Vi håller på och tilläggsisolerar och när vi tog bort gamla fasaden som var monterad utan luftspalt så ser det ut som på bilderna(bara den väggen). Skivan som sitter är asfaboard som någon gång fått falurödfärg på sig.

Om man borstar med peasavakvasten så försvinner de vita fläckarna. Bör vi tvätta med ex. boracol eller räcker det med att borsa av ytan? Vi har fuktmätt och det visade ingen fukt alls.
 
  • IMG_8409.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8414.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har tips?
 
Välkommen till forumet! Ser att du har väntat länge på svar.

Ser ut som mögel. Jag skulle inte tvätta med boracol, dels för att det är förhållandevis dyrt, dels för att det mera lämpar sig för impregnering av mögelskadat trä och väl inte direkt är ett tvättmedel. Jag skulle använda ett medel avsett för fasadtvätt, exempelvis Biocleens Alg- och mögeltvätt, som väl fick bra betyg i Folksams text.

MEN, det är sent på säsongen och hade ni tänkt sätta på isoleringen nu, så är det ingen god idé att först dränka fasaden i vatten! I så fall är alternativet att bara borsta bort möglet. Men använd andningsskydd! Om ni vill vara helt säkra på att möglet inte börjar växa igen så pensla på Boracol och låt torka in.

Så skulle jag ha gjort, men är ingen expert. Kanske det finns andra som har andra råd att ge?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.