Jag har förstått att man bör dra avloppsrören innan man häller betongen i formen. Nu undrar jag hur högt ni sätter rör och brunn? Skall ha avlopp för diskbänk, handfat i toalett och golvbrunn för dusch. Tänkte att diskbänks- och handfatsavlopp kan sticka upp några cm över formens kant.

Men hur gör man med golvbrunnen? Sätter man golvbrunnen jäms med formens överkant och spacklar ett fall efteråt? Har läst om vissa som verkar sätta brunnen något under för att lättare få ett fall.

Hur gör ni för att förhindra att betongen rinner in i golvbrunnen? Skall man tejpa en bit gjutrör runt brunnen? Eller tejpa en rund kartongbit och gjuta över och så knacka bort betongen när den stelnat?

/Anders
 
Mikael_L
Anders_Nilsson skrev:
Hur gör ni för att förhindra att betongen rinner in i golvbrunnen? Skall man tejpa en bit gjutrör runt brunnen? Eller tejpa en rund kartongbit och gjuta över och så knacka bort betongen när den stelnat?

/Anders
Vad gjuter du med för betong? SKB rinner ju ner direkt och då kan det kanske vara idé med något som dämmer upp.
Men annars borde det gå att skrapa fram brunn och fall när det börjat sätta sig. Iaf om brunnen är nära någon kant så man kommer åt från fast mark.

Jag gjöt med halvflyt sättmått = 4.

Jag satt flänsen på golvbrunnen i toa och tvättstuga ca 2-2,5 cm under nivå för färdigt golv.
Gubbarna fick order om att försöka grovforma ett fall där, vilket dom gjorde bra, en bra bit bortom själva brunnen.
Dock blev det ett litet aber.
Jag hade kapat avloppsröret ganska generöst, så det kunde skjuta in i muffen under 2 cm till. Jag tänkte att det kanske är smart att ha lite rörelsemån när frigoliten under årens lopp långtidsdeformeras och sjunker ihop.
Men betongkillen satt handen på brunnen och sen hela sin kroppstyngd för att ha som stöd när han skulle luta sig ut över betongytan, så brunnen sjönk ner till botten av avloppsmuffen.
Så jag fick sätta 25mm förhöjningsringar sen.
Jag borde säkrat brunnen med en sådan här golvbrunnsfixtur:
713_39_15_1.jpg

Jag drog upp avlopp till disk och tvättställ i väggen.
75 resp 50mm muffände, muffen ca 10 cm över fg.
Samma med alla tappvattenrör. Nu är ju inget annat "tillåtet" med tappvatten.

Avlopp till toa lät jag 110mm slätände sticka upp en 10-20 cm, som får kapas sen när tätskikt och klinker är lagt.
Röret ska iaf sticka upp så mycket att du kan få upp lite tätskikt med tillhörande manchett på röret. Dvs minst till klinkergolvets ovansida.
 
Mikael_L skrev:
Vad gjuter du med för betong? SKB rinner ju ner direkt och då kan det kanske vara idé med något som dämmer upp.
Gjuter själv med tombola så betongens konsistens förhindrar väl flyt. Sätter väl brunnens ovansida en centimeter under gjutformens kant och försöker grovspackla ett fall. Tejpar väl brunnen på ovansidan som stänkskydd. Skall nog göra som du gjorde och sätta skjutmån ett par centimeter. Får komma ihåg att inte belasta brunnen. Brunnen kommer bara någon decimeter från kanten på formen så det skall inte vara något problem.

Mikael_L skrev:
Jag drog upp avlopp till disk och tvättställ i väggen.
75 resp 50mm muffände, muffen ca 10 cm över fg.
Samma med alla tappvattenrör. Nu är ju inget annat "tillåtet" med tappvatten.

Avlopp till toa lät jag 110mm slätände sticka upp en 10-20 cm, som får kapas sen när tätskikt och klinker är lagt.
Röret ska iaf sticka upp så mycket att du kan få upp lite tätskikt med tillhörande manchett på röret. Dvs minst till klinkergolvets ovansida.
Kan du förklara hur du drog vattenslangen (PEM?)? Borrade du hål i syllen för att få plats med slangen? Jag skall göra en friggebod så isoleringen blir bara 95 stående och 45 liggande på insidan.

Är det inte bättre ett fuska och dra PEN-slangen genom golvet i detta fall? Jag är rädd att och jag drar slangen genom syllen så kommer jag bara att ha 20-30 mm isolering utanför slangen pga att det saknas liggande isolering ytterst och då är väl frostrisken hög?

