Isoleringen och papp kom på plats i går kväll, och jag märkte direkt skillnad från förut. Jag eldade mindre i går kväll, och ändå 3 grader varmare i dag morse inomhus.
Så har jag börjat få på plats lite brädor. :)
Men jag måste sticka iväg några dagar, så det blir nog bara lite till denna veckan, så får jag se när jag får kommit mig tillbaks för att fortsätta..
 
  • 78.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tänkte det kunde vara roligt att lägga in denna också.
Så här har tempen ute och inne sätt ut sista veckan, så man ser ju att jag inte har eldat like mycket och ändå värmare på morgonen.. :)
 
  • 79-temp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första dagen som jag har fått något gjord på stugan på ett tag... Var tvungen att åka till morsan och fixa en del saker där, så jag har inte fått varit här. Men i dag fick jag gjord lite.
Nu har jag i alla fall fått stugan ganska tät med papp och en del brädor..
Detta är då på baksidan av stugan, under det nya taket..
 
  • 80.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fått upp lite mer saker i dag..
Låter korta berätta.. :)
 
  • 81.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 82.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 83.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 84.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 85.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har fått gjord lite i dag med.. Även om det har regnat lite till och från i dag..
Jag har fått på lite fler brädor och börjat på 12volts anläggningen in till stugan. Kabeln har jag lagt in i några sugslangar jag hade liggande. Jag kommer att gräva ned dom en eller annan dag.. :) Dom blir kopplat till batterierna från solcellerna och generatorn så jag kan driva lite belysning och lite andra saker inne.
 
  • 86.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 87.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I dag har jag fått gjord lite till.. Har fått upp en del brädor och var tvungen att göra mig en liten stege för att komma upp.. Orkade inte att bygga ställning igen.. :) Men har fått på lite färg också.
Fortsätter i morgon.. :)
Fattar dog inte vad som är fel med servern till Byggahus. Får inte lagt in några kort.. :( Ja ja.. Får ta dom i morgon då..
 
Här kommer korta.. :)
 
  • 88.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 89.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 90.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Imponerande. Vad är budgeten för "ombyggnaden"?
 
Helt magnifikt, jätteroligt se det växa fram ett härligt sommarhus, du är ju jättebra på detta..
 
jättesnyggt att du byggt taket liksom "större" om du fattar, precis så ska jag göra på mitt hus, att det går ut en bit. Är det faluröd, vilket fall som helst ser den röd ut, jag köpte faluröd och den blev alldeles för terrakotta-aktig.
 
Noseone skrev:
Imponerande. Vad är budgeten för "ombyggnaden"?
Du.. ehh.. Jag har inte helt koll på detta än. Tar det som det kommer. Men i grova drag så beställde jag virke första gången för nästan 38 000:- så fick jag komplettera lite med lite fler 2"4, som gick på runt 2000, och en del spik utom detta. Men det var bara upp till råspont. Alltså reglar, ändspont, läkt, isolering, vindskyddspapp, bredfodring, och en del av tak / stuprör.
Så köpte jag takplåt för runt 7000, men det är bara till 50kvm, jag behöver runt 30kvm till.
Så pluss tak papp, och lite andra saker så är det nog uppe i 55 - 65 000 någon stans till nu.

Till "cecimas":
Ja det är Faluröd, men kortet blev taget på kvällen när det började mörkna så det blev inte helt rätt färg.
Den är som dom andra korten du ser .

Till er båda.. Tackar, men jag sitter på kvällarna och kikar på korta om vad jag har fått gjord, och är faktisk lite imponerad själv. För jag har inte någon erfarenhet faktisk, med att göra så här "stora" byggnationer. Men det har löst sig eftersom bygget går framåt. Det är kanske inte helt efter "Standard" men jag tror det håller på det viset jag har gjord.. ehh.. Eller hoppas.. :)
 
Wow!
Fint blir det! Vilka bra idéer.

Jag undrar om du vill berätta lite mer om dina bilder på elförsörjningen i inlägg 15. Vad är det för grejjer du använder, hur har du kopplat det, var kommer de ifrån (begagnat, hopplock eller nytt) och hur fungerar det för dig?

