Hej! Har sökt efter trådar på forumet innehållande det jag söker men ej funnit nå bra svar. Så jag tänkte att jag postar en ny tråd.

Jag håller på o samlar ihop grejjor till ett pann byte till våren. Men en sak som slog mig idag var klacken under pannan. I manualen till den bättre begagnade atmos dc-30 pannan jag har köpt står det att man ska gjuta en klack under pannan som den ska stå på. Klacken ska luta ca 1 cm. Detta för att underlätta avluftning av pannan. Nu är det så att det finns en klack i källarrummet där den befintliga pannan står. Men den klacken är redan för liten. Dvs. att den befintliga pannan står bara på till hälften på den klacken.Resten vilar på två bultar som sitter i chassit.

Så hur noga är det med denna klack? Är det bäst att försöka förlänga och brädda denna klack så att den passar min "nya" panna, eller kan man palla upp den på de ställen som inte hamnar på klacken? Eller kan man helt enkelt bila bort den befintliga klacken o istället låta den nya pannan stå på ett gäng bultar som man gängar i dess chassi?

Tacksam för svar. Försöker samla så mycket data som möjligt inför detta pann byte.:S
 
ingen?
 
Men varför inte bara gjuta på befintlig klack så att den passar? Borra ned lite gängstång i klacken som förbinder den med den nya. Är du säker på att den skall göras lutande?? Jag skulla iaf göra klacken rak och ev justera med schims om nödvändigt.
 
Gjut en ny och sörre klack. Gött att få upp pannan i bra arbetshöjd. Sen är det inte fel att ha pannan så hör som möjligt på klacken. Typ att du gjuter upp extra klackar under benen. Detta för att kunna städa eller på lite höjd på laddomaten om den hamnar på klacken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.