mattiasp skrev:
Det finns ju såna här maskiner, men jag tror inte att de är tillåtna i Europa:
[länk]
Den ser ju rätt grym ut men är den egentligen så mycket farligare än en del andra maskiner. Tänker exempelvis på motorsåg (kedjesåg), olika former av cirkelsågar, fräsar, hyvlar mm.mm. Det finns ju rätt många maskiner där man är rätt "rökt" om man sätter handen/fingrarna på fel ställe.
 
Mats Bengtsson skrev:
Om det är klickgolv och ett rimligt litet rum kan du ta upp sista plankan i ena äden, och sedan flytta golvet bort från väggen, och klyva så mycket som behövs. Så på två sidor kan det vara enkelt.

Om det sitter foder över kan du ta bort fodret på andra ledden, och då få de 12 mm som gör att du kan kapa med en sänksåg.

Det brukar finnas ett syfte, och om syftet är att golvet slår sig så har jag sett hantverkare göra ett snitt en bit ut från väggen.

--- Mats ----
Syftet i mitt fall är att skapa ett utrymme för luften under golvet att kunna ventileras, då bjälklaget står på en oisolerad betongplatta. Tanken har tydligen funnits hos tidigare ägare eftersom det sitter ventilerande socklar i rummet. Det tokiga är att golvet ligger dikt an mot väggen sånär som på en intryckt skumgummiremsa, så vitsen med socklarna finns inte riktigt.

Golvlisterna ska bytas ut mot nya eftersom de är rätt fula. Golvet ska också bytas ut, men jag har inte bestämt mig för om jag ska behålla golvet och lägga klickgolv uppepå, eller om jag ska riva ut det och ersätta med golvspånskiva och lägga klickgolv uppepå detta. Gör jag det sistnämnda blir det mycket enklare att åstadkomma luftspalten, men det blir mera jobb. Kostnaden är egentligen strunt samma eftersom det handlar om typ en tusenlapp bara.
 
Decamber skrev:
Syftet i mitt fall är att skapa ett utrymme för luften under golvet att kunna ventileras, då bjälklaget står på en oisolerad betongplatta...
Har gjort så i källaren. Där ligger golvet på en "taggig legoplastskiva" så att luften kan gå under golvbrädorna i alla riktningar, och ventilerade socklar runt väggen.

Hur som helst, i och med du tar bort socklarna tycker jag inte det borde vara svårt komma åt att såga längs väggen om det är den lösningen du går efter.

--- Mats ---
 
Mats, då menar du med Japansågen? Har du något förslag på en modell som är bra för detta? Jag har aldrig använt en japansåg och när jag googlar får jag fram väldigt mycket information och det verkar som att ryoba kan vara en tänkbar modell.
 
Decamber skrev:
Mats, då menar du med Japansågen? Har du något förslag på en modell som är bra för detta? Jag har aldrig använt en japansåg och när jag googlar får jag fram väldigt mycket information och det verkar som att ryoba kan vara en tänkbar modell.
Jag har själv Ryoba, och är nöjd med den. Men Bengtn och andra kan säkert föreslå andra märken med. Lägg något att såga längs så skall det bli bra.

Du har en chans till. Om du tar bort fodret, och golvet är flytande, så har du chansen att du kan flytta golvet. Då kan även en elsåg fungera (mattiasp nämnde 12 mm på Festool). Om han då menar från väggen till sågklingans andra sida, och du bara sågar på en sida av golvet och sedan flyttar det, motsvarar det 6 mm per sida.

--- Mats ---
 
Tyvärr är brädorna spikade i fjädern så det går inte att flytta det. Men har kollat lite mer om japanska dragsågar och de har verkligen väckt mitt intresse. Tror det skulle fungera i mitt fall.
 
Decamber skrev:
Syftet i mitt fall är att skapa ett utrymme för luften under golvet att kunna ventileras, då bjälklaget står på en oisolerad betongplatta. Tanken har tydligen funnits hos tidigare ägare eftersom det sitter ventilerande socklar i rummet. Det tokiga är att golvet ligger dikt an mot väggen sånär som på en intryckt skumgummiremsa, så vitsen med socklarna finns inte riktigt.
Egentligen tror jag att du är överambitiös, ni andra får rätta mig om ni anser annorlunda.

