Väldigt osäker ifall detta är rätt subforum....

Jag är i startgroparna att gjuta en bordsskiva i betong.
Har hittat en instruktion jag tänkte följa: http://www.finjabetong.se/App_Resource/Page/file/tips_ideer/diskbank.pdf
Skivan kommer bli ca 520 * 620 mm

Jag kommer såklart slipa ytan efteråt.
Bordet kommer stå utomhus. Vad rekommenderar ni för ytbehandling?
Vill ha en jämn och fin yta, men inte spegelblank. Ska upplevas lite "rough" om ni förstår vad jag menar?

Andra tips emottages tacksamt nu innan jag sätter igång.
Fallgropar behöver man ju inte hoppa ner i om man kan undvika dem :)

Tips emottages tacksamt!
 
Matolja ska väl va bra, ytan beror väl på hur pass du polerar den.
 
Använd finbetong och bygg formen från NY formplywood. Resultatet blir riktigt bra. Ingen polering eller släpp olja i formen behövs. Se bara till att vibrera betongen ordentligt och lägg i ett armeringsnät. Låt betongen härda under plast så den inte brinner för fort.
 
Jag har gjort en del sådana där bord och även några köksbänkskivor. Köksbänkskivor och "inomhusbord", dvs sådana som har högre finnishkrav har jag slutat att göra. För mycket jobb helt enkelt och ställer andra krav på utrustning. Just det, jag har ju gjort en svetsad trapp med betongsteg också... att ha gjort det en gång räckte bra.

Men ska du göra ett altanbord eller liknande så har du alla chanser i världen att få ett bra resultat, även som lekman. För då spelar det ju inte så stor roll om det är lite bubblor och missar. "Rough" var ordet sa Bull...

Skruva fast regel i önskad tjocklek på en formplyfa så att du får en form. Jag har återanvänt formplyfa en massa gånger, så vikten av att den ska vara ny ställer jag mig frågande till.
Silicona hörnet mellan plyfa och regel så blir det lättare att få den till att släppa ur formen + att den blir tät.
Matolja fungerar alldeles utmärkt som formolja.
Armera och gjut.
Låt ligga några dagar så att den verkligen brännt färdigt innan du tar ur den.

Handla sedan en diamantklinga på Jula eller liknande ställe för att slipa betong med. Finns sådana som är för att sätta på vinkelslipen men det fungerar inte så bra. Den drar iväg för dig och det blir svårt att slipa en jämn yta. Men jag har använt mig av sådan och svetsat ett fäste av en bult och en ledad förlängare från en hylsnyckelsats. På så vis får du ett ledat fäste till klingan. På med en styv trädgårdsslang på förlängaren för att styra upp den lite, så är det sedan bara att sätta konstruktionen i borrmaskinen och köra. Slipa i cirkelrörelser.

Vad det gäller behandling så går det bra att köra med vanlig trälack eller liknande. Allt som binder damm funkar.
Det finns även något som jag tror heter "Fuktstopp" men det har jag aldrig testat själv. De gamla betongoljorna är väl på väg ut ur marknaden pga miljöskäl om jag förstått saken rätt.
 
  • Gilla
Mongosmurfen
  • Laddar…
Vi använder vax som ytbehandling på våran hemmagjutna köksbänkskiva. Hurdet står sig ute vet jag inte men det fungerar utmärkt för oss. Fördelen med vaxet är också att det fyller ut mindre skavanker.
lycka till
 
Tack för svaren!
En sista fråga (för tillfället :blushing: )

Hur kritiskt är det med temperaturen?
Formen är byggd och jag är sugen på att gjuta nu!
Jag har inte värme i garaget och på nätterna har utetemperaturen fortfarande viljan att krypa under nollan...
Funkar det ifall man skulle gjuta mitt på dagen (plusgrader då) och ändå få till en bra härdning trots kalla nätter? Har hört att det funkar bra, bara betongen börjar brinna...

Eller är det bara dumt och bättre att invänta värmen?
Självklart så kan jag slå igång en byggfläkt, men det känns lite overkill med byggfläkt på i flera dagar..

Tips emottages tacksamt!
Vill ju helst gjuta idag :)

Edit: Jag hade tänkt gjuta med fin expanderbetong
 
Redigerat:
Jodå, det går bra. Jag har gjutit lite skivor och liknande när det varit lite väl nära nollan. Nu har ju jag hållt på utomhus så då har jag täckt med ett par presenningar för att skydda mot kyla. Men var beredd på att det brinner långsamnt.

Men är du i garaget så är det ju inget problem. Ställ på fläkten så du har några grader bara så lär det funka fint.
 
Jodå, så blev det också :)

Ställde formen på cellplastskiva som är 100mm tjock.
Ovanpå formen lade jag plast så det ska brinna långsammare och även över det en cellplastskiva. Borde hålla temperaturen på rätt sida nollan.
Vattnar nu tre dagar och blir förvånad om jag kan hålla mig längre än till helgen innan jag slår isär formen :D
 
Till helgen borde det inte vara några problem att hantera den.
 
Orkade inte vänta längre :blushing:

Skivan är långt över förväntan hittills!
VÄLDIGT slät yta. Dock så verkar det inte riktigt ha härdat i hörnen på ovansidan.
Ska prova fasa av dem med diamantslip. Förhoppningsvis så är det fast och fint bara några millimeter in i gjutningen.
Ger mig på slipningen i morgon, har hyrt maskin med diamantklinga på Cramo :)
 
Redigerat:
Jag har nyligen gjutit en bordskiva i betong, men tycker ytan på skivan blev väldigt "kornig" :(
Använde finbetong från byggmax. Och gjöt i en form av träreglar/mdf.
Känns som att även fast jag slipar skivan så finns den grova kornigheten kvar, ytan bli ej helt slät.

Vad gjorde jag fel?
 
Problemet lär ligga i att MDF:en suger åt sig vatten från betongen. Jag testade en gång att gjuta på en oljehärdad board (som tåler fukt bättre än MDF) med ett resultat som påminner om det du beskriver.

Det bästa är att skaffa en bit formplyfa att gjuta på, då får du en slät och fin yta som duger till ett bord. Det funkar också ganska bra med en melaminbelagd skiva (typ hyllplan), men lite beroende på kvaliteten kan det ibland resa sig lite vilket resulterar i små "kratrar" i betongskivan. Oftast funkar det helt ok, men tyvärr får man inte reda på det förrän man tar bort formen...

Vad har du använt när du slipade skivan?
 
Jag har kört med govbetong från byggmax i en ny gjutform av formplyfa. Blir hur slätt och fint som helst, viktigt moment är själva vibreringen...
 
Hade nästan det på känn, för det släppte inte alls lika bra från MDF'en som det gjorde från reglarna på sidorna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.