Hej, jag har en önskan om att dra nätverks-kabel till dom flesta rummen i villan. Problemet är att det är relativt ny tapetserat i alla rum (Och en omöjlig sambo som inte vill att det rivs något).

Men jag har funderat på om jag skulle kunna plocka ner tak-listerna över mina tänkta nätverksuttag och borra snett uppåt med en lång borr. Då skulle jag kunna gå upp på vinden och bryta upp golvet lite lätt vid hålet för att sedan kunna trycka ner ett VP rör rakt net i väggen. Sedan är tanken att bara borra upp ett hål på rätt ställe i gipsväggen med en dos-borr och dra ut kablarna med dragfjäder genom VP-röret.

Sedan är det bara att sätta in en dosa i väggen samt sätta på ett lämpligt nätverks-uttag på dosan.

Det finns ju lite små-pyssel och trix att tänka på med som att man skulle kunna underlätta håltagningen genom att tejpa igen vp-röret i botten och lägga in någon metall (muttrar eller liknande) och använda en stark magnet för att kunna borra på exakt rätt ställe.

Sedan kanske man skulle kunna fixa så att röret står på "golvet" i väggen och bara klipper/borrar upp röret en bit för att få ut kablarna i rätt höjd. Tänkte mest på ifall man inte kan få fast röret i väggen på något bra sätt.

Typ så hade jag tänkt, man få antagligen modifiera lite små-detaljer själv för att få det att funka. Men finns det något som talar för att idén inte skulle funka?
 
Isoleringen kommer att ge dig ganska mycket besvär och jag tror generellt att det blir svårt - Har du koll på om man satt kortlingar på något ställe? I sådant fall trillar du pladask med en gång.

Jag tror du kommer att gå på en nit... Men tanken var ju god! Jag tycker själv att WiFi är tillräckligt och det är bara på vissa ställen man behöver kabel, tex till NAS'en, digitalboxen osv.

Jag valde att bryta lös en fasadplanka och gå rakt in där jag ville, för att sedan snedda in rören på vinden och gå ned i taket i ett rum där nu NAS och Kabelmodem sitter i ett litet skåp i ena hörnet under tak.

Så med andra ord - Uttagen på ytterväggar kanske är lättare att lösa beroende på fasadtyp!?
 
  • Gilla
Apipoulai
  • Laddar…
hmm, ok. Jag har noll koll på allt som har med byggnation att göra men jag ska nog prova iaf. (i något rum som inte brukar användas så ofta :))

Jag kom även på en till sak själv som jag inte tänkt på. Det kanske blir lite svårt att hantera och försöka tryckaner ett 2m VP-rör om takhöjden är begränsad.
 
När det gäller att borra på rätt ställe tror jag det är lättare att

1) Borra hål för ROT-dosan i väggen
2) Borra hål bakom taklisten upp till vinden
3) Stick ner ett VP-rör så du ser det i hålet för ROT-dosan
4) Ta en bit elslang med en skarvbit på och tryck på skarven på VP-röret. Pilligt!
5) Dra upp VP-röret till vinden och fiska upp slangen
6) Kapa slangen med lite slack och koppla på ROT-dosan
7) Montera ROT-dosan i hålet

Nu har du en monterad ROT-dosa med slang upp til vinden. Sedan blir resten av kabeldragningen ditt problem men är vinden oanvänd kan du ju klamra VP-rör på golvet som skydd och dra alla kablar till routern.

/Anders
 
Bra lösning, men jag står fortfarande inför samma potentiella problem.
1. Går det att trycka VP-röret genom isoleringen utan problem eller hinder.
2. Går det att trycka ner röret om takhöjden skulle vara låg vid hålet i vinden.

Jag är som sagt novis på detta, men är kan det tänkas att det skulle vara problem att trycka ett vp rör genom ca 2m isolering? I mitt huvud så tycker jag att det borde skära igenom utan problem, men isoleringen kanske komprimeras ihop och blir tjock och jobbig.

Och hur böjliga är egentligen VP-rör? Om man kör din taktik så behöver jag ju inte brottas med något tjockt och bråkigt VP-20 eller VP-32 uppe på vinden utan det räcker väll med typ ett VP-16 om jag bara ska koppla på slangen i andra ändan och dra upp det.
 
1) Javisst, snedkapa röret med en machete eller skarp yxa så skär det bättre. Var försiktig dock så du inte trasar sönder diffspärren (plastfolie) när du kör ner röret. Eller skaffa en låååååååång blomsterpinne i bambu som är tunnare.

2) Inga problem, VP-rör går att böja bra. Om takhöjden är orimligt låg kan det ju bli problem men då kan du väl ta en blomsterpinne i bambu eller nåt som är mer flexibelt.

/Anders
 
Testa HomePlug enheter och kör ethernet över elnätet. Det har besparat mig mycket besvär med "omöjlig" kabeldragning. Det fungerar fantastiskt bra, även mellan olika faser. Har man problem att nå bästa signalkvalitet är det bättre att ha en längre ethernet.kabel än att ha förlängningskablar för 230V. Det är också en fördel att i rummen använda det uttag som är närmast elcentralen.

/Hasse
 
Du skriver inte ålder på huset. Men är det ett äldre, åtminstone före -70-tal, så gissar jag på att innerväggarna saknar isolering och det underlättar ju för dig.
 
Beroende på vad du jar för tak och golvlister så brukar man kunna använda dem.

Golvlister kan man fräsa ett spår för TP kabeln i och många taklister är ju ihåliga vilket innebär massor av plats för tp kabel
 
Homeplug har jag provat och det fungerade inte alls i huset. Jag har redan köpt golvlister med inbyggd kabelkanal i vardagsrummet men dom är redan över-fulla

Jag hade tänkt att dra tp-kabel i det första skedet men vill även utöka med HDMI 1-2 koaxial för satellit samt kanske även högtalar kablage. Då tror jag att ända alternativet är minst 32mm flex-slang elelr VP-rör.
 
Kan tipsa om hur min svärfar just nu håller på att dra nätverkskabel hemma hos oss.

1. Borrar upp ett ~10cm runt hål i gipsskivan
2. Borrar upp ett ~8cm runt hål i plywooden
3. Använder samma borr för att "gröpa ur" regeln
4. Slår bort trä't i regeln med hammare
5. Sticker in en tumstock och mäter avstånd till nästa regel

Sen har du en fri kanal i väggen (på valfri höjd) som du kan dra kabel i, lägga rör eller slang. När allt är på plats (och funkar) så limmar du tillbaks plywood och gipsrundlarna, spacklar och målar.

Detta i ett trähus från början på 2000-talet.
 
  • Gilla
extcon och 1 till
  • Laddar…
Man behöver ju faktiskt inte ha nätverkskabeln i vp-rör (något som vi är lite fixerade av i Sverige). Jänkarna är inte rädda för att montera kablar i efterhand med Snaking.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.