Håller på att planera vårt nya badrum och det är mycket frågor som löpande dyker upp.
Vi funderar på att placera ett handfat jämte brytare och eluttag. Handfatets höjd är 90 cm. Brytare och eluttag funderar vi på att sätta 20cm åt höger från handfatets sida samt 25cm ovanför handfatet.

Finns det några rekommendationer för avstånd mellan handfat och brytare/eluttag?
 
Tackar. Minsta avstånd mellan tvättställsblandare och brytare/eluttag verkar vara 60 cm.
 
Vi kom til att placera handfatet precis innanför dörren och jag tog beslutet att sätta strömbrytaren på utsidan, gammalmodigt eller inte så undviker jag i alla fall att ha det precis vid vasken. Uttaget sitter i spegelskåpet så det löste sig själv
 
källare skrev:
Tackar. Minsta avstånd mellan tvättställsblandare och brytare/eluttag verkar vara 60 cm.
Ökar du klassningen till IPx4 på brytaren kan du ha den inom 60 cm också (d.v.s. i zon 2), om jag tolkat reglerna rätt.

Men det bästa är ju naturligtvis att försöka hålla sig till zon 3 så långt det bara är möjligt.
 
jag har uppfattat det som att avståndsgränserna bara gäller dusch och badkar, att reglerna inte ger någon gräns för uttag eller brytare vid handfat.

Det säljs massor med badrumsinredningar med uttag i närheten av handfatsblandare.

De bilder liknade de här ovan som ofta figurerar tror jag antingen kommer från gamla regler eller från utlandet.
 
Undrar vad jag har för uttag i mitt badrum, de sitter väldigt nära handfatet... Kåken är nästan ny från fabrik och besiktigad av elsnubbe så det borde vara lugnt men lite paranoid blev jag allt. :)
 
Som hempularen säger, avståndskraven gäller bara dusch och bad, ej tvättställ.
 
Den där bilden ser väldigt hemmasnickrad ut...
 
Redigerat:
Utanför område 2 menar du?
 
Bo.Siltberg skrev:
Utanför område 2 menar du?
Jo, skrev fel, menar i oklassade.
 
snaggletooth skrev:
Den där bilden ser väldigt hemmasnickrad ut...
Den har ju en zon 3, så det visar ju på dessa oaktuellitet. :)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.