i allrummet på plan:2, bättre att ha tilluften i sovrummet som sedan får passera allrummet innan den tar sig till dem fuktiga rummen.
Tänk att luften skall göra så mycket jobb som möjligt på sin väg genom huset.
 
Rejäl springa under dörren till wc/dusch plan 1 då den även ska försörja tvätt/teknik, alternativt ett överluftdon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.