Jag har tänkt att bygga ett tak mellan huset och garaget för att ha lite skydd för cyklar m.m. från snö och regn. Tänkte lägga plåttak av typen: http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-20130.aspx
Utrymmet är 6m x 2m
Jag har satt upp bjälkar(95x45) med 60cc mellan dem.

Frågan är, behöver jag lägga råspont ovanpå bjälkarna eller räcker det att lägga taket direkt på bjälkarna?
Sen har vi nästa problem, väggen mot huset. Det är en trävilla vilket gör att det kommer att bli ett öppet mellanrum mellan väggen och taket där husets panel går in(hoppas ni förstår vad jag menar...), hur löser man det enklast?
 
Redigerat av moderator:
Råspont är bra om du vill slippa att det sviktar. Men med cc60 bör det inte ge sig. Jag hade gjort det, för att det blir snyggare underifrån.
Längs väggen kan du ta hjälp av plåtslagaren. Grannen har fräst ett spår i den utanpåliggande planken och på så vis fått in plåten mot husväggen.
 
Det borde väl räcka med att lägga bärläkt av 45x45 direkt på takstolarna?! (Eller som jag såg i en annan tråd här där någon föreslog 22x95 som läkt eftersom det är lite mer yta att kliva på den dag man måste det, om det sedan räcker i tjocklek är en annan fråga.)

Att lägga råspont känns som bortkastat arbete (och pengar) tycker jag. Den dag det rostar hål på den plåten så är ju ändå ingen större skada skedd, och det är ju också väldigt lätt att märka när det händer eftersom inget är emellan cykelparkeringen och plåten. Bara att ta bort gamla plåten och lägga ny i stället för att märka det först när plåten läckt länge och råsponten börjat murkna, och sedan byta både spont, läkt och plåt.

Däremot är det självklart viktigt att det blir tätt och bra i skarven mellan husväggen och cykeltaket, annars kan det bli fuktskador på husväggen. Förstår inte hur du menar, skulle ev. föreslå något ilägg typ överbleck i panelen över taket, med reservation både för utseende och lämplighet skyddsmässigt. Men en håller med DP att om du är tveksam så låt en plåtslagare fixa den delen.

Däremot försöker jag hitta info om hur tätt fästskruvar (i läkt) resp skruv för att fästa ihop plåtarna skall sitta. Har funderat på att köpa samma typ av ByggMax enkla korrugerade plåt som du, men ingen info där eller på andra ställen jag letat (än). Så om någon har info om det så tar jag gärna emot det! Det beror väl på hur vindutsatt det är, men hos mig är det väl normalskyddat av kringliggande träd, och gäller en gammal lada på ca 5x12 m, ca 45 gr, takfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.