Jag tänkte bygga en granittrappa med blocksten som entre till vårt hus. Höjden är 100 cm så jag tänker mig att 6-7 trappsteg går åt. Bredden blir 150 cm. Dessutom ett entreplan på 100 cm just innan dörren. Hur skulle ni göra grunden för detta ? Jag tänker mig antingen mura två bärlinor med lecablock som stenblocken ligger på eller gjuta ett massivt betongfundament som blocken ligger på. Vikten av själva granitblocken blir 1,6 ton.

Hur skulle ni ordnat grunden till trappen ?
Det finns ingen sluttning kring huset, vi har källargrund, därav höjden.
 
Normalt fyller man med 0-32 och packar med padda bakom/under stegen.

Har du funderat på hur det ska se ut på sidorna om trappen?
 
På sidorna tänkte jag sätta beklädnadsgranit.
Jag har förstått att det är brukligt att ha singel under stegen men borde man inte kunna vara utan det ?En bekant har fått sin putsade fasad missfärgad av fukt som drogs in via en betong trapp.
Spännvidden på stenen borde inte vara ett problem.
Tack för svar.
Leca eller gjuta ?
 
Jag läste just monteringsanvisningen för blocksteg på Benders, där föreslås 0-32 bergkross.

Hur har du tänkt att använda lecan? Ska det vara någon poäng med något under måste det ju ha en mycket större yta än blockstegen själva.... Att gjuta ett stadigt fundament är aldrig fel.
 
Jag tänkte gjuta en platta och därefter mura eller gjuta två bärlinor på vilka stegen vilar.
Lecablocken har jag övergivit eftersom de inte finns i samma höjd som stegen.
Youtube har en video som visar ungefär hur bärlinorna läggs, jag måste flytta in dom 2 cm för att på plats med beklädnadsstenen.
http://www.youtube.com/swensongranite#p/u/0/mP4L-w2yw9o
 
Ok, nu fattar jag hur du tänker.

Först gjuta platta sedan bygga sidor med leca. Att lecablocken inte finns i samma höjd, är det verkligen ett problem? Det är ju lätt att med en tigersåg kapa ur för blockstegen.


EDIT: Fusk som fan att ha kranbil när man gör detta. Jag fick lasta av mina 150kg steg med handkraft.
 
Tacksamt nog så kommer vi ha ett entreplan på 500 kg som kräver kranbil. Du la dina steg på 0-32 i sluttning eller ?
Frågan är hur djupt man ska orka gräva för detta om man som jag är ganska arbetsskygg.
 
Jag har bara två steg. Ska lägga dit dom om ett par dagar. Har mur eller naturligt mothåll på sidorna så då funkar det med fylle. Ser det ut som på filmen är ju det en dålig ide.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.