Hej!

Behöver hjälp!

Är precis i tagen att börja inreda en gammal drängkammare som snickerboa och undrar om Ni kan komma med lite input.

Planlösningen är enligt bifogad fil, även om trappan ska gå hela vägen upp såklart. (Den blir 2600 mm lång längst med kortväggen)

Det som ska in är svarv, rikt/planhyvel, snickarbänk, monteringsbänk (torsionbox) verktygsförvaring, spånsug.

Övervåningen på drängkammaren kommer att dedikeras till måleri så den förvaringen slipper jag på detta våningsplan.

Vad ska jag tänka på/undvika?

/M
 
Kanske du kan få lite tips från den här intressanta tråden
 
Ett litet men väldigt bra tips är att rita upp det i en för dig lämplig skala för många funkar skala 1:10
Gör sedan alla dina maskiner lösa vagnar fasta bänkar osv i papper. Man kan även göra sig själv.
Sedan är det bara att flyta runt tills man tycker det verkar bra.
Det man bör tänka på är arbetsflödet, för att slippa springa runt i verkstaden nu var det inte så stort men i alla fall. Sedan kan man faktiskt ha hjul på dom flesta maskiner.

Mvh Pär H
 
Tack fhjulfor! Har letat efter länken i inlägg #53...

pär: Tack för tipset, ska göra det, är just logistiken som jag är lite osäker på.

Drängkammaren är en del av uthuset så virkesförvaring kan jag lösa i angränsande lokaler.

Fick tummen ur och tömde kameran igår så kan ni se lite för/efterbilder. Förra ägarnas son hade "mopedverkstad" i utrymmet så golvet var lite lätt skitigt

Även uppdaterat ritningen, hade missat en hel meter i längd!

/M
 
  • IMG_2985.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2982.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3054.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3057.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju väldigt trevligt ut!
Kommer bli kanon!
 
Är bild fyra samma som som bild två efter renovering. I så fall undrar jag vart kakelugnen har tagit vägen

Pär
 
Fy bubblan vad snyggt,!! Ser ut som trägolv ? behöver du inte förankra någon maskin i ett tyngre fundament ör att få helt vibrationsfritt ?
 
Det har varit uppe i andra trådar, och är i någon mening självklart, men det är ändå värt att repetera.. på planeringsstadiet bör du tänka på att maskiner där man matar arbetsstycket genom dem behöver "gott om" plats både på in- och utmaningssidan. I ditt fall hamnar rikt/planhyvel i denna kategorin, men det gäller även tex bandsåg, bordssåg och fräsbord (med tiden kommer du säkert att skaffa några av dessa).

I ditt fall skulle det vara naturligt att placera hyveln mitt på vägen som är 5,5 m. Säg att hyveln i sig tar upp en meter, då kan du hantera arbetsstycken som är 4,5/2=2,25 m långa under förutsättning att inget annat står ivägen (ytterligare en sak att tänka på). Det kommer säkert hända att det inte räcker, men då kan du alltid öppna dörren. Detta betonar också Pärs kommentar om hjul så att du kan flytta dylika maskiner efter behov, speciellt om du skaffar fler. Som tur är faller inte svarven i bör-ha-hjul-kategorin ;)

Instämmer med övriga - av bilderna att döma kommer du få en himla "mysig" verkstad.
 
Jag undrar också var den fina kakelugnen tog vägen? säg inte att du slängde den bara....
I övrigt en fin verkstad!!
 
Tack för feedbacken! Kan bara bekräfta att det blir "mysigt" satte in elementen igår vilket gav mersmak..

Den fina kakelugnen, där hälften av stenarna är spruckna och resten har dekaler ;-), är uppmärkt, fotograferad, nerplockad och förvaras i lillstugan för eventuell senare renovering och uppmurning. Orsaken var att murstocken varit murad dikt an mot timmerväggen och tillsammans med takläckaget, långt innan vi köpte gården, gett rätt rejäla rötangrepp på timret (därav isoleringen). Nu är det dock torrt och har haft timmerman som inspekterat och kollat det hela för hållfasthet...

Hyveln sitter det redan hjul på så den får fortsätta att vara mobil. Har en idé om att synka höjden på torsionsboxen med höjden på utmatningsbordet. Vilket man även borde kunna göra med bordssågen då den införskaffas...

Trägolv är det och lite vibrationer blir det, men inte mer än man kan leva med....

/M
 
Snabbt utkast till layout innan helgen...
 
Tigger skrev:
...Har en idé om att synka höjden på torsionsboxen med höjden på utmatningsbordet. Vilket man även borde kunna göra med bordssågen då den införskaffas.../M
Att synka höjden på torsionsboxen med bordet på hyveln (och andra maskiner) låter vettigt. Eftersom du skriver att du har en rikt/planhyvel antar jag att du har en kombimaskin. Höjden på torsionsboxen kommer då i synk när du riktar, men det hamnar väl för högt när du planar? Med ditt utkast till placering kan detta innebära ett problem. Om du flyttar torsionsboxen lite uppåt är du hemma.
 
Jag hade ställt hyvelbänken vid förnstret. Ljuset är mycket värt. Har en likande bod själv. Velar hur jag ska göra med monteringsbordet. Funderar på att köra på massivt trä till skivan istället för mdf. det är trist med mdf som suger åt sig fukt i en ouppvärmd bod. En massiv träskiva kan man rikta upp när den slår sig.
 
Tack för ideerna!

Har flyttat och stället snickarbänken vid fönstret istället. Fönsterbänken är visserligen bara 60 cm ovan golvet, men det är ett mindre problem.

Torsionsboxen, (som möjligen blir semi mobil) är placerad så att hyveln kan användas både på plan och riktsidan. Det går ju även att köra den på "diagonalen" för långa arbetsstycken.

Snickeriet är för övrigt tänkt att hålla runt 10-15 grader även vintertid så MDF bör fungera.

I helgen har det spikats pärlspont i innertaket och rötskadan har reglats upp och klätts in. (Kan även meddela att det gör ont att skjuta sig själv i finger med spikpistolen)

/M
 
Redigerat:
Tigger skrev:
I helgen har det spikats pärlspont i innertaket och rötskadan har reglats upp och klätts in. (Kan även meddela att det gör ont att skjuta sig själv i finger med spikpistolen)

/M
Har inte provat, men låter manligt!
Lite som när jag sydde fast mig själv i en symakin, fröken fick panik!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.