Tack!
 
jokar skrev:
Wow!
Fint blir det! Vilka bra idéer.

Jag undrar om du vill berätta lite mer om dina bilder på elförsörjningen i inlägg 15. Vad är det för grejjer du använder, hur har du kopplat det, var kommer de ifrån (begagnat, hopplock eller nytt) och hur fungerar det för dig?

Tack!
Tackar Jokar.
Jodå, om du kollar på inlägg 49, så ser du 2 st av 4 solpanel. Det översta av dom har jag köpt lösa celler och lött ihop själv till ett panel, det nedersta jag har köpt. Alltså 2 st likadana står än så länge söder öst, och dom två som du ser står söder väst. Jag svetsade ihop en mast med 10mm armerings järn, men denna skall bytas ut mot en som jag har köpt rör till, så jag vet inte om jag skall montera alla mot söder när den nya masten är klar.
Inuti "kontrollhuset" så kopplade jag in från början 4 st vanliga bilbatterier mot en solcells regulator på 45 amp, så jag kan utvidga lite senare. 1 av batterierna var för litet mot dom 3 andra så det kokade när batteribanken var full, så det har jag bara kopplat bort.
Så fick jag tag i 2 st begagnade truck batterier som jag har fått kopplat in 3 sätt av 12 volt av, då den ena cellen var slut i den sista "12 volts" paketet.
Fram tills nu så har jag egentligen bara använt hela saken till belysning, utomhus, då jag har väntat på att få klart det jag håller på med nu.
Men en timer slår på utebelysning på staketet som består av "Led's" från en arbetslampa köpt på biltema som jag plockade isär och kopplade dom 4 och 4 så dom skulle klara av 12-13 volt som det kommer ifrån batterierna. En annan timer slår på en 12-230 växelriktare som kör igång belysning ute vid ingången. Led lamper förstås.
Men jag är i färd med att gräva ned några kablar till för att implementera alla saker jag vill ha igång. Men tror jag tar det i en annan tråd.
På toppen av masten så står det i alla fall en Air-X generator som ger 400watt vid 12m/s, så det är ju inte så mycket, men den hjälper till när det inte är så mycket med sol. :)
Jag håller också på med solfångare som troligen kommer till att hamna på taket när det är klart, om jag inte monterar dom på väggen mot söder, som alla säger är det bästa effekten. Men jag har så mycket med träd runt stugan så jag är inte säker vart jag skall montera dom än.
Solcellespanel , laddregulatorer, växelriktare på 1000watt ren sinus och timers köpte jag på www.24volt.eu som har visat sig vara supersnabba på leveranser och bra service, så jag har ingen problem med att rekommendera dom för andra.
 
  • 42.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 91.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj vad mycket jobb du lagt ned. Jobbar du ensam med projektet? Vad fin det blir. En undran jag har är varför du inte har läkt mellan vindpappen och ytterpanelen? Ser att du sätter upp fasadpanel direkt mot vindpappen.
 
Hej Byggbert.
Ja jag håller på helt ensam, och det har blivit BRA mycket mer än jag trodde det skulle bli, det är därför det går lite trögt framåt..
Till din undran så kan jag bara säga det att jag inte har haft en aning om att detta skulle göras innan jag var klar med långt över halva stugan, och då har jag regelrett skitit i det efteråt. Jag skickade iväg ett anbud till fler ställen runt om här, med frågan om efterisolering och papp och panel och brädor till färdigställd vägg på runt 140kvm. Men fick inget som tillsäger att jag skulle ha läkt mellan papp och panel. Så jag har helt enkelt inte tänkt på saken. Men klart att det hade varit bättre att få lite luft mellan panel och papp.
Nu vet jag häller inte om det spelar någon större roll eller inte när stugan blir kall ställd om vintern. ?? För jag frågade efter fukt spärr också, för det trodde jag att jag skulle ha, (men tydligen inte eftersom det blir kall ställd på vinteråret). Så nu har jag nog plastik för att täcka in andra saker jag vill i flera år framåt.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.