Martin_B
Försöker hitta regler för vad som räknas som ett rum för sig, i hus. Men jag finner ingen information.

Anta att det finns en matsal i anslutning till köket, där dessa två utrymmen skiljs av med en dörr. Då räknas ju matsalen som ett rum eller hur?

Men om man tar bort den dörren och gör öppningen större, och låter en köks-halv-ö gå in en bit i matsalen, räknas fortfarande matsalen som ett rum? Eller kommer allt att räknas som ett stort kök i så fall, vilket ju resulterar i att huset får "ett rum mindre", åtminstonde på pappret?
 
AnneFi
vi köpte vårt hus som fyra rum och kök med den här planlösningen + inredd vind
i verkligheten är det öppet mellan vardagsrum och matsal och mellan matsal och kök
känns som att det skulle vara tre rum och kök (snarare två rum o kök plus inredd vind) men det såldes som fyra,
0e24e7f8.jpg
 
I vilket sammanhang sak du definiera "rum"?
 
Martin_B
andersmc skrev:
I vilket sammanhang sak du definiera "rum"?
Vid husförsäljning. Alltså om man kan räkna matsalen som ett rum, så som det var räknat från början, även fast det är öppnat upp till köket? Eller om mäklaren nu inte räknar det som ett rum bara för att dörren och delar av väggen är borttagen för att det skall kännas mer öppet.
 
Vad jag vet finns inga fasta regler för vad som får kallas rum förutom att det ska vara en beträdbar yta som avgränsas med golv, väggar och tak. För mig personligen så ska ett rum också ha en dörr, som gör att rummet kan avgränsas mot övriga huset, men det finns ju massor av exempel på hus och lägenheter som säljs som x antal r o k och där vissa av rummen bara har smalare eller bredare öppningar som avgränsare och det verkar ju vara det du har också.

Jag tror att ett sovrum måste ha en yta på minst 7kvm, dörr och dessutom fönster, men det kanske inte hjälper dig, alla rum måste ju inte vara sovrum. Om du vill att mäklaren ska räkna ditt matsalsrum (numera del av kök) som ett rum så kommer denne säkert att göra det.
 
Martin_B
Gott, då är allt i sin ordning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.