Hej alla byggare! :D

Jag ritar för närvarande på mitt hus och hoppas kunna komma igång med bygget till våren.

Det börjar nu vara dags att lämna in ritningarna till kommunen för att ansöka om bygglov och jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig och dela med sig av sina konstruktionsritningar?
Jag är framförallt intresserad av att se exempel på vägg- tak- samt grundkonstruktioner.

Det hus jag ritat är ett 1 1/2-planshus i vinkel med 45 graders taklutning inspirerat av Trivselhus Solvik 204. Fasaden blir stående träpanel och huset kommer att stå på en markplatta med ingjuten golvvärme. Taket blir av ryggåsmodell och jag kommer att ha öppet i v-rum med 6 meters takhöjd.
Kan någon hjälpa mig med detta?

Tack på förhand!

/ Magnus

 
Jag tror inte du behöver några konstruktionsritningar för bygglovet, där är det nog mer viktigt med själva husritningen i sig i form av placering på tomten, väggar, tak, fönster, planlösning, osv.

Jag har en del konstruktionsritningar på g men det är ett funkiskhus med snedtak och en ganska speciell grund.

Mvh Ingvar
 
Bob_the_builder
I vissa kommuner vill byggkontoret ta del av konstruktionsritningar vid bygganmälan. Bygglov är ju mest en lämplighetsbedömning avseende estetik och placering. Bygganmälan däremot handlar ju huvudsakligen om tekniska frågor.
 
Jo så är det också på Värmdö, fast det verkar som om de mest är intresserade av att ritningarna existerar så att man bygger hyfsat rätt. Å andra sidan skall ju kontrollplanen visa att man gjort enligt standard.

Brgds I
 
OK, Tack för era svar. Jag tog för givet att konstruktionsritningar var obligatoriska...

Jag ska kontakta mark- och byggavdelning på kommunen så att jag får besked om det behövs konstruktionsritningar eller inte.

/Magnus
 
Jag skulle nog anlita en konstruktör i alla fall.
Nu när vi fått konstruktionsritningen förstår vi hur viktigt det är. Vår öppna planlösning verkar kräva många limträ- och Kertobalkar. :)
Det hade vi nog inte kunnat lista ut på egen hand.

mvh
David
 
Vi har också öppen planlösning i två plan. Först ville konstruktören ha fyra hemskeramar i stål, nu räcker det med fyra stående pelare på 3 m och massor av limträ samt också några tjockare innerväggar på övervåningen.

Brgds Ingo
 
Jag lyfter upp en gammal tråd igen med risk för att göra bort mig helt!

Idag har jag pratat med KA och han sa att vi måste ha konstruktionsritningar för bygget. I vår protolkoll från byggsamrådet står det att vi inför slutbeviset skall lämna in: "Enkel K-ritning visande ett snitt i stommen, med dimensioner, från grund till takstol".

Vi har inga sådana ritningar alls på det som skall muras eller gjutas, grunden har vi ritningar på och huset kommer vi att få av husleverantören, men här är ett litet "glapp".

KA pratade om att vi var tvungna att räkna på laster och liknande, men jag tycker inte att det står något sådant i det jag citerar ovan.

Så nu till mina frågor:

1) Är det helt vansinnigt att inte ha räknat på lasterna även om jag är säker (helt säker kan man aldrig vara, men nästan) på att väggarna är tillräckligt väl dimensionerade?

2) Om det nu krävs (vilket jag tror) hur skall ritningarna se ut?

Anledningen till att jag undrar är att det givetvis kostar pengar att få ritningarna gjorda och kostnader är trist så därför funderar jag på om man kan göra det själv. Jag har 14 p hållfasthetslära och 12 p mekanik i bagaget så lite koll har jag nog, men det är inget jag håller på med daglidags och det var ett bra tag sedan sist.

Jag vill inte vara dumsnål och kan nog inse mina begränsningar men om det handlar om att någon får veta av mig vad huset väger och sen fördelar den kraften jämnt över väggarna så kanske jag klarar det själv.

Till saken hör att jag aldrig sett en k-ritning så egentligen vet jag ju inte ens vad det är som skall göras!
 
Hej,

Om det hus ni ska bygga är ett arkitektritat hus tycker jag att det är väldigt märkligt att arkitekten inte sagt sågot.

Hur långt har ni kommit på bygget??
Vem är det som bygger huset??
Och hur klarar de sig utan K-ritningar??

Said

 
Av din text tycker jag det framgå att det är ett typhus. Då borde rimligtvis husleverantören ha räknat på konstruktionen. Hör med denna. Om det är ett arkitektritat hus borde du nog låta en konstruktör räkna på det. Jag skulle nog hellre låta en lekman installera elen än räkna på konstruktionen.

mvh
David

 
Det är en arkitekt som ritat huset så att vi fått bygglovshandlingar. Därefter har vi själva tagit vid och gjort ritningar till husleverantören som i sin tur gör konstruktionsritningar på sin trädel. Grunden har ritats av Energijägarna som vi köper grundmaterial/golvvärme av. Återstår gör alltså de väggar som hör till sutterängplanet.

Jag inser att dessa väggar måste tåla trähusets tyngd, men om gjuter väggar med dubbla armeringar i ett tätt rutnät så borde det vara mer än nog.

Så ritningen känner jag mer att den krävs för kommunens skull än för min egen säkerhet, men det kan vara ett skäl så gott som något om man skall få något hus någon gång!
 
Sollentuna: Husleverantörens konstruktionsritningar bör duga. ;)
 
Hej vi skall bygga i Stenungsund ett liknande, har en byggkonstruktörs 11 sidor med beräkningar dels på loftet, limträbalk på nocken, nockbalk, pelare osv. vindfång osv.
Kommunen vill på kontrollplanen se vem som är sakkunnig.

mvh// Goerana
 
Nu har vi pratat med Kommunen och de kräver inga ritningar med kraftberäkningar längre, utan det räcker med ett snitt av huset för att visa hur det är konstruerat. Just själva snitter skall jag nog lycka åstadkomma själv!

Sen hade jag gärna haft konstruktionsritningar som de goerana skiver om, men inte om jag måste betala för dem när jag känner att de inte behövs ;).
 
Hej 3500 kr betalade vi konstruktören för detta, inte så
farligt tycker jag,
Vi kände att det behövdes dels på att vi skall ha en Termogrund, Lättklinkerbetong AB ville ha tex last på grund från pelare osv i Kilonewton osv...

mvh //Goerana
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.