Hej,
Har ett problem jag inte lyckats lösa, antagligen för att jag inte vet vad jag skall använda.
Har byggt ett trädäck som ligger ca. från 60cm ovan mark. På ett ställe byggde jag över vår trappa ner till källaren (litet lågt utrymme som vi använder som lite förråd mm). För att komma ner i källaren gjorde jag en rejäl öppning i form av en lucka. Nu till frågan. Helst skulle jag ju vilja ha någon form av gångjärn som håller luckan och hjälper till med öppning och stängning. Givetvis vill jag ha dem dolda så inget sticker upp som barn och andra kan snubbla på. Gångjärnet måste ju på något sätt "lyfta" luckan lite samtidigt för annars tar den ju i i bakkant mot brädorna i däcket. Visst, jag hade kunnat såga ut så mellanrummet mellan brädorna i däcket är större vid gångjärnen men det blir ju inte så snyggt. Måste väl finnas en lösning som jag bara inte vet namnet på :)?

Tacksam för hjälp på lösning!
 
Jag vet inte hur du har byggt luckan, men om du sätter vanlig gångjärn med "leden" uppåt så borde det gå att få ganska snyggt.
 
  • gångjärn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oneill
  • Laddar…
Du skulle kunna knycka "gångjärn" från baklucka/bakdörr på en skrotad bil då blir de helt dolda under däcket. Alternativt bygga eget med liknande konstruktion.

Själv hade jag samma problem genom att jag var tvungen att sätta en lucka över en brunn som hamnade under trädäcket. Det luckan öppnas dock så sällan att jag struntade i gångjärnen och lät den ligga "löst". Man få köra ner en skruvmejsel i ena kanten och lyfta bort den om man behöver öppna den.
 
  • Gilla
MrChill
  • Laddar…
Skit i gångjärn och sätt en bult genom luckans och trallen regelverk som luckan kan rotera runt. Jag tänker mig samma system som en gungbräda ungefär. Men bulten ska du givetvis inte ha i luckans mitt utan vid ena kanten. På det sättet kommer Luckans innersta del åka ner i altanen när du öppnar .
 
  • Gilla
bonathorst
  • Laddar…
Svart gångjärn från en Volvo V70 baklucka ligger på en ljus bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gångjärn från baklucka volvo v70 -08 el. -09
Använd lämplig gasfjäder för att luckan ska gå att öppna lätt.
Finns på skroten för ca 200kr st


Gamalt inlägg men det kom upp när jag försökte hitta en lösning
 
Redigerat:
T tohult skrev:
Hej,
Har ett problem jag inte lyckats lösa, antagligen för att jag inte vet vad jag skall använda.
Har byggt ett trädäck som ligger ca. från 60cm ovan mark. På ett ställe byggde jag över vår trappa ner till källaren (litet lågt utrymme som vi använder som lite förråd mm). För att komma ner i källaren gjorde jag en rejäl öppning i form av en lucka. Nu till frågan. Helst skulle jag ju vilja ha någon form av gångjärn som håller luckan och hjälper till med öppning och stängning. Givetvis vill jag ha dem dolda så inget sticker upp som barn och andra kan snubbla på. Gångjärnet måste ju på något sätt "lyfta" luckan lite samtidigt för annars tar den ju i i bakkant mot brädorna i däcket. Visst, jag hade kunnat såga ut så mellanrummet mellan brädorna i däcket är större vid gångjärnen men det blir ju inte så snyggt. Måste väl finnas en lösning som jag bara inte vet namnet på :)?

Tacksam för hjälp på lösning!
Hur blev det tillslut? ‍♂️‍♂️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.