Jahapp, när vi kom hem stod det 1 dm vatten i källargaraget, både det nya och det gamla. Den beboeliga delen av källanre tycks ha klarat sig utan problem, så allt var inte kris och panik.

Ringde försäkringsbplaget (Trygg med HusExtra) som skickade en kille med länspump. Efter några timmar (dvs ung. nu) hade vi fått bort det värsta, det verkar ha varit vatten som tryckts upp underifrån. Golvbrunnen i garaget (nya), suprören och brunn på uppfarten verkade leka kommunicerande kärl. Antagligen för dålig avrinning. Trekammarbrunne var väldigt full också, mättat jord.

Lite saker som jag undrar över:
* Spelar det någon roll för försäkringen om vatten kom från golvbrunnen eller rann in genom garageporten?
* Får man ersättning för uteblivna intäkter när man är hemma och röjer upp?
* Nu står det två avfuktare in en vecka, antar att de betalas av försäkringsbolaget.
* Får man en schablonersättning för småsaker, eller gäller det att lista allt (vi har fotat)?
* Annat som är lätt att glömma att äska ersättning för?

Värdet är inte stort, mycket var saker på väg till tippen. Men det skall ju röjas, det är den stora kostnaden för mig (tror jag).

Det skall regna mer, vi får se om det hinner rinna undan...
 
Dessa frågor brukar du kunna få svar på via samtal med din skadehandläggare. Har du fått svar?
 
Säkert, men jag vill ha en "second opinion".
 
D
Försäkringen brukar inte gälla vatten som kommer utifrån om det inte kan klassas som naturkatastrof eller liknande (dvs det får inte ha berott på normalt regnande och eftersatt underhåll). Så golvbrunnen är nog ett bättre scenario.

Tänk på att avfuktarna drar ganska mycket ström som ersätts av försäkringen. Bråten hade du väl slängt ändå så att begära ersättning gör det är ksnske inte riktigt. När det gäller nödvändig uppstädning så är det väl bolagets ansvar och om du gör det själv så brukar de ha någon standard för att ersätta eget arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.