Ska bygga om två veckor. Har bla tänkt förvara motorgräsklippare, verktyg och hyfsat dyra cyklar (dyrare än boden...), skidor (också dyrare än boden...) o.likn .

Är det nån idé att isolera om man ändå inte tänkt värma boden?

Några av mina älskade grejer jag borde fortsätta förvara i huset?

Tack för synpunkter

Plats: Stockholm
 
Du avgör. Tänk dock på att aldrigt förvara färg, eller annat flyttande där. Frosten kommer att fördärva det.
Inte heller dyr elektronik. Fukten angriper dessa produkterr.
 
Redigerat:
Jag hade aldrig förvarat dyrbara föremål i ett ouppvärmt utrymme, stor risk för kondens och korrosion. Isolera friggeboden och stoppa in en elradiator om du tänker förvara dyrbara cyklar och redskap där. Sätt termostaten på +10 grader så gör det underverk.

/Anders
 
Kommer du aldrig att värma upp friggeboden är det också helt meningslöst att isolera. Enda skillnaden du då uppnår med isoleringen att du får en fördröjning av temperaturförändringen i friggeboden jämfört med temperaturen utomhus, men du kommer alltid förr eller senare ha samma temperatur inne som ute.
 
Just det med fukt/korrosiion är inte SÅ farlig i träbod som i plåtbod.
Hade en en gång. Allt bara rostade...
 
Jag ifrågasätter inte din erfarenhet, men av rent nyfikenhet, hur påverkar ytskiktet på boden föremålen inne i boden så att ett föremål som står i en plåtbod rostar mer än motsvarande föremål i en träbod?
 
All fukt som kondenseras pp insidan stannar kvar, droppar ner från tak ...
Plåt är plåt. Trä tar den till sig. Jag ser iaf inga droppar på virket ;)
 
Mikael_L
Trävirket fuktutjämnar till viss del över tiden. Ibland blir det torrare ibland fuktigare, så man slipper de värsta topparna av hög resp låg luftfuktighet.
Det kan räcka för att slippa utfällning av kondens.
 
Tack Mikael.
 
Redigerat:
Mikael_L
h-man, tänk på att isoleringen även skyddar mot de högsta temperaturerna under sommardagarna.
Vissa saker kanske skadas eller åldras onödigt snabbt ifall de blir 40-50° varma istället för en 10° mindre.

Ska man värma en friggebod till frostfritt så bör nog isoleringen vara minst 95mm, men gärna 145 om det inte ska bli en rätt dryg elräkning under en vinter.
Vår frigga med 70mm isolering håller inte ens 20° inne med ett 600W element igång för fullt när utetempen går under -10°C.
 
  • Gilla
snj
  • Laddar…
Visst du kan säkert ha rätt, men fukthalten i boden borde vara densamma som omgivningen. Att just effekten av kondens från taket som droppar ner och gör så stor skillnad så att det rostar mer i en plåtbod har jag svårt att tro. Trä binder fukt och avger också fukt så någon skillnad i fukthalt i de två bodarna har jag svårt att se.
 
Redigerat:
mr-bygg
Då skulle du behöva se mina verktyg...
Förr och nu.
 
Redigerat:
Jag litar på din erfarenhet;) även om jag inte riktigt köper orsaken.
 
Mikael_L
mr_bygg skrev:
Visst du kan säkert ha rätt, men fukthalten i boden borde vara densamma som omgivningen.
Varför det?

Eller kanske: Under vilka förhållanden?
 
Om det inte finns någon uppvärming så kommer väl miljön i boden med en viss fördröjning att återspegla omgivningens förhållanden oavsett om bode är i plåt eller trä så länge det finns någon vettig ventilation. Jag håller helt med om att det momentant kan skilja sig i klimatet mellan en plåtbod och en träbod, men förklaringen att det är kondens i plåtboden som orsakar att vatten droppar ner på sakerna som förvaras i boden och orskar att de rostar känns inte som något som inträffar många dagar på ett år så den förklaringen är jag tveksam till.

Så om man jämför en plåtbod och en träbod utan uppvärmning men med en vettig ventilation så har jag svårt att se att skillnaderna skulle vara så stora att allt rostar i plåtboden. Men som jag sagt tidigare, det bygger helt på min magkänsla så jag kan absolut ha fel så finns det bra argument för teorin att det rostar betydligt mer i en plåtbod så har jag inga problem att vika ner mig och acceptera det;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.