Som jag ser det finns det två alternativ på din problematik
1 - Du har inga problem. Då behövs det ingen sågning.

2 - Du har problem. Då behöver man någon aktiv typ av ventilation och för att få dit den behöver man riva hela golvet.

Mitt råd är därför att inte göra något. Skaffa en bra kap/ger som du kan såga dina nya lister med.
 
magnu skrev:
...2 - Du har problem. Då behöver man någon aktiv typ av ventilation och för att få dit den behöver man riva hela golvet....
Alltid intressant att förstå hur slutsatser bildas.Om vi börjar med förutsättningarna som vi tror de kan vara:
  1. det finns en ventilerad sockel
  2. bjälklaget under golvet är sådant att luft kan passera i åtminstone en riktning
  3. det finns en spalt mellan golv och vägg.
Då vet vi att luft kan passera, vilket ger någon nivå av ventilation.

  1. Vad leder nu till slutsatsen att det krävs aktiv ventilation?
  2. Om man tog sig till den slutsatsen, vad leder en därifrån till slutsatsen att man inte kan åstadkomma aktiv ventilation utan att riva hela golvet?
--- Mats ---
 
Syftet med att ta upp luftspalten är inte att åtgärda ett befintligt problem utan att förebygga att det blir problem i framtiden. Ärligt talat vet jag inte hur mycket det hjälper att såga upp golvet, men det lär garanterat inte bli sämre. Det är ju nu, när jag ändå ska byta golv, som jag har chansen.
 
Mats Bengtsson skrev:
Alltid intressant att förstå hur slutsatser bildas.Om vi börjar med förutsättningarna som vi tror de kan vara:
  1. det finns en ventilerad sockel
  2. bjälklaget under golvet är sådant att luft kan passera i åtminstone en riktning
  3. det finns en spalt mellan golv och vägg.
Då vet vi att luft kan passera, vilket ger någon nivå av ventilation.

  1. Vad leder nu till slutsatsen att det krävs aktiv ventilation?
  2. Om man tog sig till den slutsatsen, vad leder en därifrån till slutsatsen att man inte kan åstadkomma aktiv ventilation utan att riva hela golvet?
--- Mats ---
Jag vill förklara hur jag tänker, även om jag inte har förstått hela situationen.

Men om man behöver ventilation, är det främst för att transportera bort något och det vill man absolut inte ha in i inomhusluften.
Jag baserar mitt påstående efter att ha luktat på utblåset från ett hus som har mögelsanerats och nu anses friskt. Men det luktar ganska illa i utblåset.

Om man inte har mögeldoft inomhus, så är huset friskt. Eventuell fukt lär redan ha hunnit angripa det som finns på plattan eftersom huset är några år. Då har man i min värld inga problem och behöver inte göra något.

Om det redan luktar mögel, kommer det inte att hjälpa med en liten luftspalt utan man måste göra betydligt mer med aktiv ventilation etc.

Men ett par frågor

När är huset byggt ? Nyare hus har ordentligt med isolering under plattan och fuktvandring brukar då vara ett mindre problem.

När lades det nuvarande golvet, när allt lades igen?
 
magnu skrev:
...Men om man behöver ventilation, är det främst för att transportera bort något och det vill man absolut inte ha in i inomhusluften.
...
Ok, det här kan nog bli en hur stor tråd som helst, och skall kanske inte stanna kvar i verktyg. Detta är intressanta och svåra frågor, så jag tar gärna upp diskussionen, men jag har inte svaren.

I min källare oroar jag mig för fukt, men inte för fuktvandring. Jag har en platonmatta under mitt golv, så jag får ingen fukt underifrån genom vandring. Jag har ventilerade foder för att bli av med fukten, men inte aktiv ventilation i fodrena eller golvet (dock i källaren genom en avfuktare).

Jag är inte oroad för luften jag ventilerar bort, den får gärna gå omkring inne i huset, luften är frisk, huset likaså. Målet är att cirkulera och byta ut luften mycket nog för att inte få för hög relativ luftfuktighet stående någonstans. Så länge jag gör det är allt ok. Men låter jag luften stå, kommer den att passera 70% och jag kommer att få mögel. Så i min värld kan allt vara tipptop och behovet ändå finnas att ventilera, i själva verket är det tipptopp så länge det ventileras. Så i min värld kan man gärna ventilera luften inne, trots att man inte kan låta bli att ventilera.

