Jag har för avsikt att göra en budgetrenovering av vår gansk stora tvättstuga i källaren. Ut med allt, riva ner plastmattan som föregående ägare klistrat direkt på betongen på både väggar och golv, rolla/pensla/spruta silikatfärg på tak och väggar, lägga klinkersgolv. Huset är från -52 och har oisolerad men uppvärmd källare. Inga direkta fuktproblem (torkar tvätt över natten vilket får anses vara bra på ett så gammalt hus). Nu är frågan vad jag ska göra med de två golvbrunnar som finns i tvättstugan. De är av gjutjärn och original från när huset byggdes. Jag skulle helst vilja byta ut dem men antar att jag då också måste bila bort de gamla gjutjärnsrören vilket känns fullkomligt... Oöverstigligt. :blushing: tycker ni att jag gör bort mig fullständigt om jag låter gamla rören och golvbrunnarna vara kvar när jag budgetrenoverar? d^_^b eller q(;^;)p ?
 
Helt dumt att inte göra det bytet samtidigt.
Ett hus från 1952 har ganska troligt rör som är i slutet av sin levnad.
Det är relativ lätt att bila fram rören.
Hus från den tiden brukar ha både tunnt och svagt betonggolv.
 
Rebeckaf skrev:
Jag skulle helst vilja byta ut dem men antar att jag då också måste bila bort de gamla gjutjärnsrören vilket känns fullkomligt... Oöverstigligt. :blushing:
Nej då, ingenting är oöverstigligt. :)
Du har redan tänkt tanken och nu ska den bara mogna lite. :p
Det är faktiskt inte så jobbigt som man tror. "Rören ska väck nuuu...". :)
 
Inte sällsynt korkad. Bara alldeles normalt obegåvad.

Vid tvekan, renovera lite till. Det borde vara mantrat som genomsyrar allt här på BH.
 
Aarghh. Jag VISSTE att detta var svaret som jag skulle få. I sann BH-anda så borde jag nu komma med alla mina argument för varför jag faktiskt trots allt inte borde behöva göra detta.
1. Jag tänker ändå inte byta ut rören någon annan stans i huset (eller?).
2. Jag kommer att behöva ansluta de nya rören till gamla befintliga rör någonstans (eftersom jag ju inte har för avsikt att ta bort resterande gamla rör)
3. Nu kan jag nog tyvärr inte komma på fler argument... Suck.
 
Mikael_L
Nej, nej nej ...

Det är nu ska du börja, dreglande, att fundera på alla fina verktyg du bara måste köpa för detta jobb. :cool:
Och motivera det med vad du tjänar på att inte köpa in tjänsten. :D


Hilti är ett trevligt namn att börja med att lägga på minnet. ;)
Själv har tyvärr ingen, jag måste köpa ett källarhus först. :p
 
Jag lejde bort ett sådant byte.
ca 6000 för bilning av ca 10m plus en genomföring i bjälklag som inte är applicerbar kanske i ditt fall.
ca 6000 för vvs:are som bytte allt avlopp och ett gäng brunnar.
Alla priser i modern tid inkl material och ROT.
Uppskattningsvis ca 6000 till inkl ROT för igengjutning.
Vill man ha att göra kan man göra det själv, annars är det rätt prisvärt att leja bort.
 
6000 för maskinerna man behöver. 6000 för materialet. 6000 kvar att köpa ännu fler maskiner för. Gördetsjälvkalkylen ser bättre ut tycker jag...:)
 
Y
Du nämner "budgetrenovering", ifall det inte läcker idag och brunn o rör ser OK ut kan du nog vänta med byte, beroende på hur det ser ut kan det hålla många år till, vattenkvalitet och fukthalt i plattan mm spelar in på livslängden.
Men det är som vanligt upp till ägaren att avgöra:cool:
Hursomhelst lycka till!
 
Men själva brunnarna är väl ändå vettigt att bila upp och byta ut, eftersom det alltid står (ska stå) vatten i vattenlåset vilket gör att det lätt rostar?

När du bilat upp brunnarna borde det ju dessutom vara lätt att inspektera de befintliga rören och se om de förvandlats till kex eller inte.
 
Är det bara i våtrum som man måste byta golvbrunnar vid renovering då man förnyar tätskiktet?
 
Tack för all input. Att byta bara golvbrunnarna skulle verkligen kännas som ett klrt mer lätthanterligt projekt. Ex behöver jag inte bila in under väggen till pannrummet. Så jag ska fundera på det. Detta är inga rör som det är någon jättehård belastning på eftersom de bara används till tvättmaskinens vatten. Det blir inget tätskikt alls och då tror jag inte heller att det ställs "krav" på brunnsbyte. Dessutom är ju kraven mest från försäkringsbolagen som nog i alla fall inte skulle vilja ha något med en "vattenskada" i en oinredd källare från 52 att göra....
 
Sean: vi har så mycket elverktyg i källaren att vi snart inte får plats att hänga tvätten. Dock skulle nog det denna gång få bli ett hyrdito. Kan inte för mitt liv se framför mig när vi skulle få användning för ett dylikt redskap nästa gång. :)
 
Y
Rebeckaf skrev:
Tack för all input. Att byta bara golvbrunnarna skulle verkligen kännas som ett klrt mer lätthanterligt projekt. Ex behöver jag inte bila in under väggen till pannrummet. Så jag ska fundera på det. Detta är inga rör som det är någon jättehård belastning på eftersom de bara används till tvättmaskinens vatten. Det blir inget tätskikt alls och då tror jag inte heller att det ställs "krav" på brunnsbyte. Dessutom är ju kraven mest från försäkringsbolagen som nog i alla fall inte skulle vilja ha något med en "vattenskada" i en oinredd källare från 52 att göra....
Börjar man riva i gamla rör leder det nästan alltid till att allt måste bytas, att enbart byta golvbrunnar så kan det bli problem med läckage när man ansluter plast till gamla rör så det bör du beakta innan beslut:cool:.
Allt eller inget är således mitt tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.