Jag köpte en bluray-spelare till vardagsrummet i början av sommaren. Eftersom det varit semester och bortrest och annat har vi inte kollat så mycket på film, men någon gång har vi noterat att bilden försvinner i ett par sekunder. (Trodde det rörde sig om "layer"-byte eller vad det nu heter.)

Men nu har vi konstaterat att det är när man tänder eller släcker inne badrummet bredvid vardagsrummet bilden försvinner. (Ljudet däremot fortsätter utan störning.) Faktiskt ganska störande om några tittar på film, medan andra springer till tvättunnan osv hela tiden.

Badrummet har klassiskt skåp med dubbla lysrör på ca 40 cm vardera.

Ingen elektronikpryl har tidigare störts.

Ska jag reklamera spelaren, eller kan jag enkelt minska störningen som tändandet/släckande ger?
 
Eftersom ljudet inte påverkas kan det vara TV'n som är överkänslig. Ta ut skivan ur och visa en meny från Blueray-spelaren på TV'n. Om du nu får samma fenomen när du tänder/släcker så gissar jag att det är TV'n som är känslig.

Vad är det fötr belysning i badrummet? Lysrör?

Man kan montera en varistor parallellt över en armatur för att minska den typen av störningar.

/Hasse
 
Jag har inte problem med gamla DVD-spelaren (scart), vhs (scart), x-box (hdmi) eller vanlig TV. Det är bara då vi tittar på film med nya bluray-spelaren bilden försvinner.

Jag ska dock testa i kväll om även spelarens meny försvinner i samband med släckning/tändning.

Som sagt två lysrör om 40 cm eller vad det nu är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.