Undrar om det är enbart regnvatten som får ledas till stenkista eller om det går att ha "reservbrunn" för vvb som hamnar i tillbyggnad utan avloppsbrunn?

Kjell G
 
Hemmakatten
Om vattnet går direkt från vvb ut i dagvattenbrunnen så är det förståsokej. Men jag antar att du att du skall duscha eller tvätta eller på något vis använda varmvattnet och använda tvättmedel, tvål eller annat och då får du inte släppa ut det i dagvattnet.
 
Visst kan du det, så länge det inte finns någon sammankoppling med det som definieras som avloppsvatten.
Jag har en anordning med spygatt i fritidshuset och rör som mynnar ut i sockeln utanför huset enbart för ev. läckage och dropp från övertrycksventilen.
 
Det är inte avsett för dusch, bad eller annat avlopp. Enbart en säkerhetsåtgärd om, säger om, beredaren skulle gå läck. Tanken var att det skulle gå till stenkistan för att infiltreras i mycket dräneringsvänlig jordmån/sand. Det finns nog inget bräddavlopp på stenkistan, det är enbart dagvatten från carportens tak. Vad jag minns så anslöts inte det till övrig dränering. Så jag borde kunna gå på AndersS alternativ då.

Det finns väl inget krav på avlopp i grovkök även om man väl helst väljer det?

Kjell G
 
Hemmakatten
Jag tycker också AndersS variant låter bra om man inte har avlopp i rummet. Såvitt jag vet finns det inga krav på avlopp i grovkök. I vår gäststuga/bastu har vi ett förråd där bl.a.inkommande vatten och vvb finns. Ingen golvbrunn, däremot en utslagsvask. Dit har vi lett slangen från övertrycksventilen. Om hela vvb skulle spränga läck har vi inget skydd för det. Har inte ens tänkt tanken faktiskt att vvb ens KAN gå sönder på dettasätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.