Eller kanske jacka ur syllen på insidan så en PEM 32 slang passar så har man 60 mm isolering utanför och 45 mm på insidan. Hur hade du gjort? Hur vinklar du då PEMen så den sticker ut horisontellt från väggen?

/Anders
 
  • Gilla
Konungtoba
  • Laddar…
Mikael_L
Anders_Nilsson skrev:
Kan du förklara hur du drog vattenslangen (PEM?)? Borrade du hål i syllen för att få plats med slangen? Jag skall göra en friggebod så isoleringen blir bara 95 stående och 45 liggande på insidan.

Är det inte bättre ett fuska och dra PEN-slangen genom golvet i detta fall? Jag är rädd att och jag drar slangen genom syllen så kommer jag bara att ha 20-30 mm isolering utanför slangen pga att det saknas liggande isolering ytterst och då är väl frostrisken hög?
Nej, då kan du inte dra vattnet inne i väggen ... :)

Jag trodde det var ett vanligt bostadshus det gällde.

just inkommande vatten och vattenfördelaren kommer upp genom golvet hos oss.
I dessa trådar hittar du lite bilder som visar hur vårt inkommande vatten ser ut, det är en 32mm PEM in från kommunens vatten, sen 2 ggr 20mm PEM utgående till garage och friggebod, sen är resten internt i huset:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/180060-smakrad-och-rad-om-klinkerlaeggning.html
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/163510-inkoppling-vaermepump.html
Och även här, men du får bläddra lite. :)
 
Anders_Nilsson skrev:
Kan du förklara hur du drog vattenslangen (PEM?)? Borrade du hål i syllen för att få plats med slangen? Jag skall göra en friggebod så isoleringen blir bara 95 stående och 45 liggande på insidan.
Det kan mycket väl vara så att det blir väl lite isolering på utsidan av röret. Kan vara säkrare att dra upp rören igenom golvet i stället.

Anders_Nilsson skrev:
Eller kanske jacka ur syllen på insidan så en PEM 32 slang passar så har man 60 mm isolering utanför och 45 mm på insidan. Hur hade du gjort? Hur vinklar du då PEMen så den sticker ut horisontellt från väggen?
Till PEM-slangarna använder man bockfixturer, så man får en väldigt tvär bockning på dem där de går ut genom väggen.
 
Jag tänkte i ena kortänden ha pentry och minimalt toalettutrymme med dusch, ungefär lika stort som i en SJ tågkupé, dvs s k "Stockholmsdusch". Duger utmärkt för en frigga.

Jag tänkte ta in vattnet genom plattan under slaskskåpet och sätta en genomströmnings-varmvattenberedare och så dra rören dels upp till pentryblandaren, dels rakt genom väggen till toaletten. Plastmatta på vägg och golv. I det här fallet blir det nog bäst att dra rören genom golvet under slaskskåpet för att få maximalt med isolering. Tänker mig att friggan skall ha grundvärme +10 hela året för att verktyg o d inte skall ta skada.

Någon som kan förklara varför vatten inte får komma in genom golv? Allt vatten kommer väl in genom plattan?

Vad säger ni om att gjuta in i golvet en PEM50 som skyddsrör eller ett kabelskyddsrör och så dra en PEM 32 i denna? Eller kanske räcker det med att sticka av en PEM 20 från stammen för att mata friggan? Hur tjock PEM behöver man egentligen?

/Anders
 
Brunnen har ju ett lock som inte skall tas bort förrän vid slutlig montering av tätskikt, just för att betong etc. inte skall rinna ned.
 
Mikael_L
Anders_Nilsson skrev:
Någon som kan förklara varför vatten inte får komma in genom golv? Allt vatten kommer väl in genom plattan?
Får och får. :)
Den "åsikten" är bara ett derivat av "säkert vatten" och BKR's regler för våtutrymmen, typ.

Men gör man ett badrum så är alla genomföringar i golvet riskkonstruktioner, så därför ska man idag göra de genomföringar som inte måste vara i golv i vägg istället.
Och golvbrunn måste ju vara i golvet och toa-avlopp med toa med lodrätt avlopp.

Du får givetvis fuska hur mycket du vill med detta, det är vid vattenskada som försäkringsbolaget kan börja trilskas och vid försäljning som köpare och/eller besiktningsman dömer ut utförandet och så bjuder dom kanske inte lika mycket för huset.