Fukten får jag i källaren för att den är kallare än resten av huset, och jag får den varje sommar genom kombinationen av helt naturliga processer som är oberoende av fuktvandring (kallras och nedkylning av varm fuktig luft).

När vi pratar om fukt och ventilation finns det måga olika faktorer. Ventilation är bra för alla faktorer. Det går åt olika mycket beroende på vad det gäller. Jag skulle faktiskt påstå att det finns (som i fallet med en källare nämnd ovan som är fri från fuktvandring direkt mot trät) situationer där aktiv ventilation är otillräcklig, samtidigt som passiv ventilation är nödvändig (det hjälper inte att forcera 70% fuktig luft över trät, det som krävs är att ha lägre fuktighet, samtidigt som det är nödvändigt att luften rör sig så mycket att den mindre fuktiga luften når fram). Det finns också tillfällen när aktiv ventilation räcker och är nödvändig.

--- Mats ---
 
Det här med fukt är intressant och fel hanterat kan det ge dyra konsekvenser, både ekonomiska och för hälsan.

I mitt fall har jag dåliga förutsättningar redan i grundens konstruktion. Huset, byggt 1975, står på en oisolerad betongplatta. Således har betongen omkring samma temperatur som marken och således har betongen omkring samma relativa luftfuktighet som marken. På ovansidan av betongen kommer jaga därför alltid att ha omkring 90 % RH. Som Mats pekade på trivs mögel som bäst över 70 % RH. I och med att bjälklaget i mitt hus vilar direkt mot betongen är det enda som hindrar mögel att växa den lilla ventilation som existerar.

I mitt vardagsrum är förutsättningarna för detta luftutbyte ganska minimala. Man har använt ventilerande socklar men det är ganska dåligt med utrymme för luften att strömma. Det är av denna anledning jag vill såga ur lite mera av golvet.
 
Har kollat vidare på inköp av verktyg. Vad tror ni om detta:

- Sticksåg: Bosch GST135BCE från Toolstop för ca 2000 kr inkl frakt.
- Cirkelsåg: Hitachi C6BU2 från Toolab för ca 2000 kr inkl frakt.
- Japansk dragsåg modell ryoba: Nakaya Wonder Saw 240 från Nakaya för 500 kr.
- Japansk urtagssåg: Gyokucho Razorsaw från Clas Ohlson för 259 kr.

Till cirkelsågen bygger jag en [ame="http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI"]sådan här[/ame] och en sådan här enligt tips från forumet.

Jag har blivit rätt nyfiken på de japanska sågarna. Jag tror de är riktigt bra till mycket. Ryoba:n borde i mitt fall kunna användas till att ta ur golvet (tack för tipset). Urtagssågen borde man kunna använda för att med god precision såga ett spår mitt i golvet t ex, för att sedan komma ned med sticksåg eller cirkeln.

Vad tror ni om cirkel- och sticksågen? Jag hittar inte Hitachin i någon tysk eller engelsk butik, det är lite synd. På Toolstop har de C6UY men den finns inte ens på Hitachis hemsida. Antar att det är en C6BUY fast utan broms? Behövs bromsen?
Prisskillnaden mellan en C6BU2, som verkar allmänt rosad, och Bosch

Sticksågen är jag lite osäker på. Toolab har en Makita 4351FCT för 1799. Jag ska in till Bauhaus och känna på lite olika maskiner.
 
Jag har, förresten, en Ryobi batteriskruvdragare men jag har avfärdat Ryobis stick- och cirkelsåg direkt utan någon vidare eftertanke. Men visst måste det vara en stor skillnad mellan deras sågar och Bosch blåa / Hitachis?
 
Decamber skrev:
Jag har, förresten, en Ryobi batteriskruvdragare men jag har avfärdat Ryobis stick- och cirkelsåg direkt utan någon vidare eftertanke. Men visst måste det vara en stor skillnad mellan deras sågar och Bosch blåa / Hitachis?
Det hoppas jag, skämt åsido Boschs blå sticksågar är i toppklass. Och Hitachis cirkelsåg har fått goda omdömen.

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.