Jag planerar att montera ned några av mina fönsterbågar senare i höst för att renovera dessa. Under de dagar som fönsterbågarna är nedtagna vill jag ju kunna täcka för fönstren, inte bara för att skydda mot väder och vind, utan även för kyla.

Jag har sett att professionella målarfirmor använder något form av paraplyliknande kåpa som täcker utsidan av fönstren. Var får man tag på sådana?

Går det att göra något hembygge med plast och isolering, kanske?

Alla tips mottages tacksamt!
 
Jag sågade till en spånskiva som var några cm större än bågen, sen ett fäste för en skruvtving och tvingade fast skivan med en regel på insidan av fönstret. Funkade bra, men då var det hyfsat varmt.

Man borde ju kunna utöka konstruktionen med tätlister runt spånskivan samt limma på en frigolitskiva som precis passar i fönsteröppningen
 
Tack, tipset låter bra. Frågan är bara hur jag ska fixa en riktigt bred tätningslist. Kanske drevremsa?
 
Lösningen beror väl på fasad. Jag har puts och körde en remsa med avstängningslist för flytspackling och det funkade perfekt
 
Jag håller själv på att renovera fönster och tillverkade ett eget litet fönsterparaply. Byggt av presenningsats från Clas Ohlsson för 49 :-, lite 2"x2", en bräda som jag delade till smalare lister och ett par packremmar. Det håller förvånansvärt tätt. Det har regnat och blåst rejält under de senaste veckorna men det håller tätt. Ingen tätningslist. Det blir förstås lite kallare i rummet, men det kanske går att lägga till lite isolering.
 
  • IMG_0254.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0252.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0253.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Imponerande bilder!

Vad är anledningen att paraplyet är så djupt? Är det för att du ska komma åt att måla utsidan av karmen?
 
Exakt. Det går bra att jobba med karmen inuti "paraplyt" även om det t ex ösregnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.