Undersökte min nyinköpta lägenhets el idag och såg att både badrum, vardagsrum och hall matas på samma säkring, håller på att helrenovera och all el i badrummet dras om. Funderar på om jag kan lägga badrummet på en egen säkring, vill gärna utnyttja det existerande ingjutna röret. Lägenheten är matad med 2faser, är det okey att bara dra en extra fas i röret, dra den direkt till badrummet och använda samma jord och nolla? Måste jag ha en 3polig dvärgbrytare eller kan jag ha två separata dvärgar?

Hoppas jag inte rörde till det för mycket.
 
Är ingen elektriker men jag var med vid all eldragningen när vi byggde vårt hus eftersom min morbror är elektriker..

Det är inte att rekommendera men jag har för mig att det är ok, men då ska det märkas ut ordentligt så att man inte missar att röret innehåller mer än en fas. Tänk tanken att någon ska skruva i en dosa. Drar ur en säkring och tror att dosan är strömlös börjar meka och den andra fasen fortfarande är strömsatt...
 
Det är ok att göra så men märk upp ordentligt, se till att det är OLIKA faser, ägna extra stor uppmärksamhet åt att nollan blir ordentligt kopplad. Om det är gängsäkringar bör de ligga ovanpå varandra vertikalt, om det är automater så bredvid varandra horisontalt
 
En tilläggsfråga: varför vill du mata badrummet separat? Ska du ansluta tvättmaskin eller annan större förbrukare? Är det bara belysning ser jag ingen större anledning till att krångla till det med en till fas
 
Mikael_L
Två grupper i ett rör, olika faser, okey?
Nej.

Men en tvåfasgrupp är OK.
Men det blir vissa krav på den gruppen då.
Den ska egentligen gå till tvåfasförbrukare, t.ex. 400V VVB eller elelement.

Att dela upp den till olika 230V enfasförbrukare skall först och främst helst inte göras, men gör man det blir det en del krav på detta.

Nu kan jag inte dessa helt och fullt, men saker som tvåpolig säkring, JFB (som du ändå behöver då det är badrum), att gruppen delas vid första kopplingsdosan, att det märks upp osv osv.

De riktiga elektrikerna får reda ut kraven, tycker jag. :)

edit:
Ja Rickard är ju en riktig elektriker, såvitt jag vet. ;)
Han skrev sina inlägg medan jag plitade på mitt ...
 
Redigerat:
Tack för svaren!
Dels kanske det kommer anslutas en mindre tvättmaskin i framtiden men just nu har jag väl det dåliga argumentet att jag gärna vill kunna slå av rummen sepparat. Skall fundera över om det känns nödvänligt men vill iaf reda ut vad som är okey om jag väljer att göra så.
Hur är det nu då, förutom att märka upp allt tydligt måste jag använda en flerpolig dvärgbrytare eller räcker det med två sepparata monterade sida vid sida, om ja, hur märker jag dem korrekt, räcker det att säga att de tydligt går till respektive rum eller skall man på något vis klargöra att de går i en tvåfasgrupp?
 
Sultanen af Nex skrev:
Lägenheten är matad med 2faser,
Kan väl inte vara möjligt i allafall??
 
Dvärgarna ska ha samma säkringsnummer och helst vara tvåpoliga. Skriv en förklaring på gruppschemat sen

Två faser till lägenheten låter konstigt
 
Sultanen af Nex skrev:
Skall fundera över om det känns nödvänligt men vill iaf reda ut vad som är okey om jag väljer att göra så.
Hur är det nu då, förutom att märka upp allt tydligt måste jag använda en flerpolig dvärgbrytare eller räcker det med två sepparata monterade sida vid sida, om ja, hur märker jag dem korrekt, räcker det att säga att de tydligt går till respektive rum eller skall man på något vis klargöra att de går i en tvåfasgrupp?
Detta med flerfasgrupper har diskuterats livligt. Väl utfört anses det ok, men det finns några fallgropar som man speciellt kan råka ut för när man i efterhand ska utöka en grupp till en två/trefasgrupp:

http://www.byggahus.se/forum/el/172563-ok-att-lata-faser-passera-dosa.html#10
http://www.byggahus.se/forum/el/141903-dosa-av-trefasgrupp-i-koeket.html
 
Okey, nu blir det rörigt men kan väl försöka förklara hur det ser ut hos mig just nu.. :p

Nu skall jag försöka reda ut hur det ser ut just nu, nere i källaren har alla lägenheter förutom min 3fas mätare, min är den enda som har en 1fas mätare, samtliga lägenheter har två proppar ingående till vardera mätare, jag har bara en just nu. Kommer få det omkopplat och mätaren utbytt i nästa vecka. Har inte mätt i andra lägenheter men tar för givet att två proppar = två faser. Alla hus med trefas system har ju tre ingående fasproppar.
Upp i lägenheten är det däremot draget 4 trådar, just nu har jag två trådar kopplad på samma fas, en PEN och en död... Allt i elcentralen är kopplat för att gå på två faser, spisen är matad med två proppar(vilket i dagsläget endast är en fas på två trådar).
Så jo, jag har nog två faser in snart.

Jag har lite att reda upp här =)
 
Se till att få omläggningen till 2-fas gjord snarast, med tanke på att spismatningen är gjord för 2-fas och i nuläget bara matas med 1-fas gör att noll-ledaren får ta dubbla strömmen den är dimensionerad för!
 
Jag Fattar inte riktigt hur du menar. Har du 1 fas upp nu men kommer att få 2 faser upp om en vecka? Varför inte 3 fas? Du har ju de fyra trådarna upp från mätaren som behövs för att fixa detta
 
Mikael_L
Rikard Ågren skrev:
Jag Fattar inte riktigt hur du menar. Har du 1 fas upp nu men kommer att få 2 faser upp om en vecka? Varför inte 3 fas? Du har ju de fyra trådarna upp från mätaren som behövs för att fixa detta
Kanske inte 10mm2 ... :|

edit:
Fast nu såg jag att TS skrev "en PEN" så då får man väl förmoda att den är 10mm2 :blushing:
 
Sultanen af Nex skrev:
Tack för svaren!
Dels kanske det kommer anslutas en mindre tvättmaskin i framtiden men just nu har jag väl det dåliga argumentet att jag gärna vill kunna slå av rummen sepparat. Skall fundera över om det känns nödvänligt men vill iaf reda ut vad som är okey om jag väljer att göra så.
Hur är det nu då, förutom att märka upp allt tydligt måste jag använda en flerpolig dvärgbrytare eller räcker det med två sepparata monterade sida vid sida, om ja, hur märker jag dem korrekt, räcker det att säga att de tydligt går till respektive rum eller skall man på något vis klargöra att de går i en tvåfasgrupp?
Även om du har badrummet på en egen fas så är det fortfarande en tvåfasgrupp med samma nolla och vid arbete ska samtliga säkringar brytas.

//Patrik
 
2-fas abonnemang har jag aldrig hört talas om, hur ser mätaren ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.