Hej,

Lite nybörjare här i forumet (har hittat massvis med nyttig information tidigare, men det är första gången jag faktiskt behöver fråga någonting). Jag har sökt och rotat runt en massa utan att egentligen hitta svar på mina funderingar.

Jag har precis flyttat in i en lägenhet från början av förra seklet (möjligen ännu äldre) och har nu tänkt sätta igång med att sätta upp hyllor, gitarrhängare och lite annat som behöver klara en viss belastning, och behöver lite hjälp med val av plugg/skruv och kanske lite allmänna råd, om vad man ska tänka på när man håller på med sånt.

Väggarna är puts på (vad jag gissar är) vassväv(?) och några väggar är puts direkt på tegel. När jag, rätt nyligen, skulle montera krokar i hallen, märkte jag att det var riktigt svårt att få dem att fästa ordentligt. Jag tror, men är inte helt hundra på, att den väggen är puts på väv, så där har jag räknat ut att jag inte borrade tillräckligt djupt (skruvarna som följde med var ca 20 mm långa) och att det är anledningen till att de fäste så dåligt. Jag fick tips om att fylla hålen med plastic padding och sen trycka i pluggen. Det fungerade okej, men det känns inte som en bra lösning när man ska sätta upp hyllplan för förvaring av böcker mm. Då vill man att det ska sitta som berget.

När jag borrat hittills så har jag känt att jag kommer genom putsen, men borren når liksom aldrig riktigt in till nästa lager, så att det går att få fäste i någonting stadigare.

Mina frågor är alltså följande:
- Vad ska jag använda för slags skruv/plugg för att det ska sitta ordentligt, utan minsta risk för att det rasar?
- Är jag rätt ute när jag tänker att man ska borra förbi putsen och in i nästa "lager"?
- Är det någonting annat man behöver tänka på eller ta hänsyn till?

Oerhört tacksam för all hjälp!

Axel
 
Tex denna E-15 091 10 eller E-15 091 11
 
... kanske det. Vad står dessa beteckningar för?
 
I en tegelvägg skulle jag använda plugg för just tegelvägg ;) Fischer har plugg för alla tänkbara material, bara att välja rätt sort.
Porösa material kan vara luriga att få till hålen i, vad har Du för maskin och borrar med? Ibland är det bättre att använda en borr som är mindre än rekommenderat så pluggen verkligen fäster.
Jag kör ibland borrhammaren utan slag när det är riktigt löst som i lättbetong tex och med mindre borr tex 5,5 mm istället för 6 mm.
I en tegelvägg funkar det bra att fästa pluggen med lim förslagsvis PL 400 lr liknande.

Vassväggar vet jag inget om egentligen :blushing: men utifrån min erfarenhet av andra material skulle jag antingen leta på reglar i väggen och skruva i dom.
Eller om det inte går att hitta eller om det rent av är så att vassväggar inte har reglar så skulle jag ställa hyllorna på golvet, alternativt bygga egna stöttor till hyllor som också är fästa i väggen.
Består väggen enbart av vass och puts går det väl knappast att hänga nåt tyngre än 5 g i en sån? men det får vass-experterna svara på.
 
Thomas Lundquist
Är putsen "armerad" med vass så är det plank eller timmer som väggstomme. Skaffa längre skruv så kommer det att dra utan problem.
 
Jan-Å: Jag äger själv ingen borrmaskin, men lånade en Bosch skruvdragare/borr. Ingen slagfunktion på den dock. Nu har jag lämnat tillbaka den, så jag kommer väl att leta upp en annan borrmaskin att gå loss med. Vad det kan bli för något vågar jag inte ens spekulera i.

I de väggar som jag vet är tegel har jag ännu inga planer på att borra, men där har man ju åtminstone någonting bakom som är någorlunda stadigt att fästa i. Det är framför allt de andra väggarna som är, som Thomas skrev, "armerade" med vass som kommer att utsättas för mina borrattacker.

Thomas: "plank eller timmer som väggstomme", innebär det att det sitter reglar som håller upp vassväven eller hur brukar det se ut bakom? Jag vill ju helst inte behöva anpassa placeringen på hyllorna efter var reglarna sitter utan, om möjligt, kunna sätta hyllplanen där jag vill att de ska sitta. Men om jag förstår det hela rätt så handlar det om att borra en bit förbi putsen så att jag hittar något där det fäster ordentligt?
 
broraxel skrev:
...Men om jag förstår det hela rätt så handlar det om att borra en bit förbi putsen så att jag hittar något där det fäster ordentligt?
Japp. De brukar vara 3 tum tjocka plank och 20-25mm puts ovanpå vassarmerad puts. För att slippa att putsen (reveteringen) spricker kan man förborra med ett kakelborr. Putsen bär ingen tyngd alls, så gör det rätt och dra stabila skruvar in i planket under. 70-80mm långa skruvar brukar bli bra.
 
70-80mm långa skruvar + tjockleken på det du skall fästa.
 
Ta det bara lite lugnt när du borrar. Hade samma typ (Kloasong) vägg i mina 2 senaste lägenheter. I en av dem var vassen delvis fäst med hönsnät innan putsning. Jag borrade och lyckades få tag i en del av nätet, det blev ganska mycket att spackla med byggfix;-)

Annars är det säkert som flera innan skrivit att du har en vägg av solida plank bakom.
 
Mange tack! Ska snoka rätt på en vettig borrmaskin och gå loss, så får vi se hur det slutar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.