Jag har sedan flera år en carport som jag i år har bestämt att jag ska göra om till ett uterum. Bygglov beviljat!

Carporten sitter ihop med huset med ena långsidan. Carporten har sånt där räfflat plåttak som lutar (som vilar på ett bjälklag på ca 6cm) medan själva sidorna (väggarna) är öppna, förutom de reglar som står.

"Golvet" i carporten är för närmvarande grus/singel.

Det blir en kortsida med glasskjutdörrar, andra långsidan träfasad, lågsidan mot huset oberörd och den andra långsidan fasad med 3st stora fönster.

Tanken med uterummet är att ha
- vitmålad panel i både tak och väggar.
- trädäck som golv men med heltäckningsmatta

Jag vet inte ännu om jag ska köra med eller utan isolering, här behöver jag er hjälp. Faktorer som påverkar är kostnad men främst hur mycket ståhöjden påverkas.

MED ISOLERING:
Isolera vore ju toppen men är en kostnadsfråga men även utymmesfråga då ståhöjden är ytterst begränsad som det är redan nu.

Om jag skulle välja att isolera, hur (med vad - plast, luftspalter, isolering etc) isolerar jag 1. tak (hur många cm bygger det ungefär?)
2. golv (hur många cm bygger det ungefär?)
3. vägg

UTAN ISOLERING:

Lösningen att inte isolera torde ju vara den enklaste, men hur pass enkelt kan man göra det?
Taket: Kan jag bara spika fast takpanelen under plåttaket utan någon plast eller isolering eller kommer detta sluta med fuktproblem?
Det samma gäller golvet, blir det problem med fukt i heltäckningsmattan?

Tacksam för så mycket hjälp som möjligt, kan du svara på en av frågorna men inte de andra så snälla posta det du kan!
 
Angående golvet. Du säger att det är grus, du har inte möjlighet att gräva lite för att få plats med isolering?
 
Nej jag har inte det, tvärtom måste jag nog fylla på lite singel för att det är lite väl tunnt med tanke på att krypgrunden är just bredvid. Men om jag skulel välja att isllera golvet, vad krävs?(material, samt hur många centimeter bygger det?)
 
Vad säger ni om att isolera golvet med frigolitskivor mellan bärlinorna och sedan fogskum som tätar skarvarna ? Tar nog även ett lager ålderbeständig byggplast mellan marken och frigoliten - bra ide?
 
Lite dåligt med gensvar här...

Men jag ger inte upp :)
Jag har nu beslutat att jag vill isolera så pass bra som möjligt - utan att låta det gå överstyr (vi har ju ändå ståhöjden som är kritiskt)

Jag har gjort en skiss hur taket är uppbyggt nu - jag besparar mig att använda ord som spont o läkt då jag inte vet vad de betyder...

Svart = Räfflat plåttak
Brunt = reglar som ligger "längs med taket"
Grått = reglar som ligger åt andra hållet.

Totalt så bygger dessa två reglar ca 7cm (hela denna konstruktion vilar sedan på en V-formad balk -20cm tjock)

Hur isolerar jag detta tak för att vara "uterums-aktigt" - kommer nog bara ha infravärme men jag vill ändå att så lite värme som möjligt skall sippra ut.

Taket skall kläs med panel - som jag gärna skulel vilja spika fast i den gråa regeln på bilden, men då blir det tunt med isolering/luftspalt. Så det är OK att det blir tjockare - dock max kanske 13cm till dvs, 20cm från plåttaket som jag ställer tillförfogande hur jag ska isolera.
 
  • tak.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.