I en korridor i vår källaresitter en gammal elcentral.
Denna skall bytas under hösten till en ny med fler anslutningar.

I mellantiden har jag renoverat kök och vardagsrum. Nu kommer en mängd flexrör ner i källaren i rummet tvärs över korridoren sett från elcentralen.
Hur görs slutdragningen? Det är förvisso inte hela värden att ledningarna måste vara synliga i korridortaket, men hur går elektrikern tillväga får att få det såväl snyggt som godkänt?
Kan man sätta en enkel kapsling just där tomrören går igenom bjälklaget där man låter kablarna i rören övergå till kuloledningar eller förlänger man flexrören och gömmer dem i en synlig kanal i taket? Om detta är den rätta vägen kan krökarna bli lite väl skarpa är jag rädd.

Tacksam för ideer och uppslag

/David
 
Hur många slangar och hur många krökar innan du är framme vid centralen?
 
9 slangar med såväl enfas som trefas.
Första böjen från bjälklaget, genom väggen längs taket.
Andra böjen från källartaket ner längs väggen till den nya centralen. Inte många krökar, men ju skarpare desto bättre ur ett estetiskt perspektiv.
 
Dra installationskabel EKK/EXK från centralen till första kopplingspunkt, så kan du kapa rören direkt efter att de kommer ner från bjälklaget.
 
Vissa av rören är ca 15 meter. Förmodar at det blir lite lurigt att förlägga EKK i dem?
Eller menar du att sätta någon form av kopplingsplint där rören kommer ut genom bjälklaget? Vad använder man för produkt till detta?

/David
 
En centraldosa kanske, E1420700. Täcklock finns till den.
images
 
Jag skulle nog valt att bygga en öppningsbar kanal i taket, med ett lite större hål i bjälklaget. Då kan man få till hyfsade böjar och ändå dra om trådar i rören, och inte lägga allt för mycket tid på att skarva etc.
 
Jag håller med Mnor, en stor kanal i taket. Även om du hade dragit EXK så hade det ju blivit en hel del och då hade det antingen blivit en kanal ändå eller väggen/taket "tapetserad" av klamrade kablar.

//Patrik
 
Ja, 15 m kabel kan bli lite jobbigt att dra i, men det går om flexrören är ordentligt förankrade och förlagda med mjuka böjar. Alternativet är ju som sagt att sätta en stor kopplingsdosa och utgå med kabel eller flexrör/FK för då blir det bara en kort bit (?) och en skarp böj vilket inte brukar vara något problem.
 
Jag skulle nog lagt en matarkanal eller två
 
Att fälla in en kanal i taket borde bli snyggast och enklast.

Om det är 9 slangar med blandat trefas och enfas så fyller det ju en rad i en normcentral, kanske två rader.
Är det inte enklare att sätta en central där slangarna kommer ner och en annan central på "gamla" platsen istället för att använda en sådan centraldosa som Bo.Siltberg föreslår? Givetvis styrs beslutet av vilket utseende man vill ha i källarkorridoren.

Om det blir två centraler så får man fördelen att det går enkelt att dela upp installationen på två separata huvudbrytare (och två jordfelsbrytare). I så fall skulle jag monterat ett vägguttag invid "kök-centralen" kopplat på kök-centralen, så att man kan få ström för arbetsbelysning, maskiner o.s.v. då/om man jobbar i den andra centralen (eller av annan anledning har den avstängd).
 
Alla dagar i veckan så skulle jag satt dit en matarkanal typ Thorsmans TIR.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.