Hej,
Jag har en Festooldammsugare med antistatisk dammsugarslang.
Om man ska köpa en till ska man välja en antistatisk eller en vanlig?
Någon med erfarenhet av båda?

Hur funkar den antistatiska egentligen? Jag har tittat på den jag har men kan inte lista ut hur den funkar.
Om man sätter ihop 2 antistatiska slangar är båda antistatiska eller blir bara den som är närmast dammsugaren antistatisk?
 
Jag har för mig att det är mera av ämnet kol i slangarna som gör att den blir ledande. Men för att det hela skall funka så måste resten åxså vara ledande tex dammsugaren.
Om slangarna och muffarna är antistat så bör det fungera
Men jag kan ha fel.

Mvh pär H
 
Springare skrev:
...Jag har en Festooldammsugare med antistatisk dammsugarslang.
Om man ska köpa en till ska man välja en antistatisk eller en vanlig?
Någon med erfarenhet av båda?...
Tyvärr har jag inte erfarehet av båda. Har kört i 10 år med den inte antistatiska (ren snålhet).

Men låt mig bygga på din fråga, om jag hade haft den antistatiska, vad skulle då ha varit annorlunda?

--- Mats ---
 
En vanlig drar åt sig damm på utsidan, speciellt mycket om den ligger på golvet i snickarboa. Sedan kommer det att ramla av så får man städa en gång till, typ.

Protte
 
Har två antistatiska men har även använt en icke-antistatisk Festoolslang en del. Upplevde faktiskt ingen skillnad mellan slangarna förutom att den icke-antistatiska är något följsammare. Dock kan kan jag meddela att jag fått ordentliga kyssar av dammsugarslangar som inte varit jordade ordentligt. Detta dels på min gamla Kärcher, dels när jag jordat min fasta dammsugarinstalaltion undermåligt. Det var då med en Festoolslang. Det är inte speciellt lustigt och dessutom blir slangen full med damm på utsidan.

Festools dammsugare ser till att slangen är jordad. Åtminstone på de nyare CTLx6:surprised:rna sitter där ett jordbleck i hålet till slanganslutningen, vill minnas att det gör det på CTx2:surprised:rna oxo.
 
Jag har båda. Tycker att även den icke-antistatiska faktiskt är rätt anitstatisk. Har aldrig fått någon stöt av den och den samlar inte på sig några mängder med dem (till skillnad från tex den lilla slangen till Mirka Abranet handslipklossen). Dessutom är den något smidigare än den antistatiska slangen.
 
Daniel_N skrev:
Jag har båda. Tycker att även den icke-antistatiska faktiskt är rätt anitstatisk. Har aldrig fått någon stöt av den och den samlar inte på sig några mängder med dem (till skillnad från tex den lilla slangen till Mirka Abranet handslipklossen). Dessutom är den något smidigare än den antistatiska slangen.
+1 på det. Om en icke antistatisk samlar på sig damm så är min icke-antistatiska antistatisk nog. Inget damm.

--- Mats ---
 
Daniel_N skrev:
Jag har båda. Tycker att även den icke-antistatiska faktiskt är rätt anitstatisk. Har aldrig fått någon stöt av den och den samlar inte på sig några mängder med dem (till skillnad från tex den lilla slangen till Mirka Abranet handslipklossen). Dessutom är den något smidigare än den antistatiska slangen.
+1 en gång till. Jag har både antistatiska och icke-antistatiska sugslangar, samt den den tunna Mirka-slangen. Vidare har jag en CTL26 med antistatisk anslutning i maskinen, och en Kärcher NT361Eco som saknar antistatisk anslutning. Med Mirka-slangen blir det problem i båda dammsugarna, men med en annan icke-antistatisk slang upplever jag inte problemet överhuvudtaget. Varför det är så här kan jag inte riktigt förklara, men eftersom Kärchern saknar saknar antistatisk anslutning tyder det hela på att materialet i slangen spelar roll för hur pass antistatiskt den uppför sig.

Någonstans har jag hört/läst att gummit i antistatiska slangar är uppblandat med lite kolpulver för att de skall bli (svagt) ledande, vilket stämmer överens med Pärs antagande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.