Jag har då en Zibro värmepump som förra ägaren installerade i år, såg idag, när jag för första gången började använda den till värme att det läckte vatten.

Jag har monterat ner så mycket som det går och ser att det är som en dräneringskanal under elementen eller vad man skall kalla det, som leder bort mot ett litet hål och som vad jag kan se går ner i en vit slang.

I denna ränna samlas det vatten som nu inte vill rinna bort alls. Ser ut som det har stått vatten där ett tag då det har börjat rosta på delar i värmepumpen.

Hur skall jag försöka rengöra denna dränering? Har försökt peta in en ledare från en EKRK och den kommer knappt in i hålet.

Kan man hävda dolt fel på denna pump? Fick tillträde till huset nu i September..
Och om pumpen skulle varit ny, så skall väl både installation och pump hålla mer än ett halvår?
 
Jag följer den vita slangen, som ser ut som en Flex-slang liknande sak och den verkar gå ut högre upp än vad dräneringshålet är.

Nu känns det som att jag har startat en tråd i onödan.
Nu när jag dragit ur slangen och har den hängandes inomhus så rinner det ut så det står härliga till. Dvs den är felaktigt monterad.

Men för att återgå, nu är då ett flertal av delarna i innehenheten rostangripna...
Hur skall eller kan jag gå till väga mot säljaren? Försöka få reda på vem som har installerat den och sedan av den personen kräva ersättning?
 
Redigerat:
Naturligtvis skall den som installerat pumpen fixa fallet på dräneringsröret.
Huruvida du är berättigad till någon ersättning beror väl på om du
drabbats av någon ekonomisk skada av detta. Är det några rörliga delar
som är rostangripna?
 
Nu var det så att jag inte orkade vänta på att jag skulle få tag på installatören så jag drog om röret och nu funkar det galant.


Det är inga rostangrepp på några rörliga delar, utan på själva elementet och några rör längst till höger om det.

Det jag var orolig för är hur livslängden på pumpen påverkas av detta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.