Nu är detta bara en frigga, då är det nog inte speciellt allvarligt att inte tillämpa alla regler.
 
hempularen skrev:
Brunnen har ju ett lock som inte skall tas bort förrän vid slutlig montering av tätskikt, just för att betong etc. inte skall rinna ned.
Det är ju kanon! Då löser det problemet.

Mikael_L skrev:
Men gör man ett badrum så är alla genomföringar i golvet riskkonstruktioner, så därför ska man idag göra de genomföringar som inte måste vara i golv i vägg istället.
Men var kommer vattnet in i ett normalt hus? Jag förstår varför man inte vill ha genomföring i golvet i badrummet, men om vi förutsätter att PEM-slangen alltid kommer in genom plattan, var skall hålet placeras? Kan man ta in vattnet i ett köksskåp? Eller är det standard att alltid borra hål i syllen och dra in det den vägen? Eller genom golvet i hallen och in genom väggen i badrummet? Eller skall man bygga en extra tjock vägg mellan badrummet och xxx-rummet för att placera slangen där?

Som du säger är detta en frigga och man behöver inte bry sig men det är ju intressant för ett "riktigt" hus.

/Anders
 
Mikael_L
Anders_Nilsson skrev:
Men var kommer vattnet in i ett normalt hus? Jag förstår varför man inte vill ha genomföring i golvet i badrummet, men om vi förutsätter att PEM-slangen alltid kommer in genom plattan, var skall hålet placeras? Kan man ta in vattnet i ett köksskåp? Eller är det standard att alltid borra hål i syllen och dra in det den vägen? Eller genom golvet i hallen och in genom väggen i badrummet? Eller skall man bygga en extra tjock vägg mellan badrummet och xxx-rummet för att placera slangen där?
Det finns ingen standard. Det ser olika ut i hus efter hus.

Om du kollade lite av bilderna jag länkade så såg du att jag drar in inkommande vatten genom golvet och innanför ytterväggen inne i tvättstugan.
Tvättstugan har inte lika hård vattenbegjutning av väggar och golv och har inte lika höga krav.
Men jag gjöt en betongklack runt alla rören som går ner i betongplattan för att förbättra situationen för tätskiktsanslutningen. Jag kommer inte kosta på mig att sätta rörmanchetter på alla rören, utan bara pensla på tätskikt upp på rör och skyddsrör.
 
Ok, får väl för själva bostadshuset funder på saken.

En sak till, jag tycker det verkar trevligare med en muffände som sticker upp ur golvet för avlopp jämfört med slät ände. Hur gör ni för att trä frigoliten över muffänden? Eller skall man avpassa en muffände i nivå med drängruset, lägga frigoliten , borra hål och sticka ner ett rör? Eller borrar ni ett hål som passar muffen och spacklar igen med betong/fogskum?

Det finns ju dubbelmuffar men jag gillar inte dom, speciellt för toalett.

/Anders
 
Mikael_L
Nu pratar du husgrund alltså, isolerad platta av betong?

Jag och de flesta andra tar upp det hål som behövs.
Sen när all frigolit är på plats så går man över hela grunden och sprutar ner lite fogskum i alla håligheter som blivit vid rörgenomföringar och likn.
 
Mikael_L skrev:
Jag borde säkrat brunnen med en sådan här golvbrunnsfixtur:
[bild]
En klick betong sätter jag fast allt med någon dag innan. Då är det absolut ingen risk att något flyttar sig.

Det är inte lätt att hålla koll vad som händer om man råkar kliva på något när man irrar runt och är stressad vid gjutning.
 
Mikael_L skrev:
Nu pratar du husgrund alltså, isolerad platta av betong?

Jag och de flesta andra tar upp det hål som behövs.
Sen när all frigolit är på plats så går man över hela grunden och sprutar ner lite fogskum i alla håligheter som blivit vid rörgenomföringar och likn.
Jo, vi pratar husgrund. Friggan skall alltså stå på en platta, merkostnaden är obetydlig när det är en så här liten byggnad (3x4.7 meter) och tycker man det blir för dyrt kan man ju alltid sätta form ar råspont så sparar man lite jmf med formelement. Största anledningen förutom att jag tycker platta verkar enklare än att väga av plintar är att man sparar byggnadshöjd (max 3 meter på frigga) och att det blir enklare att köra in/ut ATV:n eller andra tunga maskiner. Dessutom är min tomt aningen sank eftersom den ligger i en lokal svacka och en platta har mindre punkttryck än plintar.

Gör nog som du säger och sprutar fogskum så det tätar. Skall även se om jag hittar Suhaggs golvbrunnsfixtur.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.